Upgraden of vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

maxxxie

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2010
Berichten
150
Goedemiddag,

Al een tijdje heb ik niets meer gedaan qua gaming, maar nu corona nog wel even aan zal houden moet ik toch wat hebben om mij te vermaken! Nu heb ik een lange tijd terug een "Game-pc" gekocht die zelfs na (-en voor) een verse windows 10 installatie al moeite heeft met een game als CS:GO. (overigens heeft hij dit destijds wel gedaan). Naast het spelen van deze games heeft de pc daarentegen geen problemen met 'normaal' gebruik zoals internetten, mail en Office-gebruik. Wellicht handig om dit ook te vermelden, tijdens het gebruik merk ik dat de processor al snel richting de 100% schiet (zakt overigens ook relatief snel weer richting de 20%) en eigenlijk constant de fan vrij hard aan het draaien is.

Nu ik mij een beetje aan het inlezen ben via google en forums vroeg ik mij af of ik door bepaalde componenten de pc weer degelijk te kunnen maken voor lichte games als CS:GO.



Kortom, is het de moeite om met een paar simpele ingrepen/aankopen de boel weer op te 'porren'.


Moederbord MSI FM2-A55M-P33
Processor AMD A4-5300 APU with Radeon(tm) HD Graphics, 3400 MHz, 1 core('s), 2 logische processor(s)
Voeding CoolMaster 500W
Videokaart x


Beelscherm.jpgSysteem.jpg


Ik hoop dat een ICT-guru mij de juiste richting in kan sturen!


Groet,
Max
 
Laatst bewerkt:
Zou in dit achterhaalde systeem niks meer investeren om te kunnen gamen.

De A4-5300 APU is daarvoor eigenlijk niet geschikt, de A-serie APU's zijn instap-processors en gewoon traag.
Dat je geen losse videokaart aan boord hebt helpt ook niet mee, de geïntegreerde videokaart in de processor is wel beter als die van een doorsnee Intel maar om te gamen....nee.
Voor wat je schrijft, het huis, tuin en keukengebruik, is die APU prima maar gamen, video renderen en wat zwaardere grafische taken als Photoshop etc zijn aan deze APU niet besteed.
Er zal waarschijnlijk ook nog een reguliere HDD in zitten waar Windows op draait ( dus geen SSD ), ook dat helpt niet mee...
 
Zou in dit achterhaalde systeem niks meer investeren om te kunnen gamen.

De A4-5300 APU is daarvoor eigenlijk niet geschikt, de A-serie APU's zijn instap-processors en gewoon traag.
Dat je geen losse videokaart aan boord hebt helpt ook niet mee, de geïntegreerde videokaart in de processor is wel beter als die van een doorsnee Intel maar om te gamen....nee.
Voor wat je schrijft, het huis, tuin en keukengebruik, is die APU prima maar gamen, video renderen en wat zwaardere grafische taken als Photoshop etc zijn aan deze APU niet besteed.
Er zal waarschijnlijk ook nog een reguliere HDD in zitten waar Windows op draait ( dus geen SSD ), ook dat helpt niet mee...

Ergens ging ik hier ook wel vanuit, mijn vraag of het de moeite zou zijn om te investeren is eigenlijk dan ook wel beantwoord.

Als optie twee heb ik een lijst gekregen van mijn collega die reeds zelf een pc heeft (laten) bouwen door een vriend van hem. Stel, ik bestel het onderstaande, is dat dan voldoende om wat zwaardere games en videobewerking wél te trekken of is dit juist under -of overpowered?

Zelf heb ik weinig koek gegeten over het bouwen van een pc, maar heb wel het geduld om zoiets te leren, is dit redelijk te doen voor een leek?

AMD*Ryzen 5 1600 AF 3,2 GHz (3,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor 129,-
Corsair*D4S16GB 3200-22 Vengeance bk K2 COR werkgeheugen 89,9,-
Intel®*660p Serie, 512 GB SSD 69,-
Corsair*CX450M, 450 Watt voeding 61,9,-
GIGABYTE*B450M S2H V2, socket AM4 moederbord 59,9,-
Cooler Master*MasterBox Q300P tower-behuizing 69,9,-
GIGABYTE*GeForce GTX 1650 D6 Windforce OC 4G grafische kaart 152,9,-
 
Dat is ook maar bedoeld voor lichte games, wat wil je erop gaan spelen en wat is je budget?

Je kunt ze zelf in elkaar steken, zijn genoeg tuts over te vinden, of laten doen door de leverancier, wW10 key's zijn goedkoop aan te schaffen zowel oem als retail.
Een kant en klare merk PC is ook nog een optie, staat Windows al op.

https://tweakers.net/shopreview/
 
Dat is ook maar bedoeld voor lichte games, wat wil je erop gaan spelen en wat is je budget?

Je kunt ze zelf in elkaar steken, zijn genoeg tuts over te vinden, of laten doen door de leverancier, wW10 key's zijn goedkoop aan te schaffen zowel oem als retail.
Een kant en klare merk PC is ook nog een optie, staat Windows al op.

https://tweakers.net/shopreview/

In principe een spel als GTA 5 met degelijke instelling zou ik voor zo'n prijs wel willen spelen. Aangezien ik het sowieso onder de 750 euro wil doen lijkt mij zelf bouw meer bank for your buck.
 
Zeker om iets over na te denken, het lijkt me daarentegen wel een leuke uitdaging om zelf iets te bouwen ipv een kant en klare. Na wat leeswerk wordt hier en daar wel aangegeven dat voorgebouwde gaming pc´s toch wel een ´marge´van zo´n 150 euro normaal is, lijkt mij een logische bewering.




Om even wat zaken mee te nemen in mijn beslissing;

Aangezien mijn huidige pc out-dated is en hoogstwaarschijnlijk niks opbrengt; is er de mogelijkheid om te besparen op voeding? Deze is ook 450watt zoals omschreven in de specs van mijn collega. Tevens is de computerkast (ook CoolerMaster) zelf van mooi formaat en het ontwerp misstaat zeker niet, scheelt toch weer zo'n 100 euro wat resulteerd in 500 euro in de overige rest onderdelen:




AMD Ryzen 5 1600 AF 3,2 GHz (3,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor 129
Corsair D4S16GB 3200-22 Vengeance bk K2 COR werkgeheugen 89,9
Intel® 660p Serie, 512 GB SSD 69
Corsair CX450M, 450 Watt voeding 61,9
GIGABYTE B450M S2H V2, socket AM4 moederbord 59,9
Cooler Master MasterBox Q300P tower-behuizing 69,9
GIGABYTE GeForce GTX 1650 D6 Windforce OC 4G grafische kaart 152,9

Totaal
632,5
500,-

Wat is jullie gedachtengang?

Thanks!
 
Voeding en behuizing kun je zonder meer her-gebruiken, dat is geen punt.
Kijk wel even of de videokaart erin past ( lengte ).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan