Raster van Excel naar Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

kriekos

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2009
Berichten
149
Hallo!

Alvast bedankt om onderstaand probleem te willen bekijken, want ik ben radeloos.

In bijlage een excel bestand dat ik heb gemaakt.
Ik heb dit gemaakt omdat ik een fotocollage wil maken met foto's van een bepaald vorm (breedte en hoogte) zodat ze samen de gegeven vorm krijgen. Echter, excel leent zich natuurlijk helemaal niet om met fotobestanden te werken. Ik zou daarom dit figuur in word moeten krijgen zodat ik in het figuur jpeg's kan toevoegen en uiteindelijk tot een collage komt die ik kan omzetten pdf of jpeg zonder onnoemelijk veel in te boeten aan pixels (zoals het geval is indien ik verder zou werken in excel).

Kan iemand het figuur uit de excel en in word krijgen?

Alvast bedankt!

Groeten.
 

Bijlagen

  • 0. Collage Griekenland.xlsx
    27,7 KB · Weergaven: 31
Je bedoelt een plaatje van dat werkblad?
Raster.jpg
 
Neen, ik zou graag hetzelfde rooster krijgen in word zodat ik in elk vakje een foto (die bijgesneden is op maat van de cijfers in het vakje) kan invoegen en dan kan verkleinen zodat ze net in het vakje passen en je 1 figuur krijgt bestaande uit de 46 foto's in de 46 vakjes.
 
Mij lijkt het dat je dit prima ook in Excel kan maken. Wellicht zelfs beter, omdat Word is gebaseerd op papierformaten, en je dit op een A4-tje never nooit niet zo kan maken. Excel trekt zich niks aan van papierformaten, dus zoals je het nu hebt, is er toch niks aan de hand? Zorg dat je foto's op de juiste plek zet, en pas de maten aan. Dan heb jij je matrix. Ik zou dit zo in Word niet kunnen maken, en ik zie mezelf bepaald niet als prutser (anderen waarschijnlijk wel :)).
 
Helaas Octafish, wanneer ik de foto's in Excel ingevoegd heb en exporteer naar jpeg of pdf, verlies ik ongelooflijk veel kwaliteit. Sommige foto's zijn dan slechts nog maar een vage verzameling van kleuren. Ik heb al professionele fotograven aangesproken en ik werd telkens verteld dat Excel helemaal geen goede oplossing en dat Word veel beter is (maar dat ze niet kunnen helpen met bovenstaand probleem).
 
Ik was zelf professioneel fotograaf (helaas geen foto graaf, waar jij er een paar van kent ;)) en redelijk thuis in Office, dus ik denk wel dat ik ongeveer weet waar ik over praat. En ik vind dat dus lariekoek. Word is hier echt niet geschikt voor. Dan zou ik eerder de collage in Photoshop (of een ander fotopakket) maken. Desnoods PowerPoint of Publisher.

Je kwaliteitsverlies ligt niet aan Excel, maar in de manier waarop je de collage maakt, vermoed ik. En exporteert.
 
Ok, ik ben een foto staljongen dus ik sta open voor suggesties. Heb je een idee hoe ik er kan aan beginnen in fotoshop? Desnoods bezorg ik je de collage in Excel zodat je kan zien dat Excel geen optie is.
 
Ik wil de Excel variant wel zien, wellicht dat dat al genoeg is om je op het goede spoor te zetten. Wat in PS belangrijk is, is dat je de maten van het canvas goed instelt, en de resolutie. Wil je het e.e.a. afdrukken, dan moet je minstens 200 dpi instellen, maar 300 is beter. Gaat het om een scherm presentatie dan is 92 dpi ok. Ik heb je plaatjesmaten even bij elkaar opgeteld, en op het breedste stuk heb je al 108 cm nodig. En nou komt-ie: in Word kun je niet verder dan 55,87 cm. Dus welke sukkel vindt dat je het in Word kan maken, kan niet rekenen. Excel heeft daar dus géén problemen mee, omdat je daar 16.384 kolommen kan maken, die ook nog eens behoorlijk breed kunnen zijn. Dan kom je dus écht niet in de problemen! Afdrukken is uiteraard een heel ander verhaal... A2 is wel zo'n beetje het grootste. Inderdaad, vergelijkbaar met Word. Nou ben je natuurlijk ook afhankelijk van je printer, en gek genoeg heb ik géén A0 printer of brede plotter liggen. Aan een plotter heb je voor foto's trouwens niks :).

Om nog even op PS terug te komen: daar kun je dus wél hele grote canvassen maken, waar je dan je foto's op binnenhaalt. Ze staan dan allemaal op een eigen laag, en je kunt ze dan naar hartelust schalen, verplaatsen, draaien etc. Tot je je plaatje af hebt. Hoe je dat dan gaat afdrukken, is dus een heel ander verhaal... Opsturen naar een fotolab lijkt mij de enige optie.

Ben dus eigenlijk wel benieuwd wat je uiteindelijke doel is, want dat is nog steeds heel vaag.
 
Aangezien er nog geen oplossing is, zijn ideetjes nog steeds welkom.
 
Die oplossing is er wél, want dat heb ik je gemaild. Ik wacht nog steeds op antwoord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan