Inhoudsbesturingselement voor afbeeldingen - Afmetingen beginwaarde wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaikelGeluk

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2019
Berichten
7
Beste allen,

Ik heb hier op het forum en andere sites gezocht maar kan geen antwoord vinden op mijn vraag, vandaar dat ik het zo probeer. Ik ben voor mijn werk bezig met het opzetten van een formulier waarin verschillende medewerkers afbeeldingen moeten uploaden.
Dit document zal wekelijks hergebruikt gaan worden en moet om die reden "hfter-proof" zijn. Ik maak gebruik van de het inhoudsbesturingselement voor afbeeldingen, hier geef ik de afmetingen 6cm x 8cm aan (ofwel de verhouding liggend 4:3). Aangezien dit formulier niet altijd op dezelfde plaats een afbeelding zal hebben kan het voorkomen dat een afbeelding met de delete knop uit het overzicht wordt verwijdert. Wanneer dit gebeurd verspringt het inhoudsbesturingselement voor afbeeldingen terug naar zijn oorspronkelijke afmetingen van 5,29 x 5,29.

Bestaat er een mogelijkheid om deze standaard afmeting van 5,29 x 5,29 aan te passen zodat wanneer het veld leeg gemaakt wordt dit wel de juiste verhouding en afmeting behoud?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Maike-
 
Ik snap je probleem niet helemaal, en dat komt door deze zin:
Aangezien dit formulier niet altijd op dezelfde plaats een afbeelding zal hebben kan het voorkomen dat een afbeelding met de delete knop uit het overzicht wordt verwijdert.
Wat bedoel je daar mee?
 
Hoi OctaFish,

Ik maak een formulier waarin collega's wekelijks met een aantal foto's een verslag moeten maken. Omdat er geen verplicht aantal foto's in het formulier moet wisselt het aantal. in veel gevallen zal het formulier van de week ervoor aangepast worden.

Waar ik niet aan uitkom is het volgende:

Het inhoudsbesturingselement voor afbeeldingen kan ik op de juiste afmeting instellen. Een foto invoegen gebeurd dan op de ingestelde maatvoering. Wanneer ik diezelfde foto toch weg wil halen, selecteer ik de foto en druk ik op delete. dan springt het inhoudsbesturingselement voor afbeeldingen terug naar de beginwaarde, vierkant 5,29x5,29 met een blauwe achtergrond. Kan ik het inhoudsbesturingselement voor afbeeldingen zo instellen dat de afmetingen altijd 6cm x 8cm blijven, ook als iemand een ingeplakte afbeelding weer wil wissen uit het besturingselement?
 
Volgens mij heb je gewoon je vraag overgetypt :). Wat versta je precies onder 'formulier'? Want een programmeur ziet dan wat anders dan een gebruiker. Ik vermoed dat jij een 'document' of 'sjabloon' bedoelt, waar gebruikers mee werken. En geen Userform dat met VBA is gemaakt.
Omdat er geen verplicht aantal foto's in het formulier moet wisselt het aantal. in veel gevallen zal het formulier van de week ervoor aangepast worden.
Dit vind ik persoonlijk een hele slechte werkwijze, die noopt tot fouten. Als je teksten uit een vorig document nodig hebt, dan kun je veel beter een sjabloon maken met die vaste tekst er in, inclusief dus de placeholders foor de foto's. Sowieso kun je net zo makkelijk een nieuwe foto in het document zetten, als een foto vervangen. Je moet de foto tenslotte tóch opzoeken. Dus ik zie geen enkele meerwaarde in het 'verbouwen' van het vorige document, anders dan dat er extra risico's in het werk bijkomen.
 
Wat ik bedoel is met het ontwikkelaars tabblad een document te maken waarin tekstvelden staan en waarin ruimte is om een foto te uploaden. De overige opmaak wil ik dan blokkeren door bewerking beperken/formulieren invullen.

Ik ben het helemaal met je eens dat er geen meerwaarde zit in het verbouwen van een bestaand document, echter zijn er collega's die daar anders over denken (categorie s t r o n t eigenwijs ;)). Ik zoek daarom naar een oplossing om ook in het geval van verbouwen van een eerder bestand de foto's altijd dezelfde afmeting te geven.
 
... echter zijn er collega's die daar anders over denken (categorie s t r o n t eigenwijs ;)).
Die groep kennen we natuurlijk allemaal :D. Ik denk daar tegenwoordig heel simpel over: lekker puh :). Als iemand eigenwijs wil zijn, en zijn eigen werkwijze denkt te moeten gebruiken, dan mag die persoon ook op de eigen blaren zitten als het fout gaat of anderszins niet lukt. En als het resultaat daarvan niet voldoet aan de standaarden, dan gaat het 'werkstuk' ofwel retour afzender, ofwel enkele reis gemeentearchief. Je hebt niet voor niets standaarden waaraan stukken en documenten moeten voldoen. Gebruikers Ondersteuning is bedoeld om de goedwillende collega's te helpen, en niet de mensen die moedwillig buiten de geëigende paden om willen marcheren. Die moeten het dan maar de harde manier leren.

Een gebruiker die niet weet hoe de procedures help je uiteraard dan weer wèl, want het is in ieders belang dat mensen de juiste structuur volgen. En ja, ook daar heb je hardleerse mensen tussen :). De een moet je nu eenmaal wat vaker op weg helpen dan een ander. Maar dat hoort er dan weer bij, vind ik. Maar iemand die niet van plan is om zich aan de afgesproken werkwijze te houden, die verspeelt het recht op ondersteuning wel een beetje. Ik ga zeker geen oplossingen verzinnen om het resultaat alsnog in orde te maken, want dan beloon je dat gedrag er nog mee ook!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan