MS Access vraag (simpel..?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

FennaEvie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 dec 2020
Berichten
2
Hallo Accesskenners,

Ik ken Access nauwelijks, doe vrijwel alles in Excel.
Heb nu een typisch tekstbestand in Access aangemaakt (incl. Russische lettertekens), met eenvoudige opmaak, wil de velden sorteren zoals ik Excel de kolommen sorteer, bv. eerst op kolom H, dan A, dan C, oplopend.
Dat lukt me met de velden in Access dus niet: ik kan alleen maar het veld met de (handmatig aangebrachte) nummering sorteren; als ik dat doe, krijg ik mijn records 1>60 of 60>1 gepresenteerd.
Zo gauw ik er een veld bij selecteer, verdwijnt de sorteeroptie helemaal..
Wat zie ik over het hoofd / doe ik fout?
Dank alvast
Evie
 
Access kan niet m.b.v. de sorteerknop op meer dan één veld sorteren, dat klopt dus helemaal. Maar er is gelukkig wél een knop om anders te sorteren, en die knop vind je onder <Geavanceerd>, <Geavanceerde Filter/Sorteeropties>. Die optie combineert filteren en sorteren in één scherm. Lijkt ook een beetje op het Query venster. Zelf kom ik daar overigens nooit, want als er iets is dat mij totaal niet boeit, dan is het het sorteren van tabellen. Daar kom ik namelijk nooit. Uiteindelijk ga je in Access namelijk werken in/met queries, formulieren en rapporten, en daar kun je de sortering en filtering óók instellen. Hoe een tabel is gesorteerd, is dus, dat is tenminste mijn ervaring, net zo interessant als de kleur waarin mijn fundering is geschilderd (inderdaad: niet :)).
 
En je vraag kan natuurlijk ook gewoon in het Access forum gesteld worden, daar is dat natuurlijk voor :). Maar omdat je nieuw bent, zul je dat nog even niet gezien hebben. Staat dus in het Office forum :D.
 
Wellicht kun je even aan de moderator vragen om de vraag te verplaatsen naar het Access forum. Ook handig voor toekomstig gebruik, want na verloop van tijd verdwijnt je vraag uit de lijst op de hoofdpagina, en weet geen mens meer dat er een Access vraag in het forum <Andere software> staat :).
 
Vraag verplaatst naar acces.
 
Hoewel ik met OctaFish eens ben dan je over het algemeen niets in tabellen te zoeken hebt, kan je deze wel degelijk sorteren op meerdere 'kolommen' zonder de geavanceerde sorteeroptie.

Er zitten wel wat beperkingen aan:

De 'kolommen' moeten aaneengesloten zijn en de sortering [A-Z] of [Z-A] is niet per 'kolom' in te stellen. Om bij jouw voorbeeldje te blijven moet je dus kolom H direct voor kolom A zetten en kolom C direct achter kolom A. Deze drie selecteren en dan kan je wel sorteren.

Denk er wel aan dat het rommelen aan de lay-out van een tabel desastreuze gevolgen kan hebben. (data wordt verkeerd geïmporteerd, de waarden in een combo- of listbox kloppen niet meer, etc. Dus vooral niet doen. (maar het kan wel en dat was de vraag):)
 
Laatst bewerkt:
De vraag was: kun je eerst kolom H sorteren, dan A en dan C. En dat kan echt niet :D.
 
Even een vraag uit de oude doos :). Enfin... zo oud nu ook weer niet.
Maar volgens mij kan je wél sorteren op meerdere kolommen.
Maak dan gebruik van een query. Daar dienen die dingetjes immers voor, om gegevens in de voor jou gewenste indeling te presenteren.

Om op meerdere kolommen te sorteren, zet je de kolom waar je eerst op wenst te sorteren vooraan. En je kiest dan ook voor sorteren van laag naar hoog, of omgekeerd.
Vervolgens zet je er de tweede kolom, en je doet net hetzelfde.
En tot slot alle kolommen die je voor jouw toepassing nodig hebt.
Indien het om velden gaat in een keuzelijst, die dan toevallig toch in een andere volgorde staan (Bijvoorbeeld: eerst sorteren op gemeente, en vervolgens op naam... Maar je wil toch de naam als eerste veld), dan kan je sommige kolommen gewoon verbergen.

Beetje knutselen dus, maar echt niet zo moeilijk. Je komt er wel uit.
 
Maar volgens mij kan je wél sorteren op meerdere kolommen. Maak dan gebruik van een query.
Dat is geen antwoord op de vraag, die ging over sorteren in een tabel. Dit antwoord ligt in de categorie: ‘Hoe kan ik een bankstel verhuizen met een Ferrari?” Het antwoord op die vraag is natuurlijk: huur een busje :). (Ok, aanhanger kan ook). Natuurlijk kun je in een query aangeven hoe je kunt sorteren, maar daar ging de vraag niet over.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan