Dubbel printen Canon MG5750

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sickbock

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2012
Berichten
39
Ik heb een probleem met mijn printer Canon Pixma MG5750. Er verschijnen regels waarbij de tekst dubbel en verschoven t.o.v. elkaar verschoven geprint wordt. Ik heb ter verduidelijking een scan toegevoegd. Naar mijn idee moet dit te maken hebben met de printkoppen. Heeft iemand een idee hoe dit te verhelpen is?
 

Bijlagen

  • Dit is een test.pdf
    1,1 MB · Weergaven: 199
Het lijkt een probleem met de wagen ( of hoe je dat ding noemt ) waar de cartridges en printkop in zit.
Het lijkt alsof deze niet goed voortbeweegt maar het rare is dat er 2 regels goed en dan 3 regels dubbel geprint worden...
Het is denk ik een elektronisch probleem.
Je zou kunnen proberen de printer een harde reset te geven en kijken of dat het probleem oplost..?
 
Hallo

Heb je dit fenomeen ook als je b.v.b. een kleur print ??

Indien niet --> manueel eens de printkop reinigen.

Peter
 
Begin eerst met printkopppen reinigen (diepte reiniging) en uitlijnen.
Problemen met de wagen geven andere problemen (opeenhoping van tekst in dezelfde regel en zou het met kleur ook moeten doen.)

Wordt de printer regelmatig gebruikt of heeft deze een paar weken stil gestaan?
 
Even een paar antwoorden voor iedereen die zo vriendelijk is geweest mij bij dit probleem te ondersteunen.
1. Het probleem is nog niet opgelost.
Het probleem doet zich niet voor bij het printen in kleur.
2. Ik dacht even n.a.v. Scrapheap een mogelijke oorzaak te hebben gevonden. Elke keer nadat ik het toegangsklep voor de cartridges heb geopend verschijnt de mededeling dat er een nieuwe PGBK cartridge gevonden is. Aangezien ik navulbare- en dus niet originele Canon cartridges gebruik, vreesde ik dat het printje op de cartridge wat herkenningsproblemen vertoonde. Na echter de cartridge vervangen te hebben door een originele Canon cartridge was het printprobleem nog steeds aanwezig daar ligt dus niet de oplossing.
3. Printkoppen reinigen, diep reinigen en uitlijnen had ik al uitgevoerd voordat ik mijn vraag stelde. Ook dat heeft dus geen oplossing gebracht.
4. De printer wordt niet echt regelmatig gebruikt.
5. Ik denk dat ik toch een wat meer rigoureuze reiniging moet gaan toepassen. Op internet kan je hier diverse voorbeelden van vinden. Heeft iemand positieve resultaten met een bepaalde reinigingsmethode?
 
Ik zou eerst eens beginnen met een "nozzle check"
https://www.youtube.com/watch?v=NjnbbNWDtdk

Als het daar ook niet goed is heb je in elk geval alle mogelijke software problemen uitgesloten.
Ik gok er op dat je printkop verstopt zit (als je weinig print is een printer met 'vaste' kopppen de verkeerde keuze!!), reinigen kan met een beetje geluk goed werken.
Zelf vraag ik dan aan de mensen of ze nog een lege cartridge hebben, deze vul ik met 'reinigingsinkt' en laat een diepte reiniging uitvoeren, als het niet te erg is helpt dat, er bestaan ook 'speciale' reinigingscartridges waar de vloeistof al inzit.
Helpt dat niet demonteer ik de koppen en laat deze een paar uur in een badje van reiniger staan, daarna weer een diepte reiniging met reinigingsinkt en dan maar hopen dat het wel goed is, langer en vaker reinigen geeft zelden een beter resultaat.

Een andere, minder vaak voorkomende, oorzaak is dat de cartridge onvoldoende inkt aanvoert door b.v. een ingedroogt inktkussen in de cartridge, de oplossing is dan eenvoudig een nieuwe cartridge.

Mocht al het bovenstaande niet helpen, dan ben ik bang dat je aan nieuwe printkoppen toe bent deze zullen ergens vanaf € 70,- kosten.
 
Halllo


"Indien niet --> manueel eens de printkop reinigen."
Daarmee bedoelde ik de printkoppen uit de printer halen , en laten weken in de hoop dat de verstopping in de printkop kanalen oplost.

Je kunt dit een beetje vergelijken met aderverkalking , waardoor er geen "flow" , debiet van de inkt meer is ...
Zie een van de vele :
https://www.youtube.com/results?search_query=canon+pixma+mg5750+printkop+reinigen

Hoe langer je wacht , des te meer tijd en moeite dit zal kosten , en hoe meer kans je loopt dat dit niet meer zal lukken.

Als er te weinig , of in extremis geen inkt kan vloeien , kan de printerkop oververhitten , waardoor deze sneuveld.
DE printerkoppen reinigen in de printer m.b.v. software kost heel veel inkt , en helpt slechts indien de verstopping niet te erg is.

Is ook een oorzaken dat dat de waste ink spons snel verzadigd geraakt , met de nodige foutmelding.
Het doorflushen m.b.v. pikuur en darmpje werkt perfekt , maar dit dient te gebeuren met de nodige voorzichtigheid.

Te geweldig te werk gaan (te veel druk op de koppen) , kan deze doen delamineren , wat 'exit' printerkop betekend.
1 of meerdere druppels ammoniak toevoegen aan de door u aangemaakte spoelvloeistof kan helpen om de opgedroogde inkt los te weken.

Mocht je een ultrasoon reiniger hebben , kun / mag je deze uiteraard ook gebruiken ...
Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vond €70,-voor een printkop wel erg duur. Dan kan je net zo goed een compleet nieuwe printer kopen. Ik heb daarom maar eens bij Aliexpress rondgeneusd. De eerst bestelde printkop gaf een foutmelding. De printkop kon zonder kosten worden geretourneerd en mijn aankoopbedrag inclusief verzendkosten werden geretourneerd. Onmiddellijk daarna een tweede printkop besteld, levertijd 2 weken, prijs € 24,25. Deze printkop werkt naar behoren. Toch iets aantrekkelijker dan minimaal €70,-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan