koptelefoon 'speciaal'

Status
Niet open voor verdere reacties.

denetoet

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
227
Beste helpers!

Ik wil een goede koptelefoon kopen en heb er een paar op het oog. Het zijn speciaal de types met draadverbinding (dus-ja - NIET draadloos) die ik nodig heb. Bij sommige van die koptelefoons (bijv Bose Quietcomfort 25) wordt vermeld, dat ze 'speciaal' voor Apple apparaten zijn bedoeld. Tot nog toe heb ik alleen koptelefoons gebruikt die een 3,5mm jack male connector hadden. Ik heb bijvoorbeeld een iPad met 3,5 mm jack aansluiting. Maar ik kan zo'n (nieuwe) koptelefoon met 3,5mm jack connector dan toch ook naar keuze verbinden met de koptelefoon-uitgang (3,5mm jack) van mijn TV? Wat is in zo'n geval het 'speciale'? De technische beschrijving is daar niet altijd even duidelijk over. Zie ik iets over het hoofd (bijv. zorg dat het geen kabel met een lightning connector is)? Of gaat het niet alleen over de connector?

Dank voor jullie suggesties, Dirk
 
Je valt een beetje voor de ‘handel babbel’. De meeste koptelefoons kun je overal op aansluiten. Al dan niet met een verloop plugje. Ook draadloze koptelefoons hebben meestal een bedrade aansluiting, dus dat is mijn ‘preferred weapon of choice’. The best of both worlds tenslotte. En nieuwe Apples hebben geen telefoon connector meer, dus dan moet je eigenlijk wel draadloos. Wat overigens ook prima geluid oplevert tegenwoordig. Ik zie eerlijk gezegd het voordeel van een kabel niet.
 
Ah, OctaFish, dank voor jouw interessante antwoord. Dat valt precies goed. Het probleem dat ik moet oplossen is eigenlijk, dat mijn vrouw 's nachts vaak TV kijkt (in de slaapkamer), maar ook actief is op haar iPad, ook niet geluidsvrij dus. En ik slaap in hetzelfde bed....
Ze gebruikt nu een krakkemikkige koptelefoon die ze zowel met de 3,5mm jack op de iPad kan aansluiten of via een draad met de TV. Het geluid is gebrekkig.

Nou wil ik, behalve beter geluid, zo snel mogelijk met minder draad werken. en -ja heel goed- dat je me herinnert aan het verdwijnen van de telefoonconnector op Apple apparaten. Dus een draadloze koptelefoon (met bluetooth?) en met de mogelijkheid van aansluiting via een draad (met die wat oudere TV op enkele meters afstand ) lijkt mij ideaal!

Kun/wil je mij vertellen welke types dat zijn. En misschien ook waar te krijgen?

Alvast dank voor jouw antwoord! Dirk
 
google "3 5mm bluetooth adapter" dan kan misschien alles met bleutooth.
 
Als je geen overlast wilt hebben van iemand die naast je een koptelefoon draagt kies je het best voor een 'gesloten' type.
Koptelefoons zijn vaak van het 'Open' of Half-open -type. Bij die modellen lekt er meer geluid.
Het is wel afhankelijk van het volume waarmee je vrouw luistert, maar 's-nachts, in de stilte zou ik een gesloten koptelefoon kiezen.

Omdat in jouw geval de koptelefoon met 2 verschillende apparaten op verschillende afstanden moet worden verbonden zou ik voor een draadloos type kiezen.
Dit lijkt me een leuk ding: heel betaalbaar, gesloten, en kan zowel via een draad als via bluetooth werken (voor het geval je TV geen bluetooth heeft):

https://www.bax-shop.nl/studio-hoof...000b-studio-hoofdtelefoon-met-bluetooth#video
(met de ingebouwde microfoon kun je evt. nog telefoneren ook..)

Zo'n klassiek model koptelefoon met hoofdband is misschien niet prettig als je op de zijde ligt. Hier vindt je 2 alternatieven zonder hoofdband:
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_jvc-hafx65bnnu-in-ear-nc-bluetooth-1610782.html
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_sennheiser-rs-5000-1501374.html
 
Zelf gebruik ik deze.
Draadloos en geheel over de oren, je hoort niks van de buitenwereld.
Draadje met 3,5 mm plug zit er ook bij, niet de langste versie maar dat kun je verlengen.
Draadloos perfect geluid voor mij, zonder haperingen of wat dan ook.
Niet de goedkoopste maar je krijgt voor de prijs ook wel iets terug.
 
Zelf vind ik het vervelend om helemaal niets van de buitenwereld te horen, echt afgesloten te zijn. Als er iemand iets tegen je wil zeggen moet je eerst aangetikt worden om zo'n ding af te zetten. Mss wil je dat in je overweging meenemen.
Ik zit zelf in de woonkamer vaak met een goedkope headset van de Action op. Ik doe dus gewoon mee met wat er in de woonkamer gebeurt. Ik heb wel een zeer oude, open Sennheiser HD430 en en nog nieuw in doos HD558, beide met snoer maar gebruik ze maar zelden, ondanks dat ze vele malen beter zijn dan dat ding van de Action. Ik vind zo'n volledig gesloten koptelefoon ook niet bepaald prettig dragen als je hem lang op wilt.
https://www.head-fi.org/threads/sennheiser-hd558-hd430-comparison.618598/
De prijs van de HD558 fluctueert nogal. Kon je hem volgens Tweakers ooit kopen voor € 86, staat hij nu zelfs op € 210 maar gemiddeld zo'n € 150
 
Ik heb een Bowens & Wilkins PX, ook een Noise Cancelling koptelefoon. Sluit jou af van de wereld, en de wereld af van jou :). Het geluid is perfect, althans: voor de doeleinden waarvoor ik 'm gebruik (televisie en mijn muziek). Dat wil niet zeggen dat hij voor jou óók geschikt is (en dat geldt ook voor de andere aanbevelingen), want koptelefoons kiezen is vermoedelijk nóg moeilijker dan een vriend of vriendin :D. Niet alleen is je persoonlijke smaak van belang, ook uiteraard je budget. Zelf was ik bepaald niet gecharmeerd van Beat koptelefoons, maar die mening was gebaseerd op basis van recensies in de (doorgaans wat beter ingevoerde) audio magazines. Het ding krijgt nu eenmaal bar slechte recensies.

Toen ik een collega sprak met een Beat koptelefoon was ik was dan ook heel benieuwd hoe dat ding zou klinken! Gewoon om eens te testen hoe hij het zou doen in vergelijking met mijn PX (ze kostten ongeveer evenveel) heb ik 'm dus in mijn iPhone geprikt, en beluisterd met een paar van mijn 'referentieplaten' die ik altijd op de iPhone heb staan. En inderdaad: 'bagger' was nog een veel te vriendelijke omschrijving voor wat ik hoorde. Totaal geen balans in het geluid, waardeloos geluid. Om de test compleet te maken, dacht ik: dan prik ik mijn (in mijn ogen dus superieure) koptelefoon in de iPhone van de collega. Zij draaide, ei tegenstelling tot mij, hoofdzakelijk rap, hiphop etc. En wat denk je? Volkomen hopeloos! Niet te pruimen zo slecht! Toen uiteraard de Beat op haar iPhone aangesloten, en weer geluisterd. Perfect geluid! De conclusie moest dus wel luiden: Beat koptelefoons zijn perfect voor de muziek waarvoor ze ontworpen zijn, en moet je niet voor andere muziek gebruiken.

En daarom is het enige juiste advies: ga vooral luisteren voordat je welke tip van ons dan ook opvolgt, want het gaat er om hoe de koptelefoon bij jou klinkt. Dat elk van de helpers met een andere koptelefoon werkt, moet je ter kennisgeving aannemen. Gebruik de tips hooguit om eens zélf te luisteren of het wat is voor jou. En welk budget je daar uiteraard aan wilt hangen!
 
Ah, OctaFish, dank voor jouw interessante antwoord. Dat valt precies goed. Het probleem dat ik moet oplossen is eigenlijk, dat mijn vrouw 's nachts vaak TV kijkt (in de slaapkamer), maar ook actief is op haar iPad, ook niet geluidsvrij dus. En ik slaap in hetzelfde bed....
Hier hetzelfde. Ik ga vroeg naar bed (chronisch ziek) en kijk vaak nog tv als mijn man komt slapen.
Ik heb dus op mijn tv een koptelefoon met snoer.
Nadeel hiervan is dat wanneer hij ook even wil mee luisteren, hij niets kan horen. Ik ga ook niet constant achter de tv de koptelefoon in en uit en er weer in doen.
Mijn tv heeft geen bluetooth anders had ik een bluetooth koptelefoon kunnen kopen.

Ik heb de koptelefoon met een verloopstuk op mijn tv kunnen aansluiten en daarbij nog een verlengsnoer, anders heb ik er nog niets aan.

ps. heb een koptelefoon die helemaal over mijn oren gaat, dus inderdaad als mijn man iets wilt zeggen, zet ik hem half op mijn hoofd. Geen idee welk merk het is, heb hem al 30 jaar of zo. Echt waar!
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik had zoiets gekocht maar terug gestuurd, ik wil geen vertraging in geluid. En dat is vaak aan de orde met bluetooth en tv.
Als ik naar een film kijk ziek ik de monden bewegen maar het geluid komt later. Nee, dan maar een koptelefoon met snoer.

(of ik met kijken naar eentje die de vertraging niet heeft maar dat kost vaak weer duurder)
 
Hallo

Zo veel speel ik niet met die bluetooth toestanden.

Ik heb wel ondervonden , dat hoe minder snufjes er op dergelijke dongeltjes zit , des te vlotter ze werken ....

De ontvanger kan ook een rol spelen in het "latency" gebeuren ...

Peter
 
Als ik naar een film kijk ziek ik de monden bewegen maar het geluid komt later.
Dat was vroeger zo; de huidige BT technologie heeft daar absoluut geen last van. Mijn koptelefoon in ieder geval niet. Want dat is inderdaad niet te harden, als het niet synchroon is. Net als stadionconcerten, waar je in de tweede ring zit. En dan de band dus later hoort dan dat je 'm ziet. Dat was dus eens maar nooit weer :D.
 
Magnifiek eigenlijk, zoveel reakties en ook zoveel ideëen. Ik vind het echt heel gaaf. Dank jullie, Octafish, Alphamax,Vandahl, puppie, Veng, Femke98, VDK_P, De keuze van een goede koptelefoon werd zelfs min (of meer?) vergeleken met de keuze van een goede vriendin. Zoveel van de opmerkingen geleerd en ook genoten! Dank Dirk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan