Grafische computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

PuppyZwolle

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2004
Berichten
119
Beste Helpmij.nl

I zit er aan te denken om mijn Desktop PC te upgraden. Ding doet het prima.... nou ja... enkele glitches waar mee te leven valt . Ik ben de laatste tijd grafisch werk aan het doen (kritta) en merk dat hij er moeite mee heeft soms.

Mijn vraag: Waar doe ik mezelf het meeste plezier. Nieuw? Upgrade? En indien upgrade, wat moet er ge-upgrade worden?

Mijn stats:
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i3 6100 @ 3.70GHz 32 °C
Skylake 14nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel Unknown @ 1063MHz (15-15-15-36)
Motherboard
Acer Aspire XC-780 (U3E1) 32 °C
Graphics
EPSON PJ (1280x800@60Hz)
Intel HD Graphics 530 (Acer Incorporated [ALI])
Storage
931GB Seagate ST1000DM003-1SB102 (SATA ) 37 °C
Optical Drives
Slimtype DVD A DA8A6SH
Audio
Realtek High Definition Audio
 
Het programma heet Krita, met 1 T dus, en de aanbevolen systeem-eisen zijn vrij onduidelijk uitgezonderd dat er 4 Gb geheugen wordt aangeraden.
Dat heb jij ( 8 Gb single channel ) dus de vraag is:
Op welk moment heeft de pc er moeite mee, wat moet hij op dat moment doen..?

Kijk, deze pc houdt niet over, het is een instap-model.

Core i3 processor is leuk voor email en surfen maar absoluut niet geschikt voor grafisch werk.
Intel HD Graphics 530 is de geïntegreerde grafische chip in de processor. Zoals hierboven : leuk voor surfen, email en een zeer basaal spel maar voor grafisch werk niet geschikt.

Er is geen dedicated ( aparte ) videokaart aanwezig maar door de onduidelijke systeem-eisen is het ook niet duidelijk of Krtia gebruikt maakt van renedring via zo'n kaart.
Of een aparte videokaart dus iets oplevert is niet te zeggen.

Er zit een trage 5400 toeren "normale" HDD in, dat helpt ook niet mee.
Een SSD zou wel behoorlijk wat prestatie-verschil opleveren.

Idealiter zou je een pc moeten hebben met minimaal een Core i5 of Ryzen 5 processor, een SSD met 512 Gb schijfruimte, 16 Gb dual-channel werkgeheugen.
Dan kun je event. in een later stadium ook met zwaardere grafische programma's aan de slag zoals Photoshop, Paintshop Pro etc. en eventueel wat videobewerking als je dat zou willen.

Maar geef voor de duidelijkheid eerst eens antwoord op de vraag : Op welk moment heeft de pc er moeite mee, wat moet hij op dat moment doen..?
 
Laatst bewerkt:
Systeemeisen Krita:
Krita System Requirements (2020)
These are the Krita system requirements
(minimum)

Memory:2 GB
Graphics Card:Intel 82945G Express
CPU:Intel Core 2 Duo T5200
Krita File Size:300 MB
OS:Windows 7

These are the Krita system requirements
(recommended)

Memory:4 GB
Graphics Card:NVIDIA GeForce 8200M G
Krita CPU:Intel Core 2 Quad Q9000
File Size:300 MB
OS:Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10


Krita Linux system requirements (minimum)

Memory:4 GB
Graphics Card:Intel 82945G Express
CPU:Intel Core 2 Duo T5200
File Size:Unknown
OS:Unknown

https://www.pcgamebenchmark.com/krita-system-requirements

Maar op Reddit kom ik ook het volgende tegen
It depends on what you want to do... For 300 dpi A4 8 bit RGBA images with about ten layers, you should be able to make do with 4gb of memory and an i5.

If you want to create animations with more than a hundred frames, complex layer systems and maybe even 16 bit integer channel depth, you'd need a system with at least 32, preferably 64 gb of memory and a much more powerful cpu.

In general: memory is more important than the cpu, the cpu is more important than the speed of the disk and the speed of the disk is more important than the gpu.
 
Kijk, deze pc houdt niet over, het is een instap-model.
Was ook inderdaad bedoeld als web/spel machine. Inmiddels ook al 5 jaar oud geloof ik. Maar tijden veranderen.

Of een aparte videokaart dus iets oplevert is niet te zeggen.
Ga ik naar op zoek.
Een SSD zou wel behoorlijk wat prestatie-verschil opleveren.
Check. Gaat er komen.

Idealiter zou je een pc moeten hebben met minimaal een Core i5 of Ryzen 5 processor, een SSD met 512 Gb schijfruimte, 16 Gb dual-channel werkgeheugen.
Hmm. Dan wordt het eerder een nieuwe dan een upgrade. Alleen de kast is nog goed....misschien. Bedankt voor de specs. Eens zien hoeveel budget ik vrij kan maken.

]Op welk moment heeft de pc er moeite mee, wat moet hij op dat moment doen..?
Zodra er een iets meer dan een normale brush gebruikt wordt gaat de rem er op en zie je de brush het pad volgen in een veeeeeeeeel trager tempo. Paintshop Pro gaat af en toe op zwart voor een paar seconden en komt dan weer terug. Geen verlies van data.
 
Dat het beeld af en toe voor een paar seconden op zwart gaat komt doordat de processor het niet trekt.
De grafische chip zit daar ook in en de Core i3 beschikt maar over een beperkte hoeveelheid cache-geheugen.
Een sterkere processor zoals eerder genoemd lost dat probleem op :thumb:
 
Is een jaar jonger... augustus 2016, dus pas 4 jaar oud.
https://tweakers.net/pricewatch/572521/acer-aspire-xc-780-i4204-nl/specificaties/

Ik sluit me bij @Scrapheap aan, tis een basis i3 versie.

Mijn processor is minder dan een jaar jonger, wel duurder maar omdat ik zelf alles zelf gebouwd heb was mijn kostenplaatje maar iets hoger dan dit i3 systeem.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-Intel-Core-i3-6100/3647vs3511

Ik zou hem verkopen aan een liefhebber.... met die i3 wordt het niks meer, je ziet by far de zwakste component.
Bewaar die SSD voor een nieuw systeem.
Eens zien hoeveel budget ik vrij kan maken.
Ok......

Je zou nog eens op Tweakers Vraag en Aanbod kunnen kijken of er iets bij zit? Zorg wel dat je weet wat je hebben wilt....
Deze Tweakers worden beoordeeld wat de kans op problemen sterk verlaagd.
Ik zou dan zeker als minimum referentie een i7 7700 met 16 GB RAM nemen als start. Die SSD dan uiteraard ook.
Videokaarten laat ik graag aan de videokaarten experts over.
 
Laatst bewerkt:
Systeem voldoet ruimschoots aan de system eisen voor die wat achterhaalde software behalve het grafische deel, schaf eerst een redelijke grafische kaart aan en kijk of dat dan voldoende is, de rest upgraden kan altijd nog.
 
Helemaal met LangePier eens, als je jouw processor vergelijkt met een Q9000 is de i3 vele malen sneller
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core2-Quad-Q9000-vs-Intel-Core-i3-6100/m5898vs3511

Heb Krita even geïnstalleerd op een oude pc met een Q9550 processor, 6Gb intern (win10) en ik kan doe en laten wat ik wil, maar het systeem blijft keurig doorlopen, het enige verschil met jouw pc is dat er een 'losse' videokaart inzit (Geforce 480 GTX) Deze videokaart is 10 jaar oud maar veel sneller dande HD Graphics 530, en belast de processor en je intern geheugen niet en dat maakt een wereld van verschil.
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-480-vs-Intel-HD-Graphics-530/3157vsm75172

Ik zou dus zeggen, zoek een mid stream videokaart op en zeer waarschijnlijk gaat het wel vloeiend werken, de rest van het systeem voldoet ruimschoots aan de eisen, zonde om dat te vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan