TV kiest verkeerde bron

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertkap

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2002
Berichten
192
Mijn Philips 50PUS8505/12 (recentelijk aangeschaft) maakt gebruik van een Provider DVR (Amino) om de gebruikelijke Nederlandse zenders op tv te krijgen. Deze DVR wordt via HDMI ingang 2 van de Philips tv aangesloten.

Daarnaast maak ik gebruik van een Satelliet schotel met 4 DNB's. Een aantal van de inhoud van de 4 DNB's heb ik in een Favorietenlijst gezet. Er is een speciale coax antennen ingang voor een schotel.

Wanneer ik de TV start met de afstandsbediening van de Philips TV dan begint de uitzending altijd met een kanaal uit de map Favorieten, dus SAT TV.

Is het mogelijk om de TV dusdanig in te richten dat ik in principe ALTIJD begin met de uitzendingen van de provider? Als ik naar de SAT TV wil is dat regelbaar via de optie Bronnen op de afstandsbediening.

Alvast dank voor de hulp, groetjes, Gertjan. :)
 
dus je wilt steeds opstarten van hdmi 2, lees ik dat goed.
Kun je dan niet deze in hdmi 1 stoppen?
 
Waarschijnlijk bij gebrek aan kennis, maar wat is de meerwaarde hiervan?
 
Misschien staat er in de handleiding van de tv hoe deze om gaat het de ext. bronnen via HDMI en welke daarvan als standaard wordt gebruikt..?
 
Dank voor je reactie. Ik heb mijn handleiding doorgeworsteld en ik heb de ingang op de tv gewijzigd naar HDMI 1. In de praktische uitvoering (geheel opnieuw opstarten) kan ik geen verschil ontdekken met de vorige beschreven situatie. In de handleiding staat wel de functie van HDMI beschreven maar niet of er een voorkeurs HDMI is.
 
Geen idee of het bij jouw Philips ook zo werkt, maar hier (op een iets oudere Philips) gaat het zo:
TV aan->Kabel/sateliet standaard in beeld->HDMI (1) aanzetten-> TV verspringt naar HDMI kanaal
Als het HDMI apparaat al aan staat werkt dat niet en moet het HDMI eerst uitgezet worden en vervolgens weer aan.
 
Intussen zijn we een stuk verder (of niet). Omdat er op de tv gebruik wordt gemaakt van meerdere toegangsbronnen, zijnde een DVR, Sat TV en later nog Apple TV en WD tv maakte ik op mijn vorige tv (ook Philips) gebruik van een HMI-verdeler zodat er uitsluitend één kabel naar de tv gaat en dus naar HDMI 1. In de oude situatie werd er bij de opstart sequence van Logitech aangegeven dat er moest worden opgestart vanuit HDMI1. Dit werkte als een tierelier. De nieuwe Philips heeft dat dus niet, dwz start niet op met HDMI1 ook al vraag ik dit specifiek. Elke morgen begint het bij voorbeeld met een SAT-zender. Door middel van een digitale handshake (advies Philips) heb ik getracht naar de tv duidelijk te maken dat HDMI1 de gewenste ingang is, maar helaas.

De bal ligt nu bij Philips, maar ook bij Logitech. Natuurlijk kan ik de losse afstandsbedieningen gebruiken maar dan heb ik een doos vol.
 
dus je wilt steeds opstarten van hdmi 2, lees ik dat goed.
Kun je dan niet deze in hdmi 1 stoppen?
Via een verdeler lees ik net..... :eek:
En er komt een Logitech ... plots bij...:eek:

@gertkap
Wat doet die Logitech hier nu, is niet aangegeven....

Dit soort situaties roept imho om een schema waar echt alles in staat.... bevragen is prima, maar zo is het niet handig...
 
Laatst bewerkt:
Op zich maakt het niet uit wat de HDMI verdeler er tussen doet. Het zendt een signaal van diverse bronnen via één kabel naar de tv. De tv dient te reageren op die bron. Dat doet het ook maar niet als eerste of gewenste. Ook de Logitech is niet van belang: het is een hulpmiddel om het ontvangen/gewenste signaal met één afstandsbediening zichtbaar te maken.

Het probleem is en blijft: de tv moet het HDMI-signaal als eerste of primair signaal ontvangen en weergeven op de tv. Dat gebeurt niet, er wordt even makkelijk gekozen voor een zender uit de Favorietenlijst.

Reactie Philips:

Uw vraag is; Is het mogelijk om de TV dusdanig in te richten dat ik in principe ALTIJD begin met de uitzendingen van de provider? Als ik naar de SAT TV wil is dat regelbaar via de optie Bronnen op de afstandsbediening.

Vervelend om te horen dat de handshake geen verandering heeft gebracht, duidelijk is wel dat de HDMI poort zelf geen problemen geeft.
In principe kan er niet ingesteld worden waar de televisie mee start.

Waar de televisie in opstart wordt bepaald door de bronnen.
Gezien de satelliet direct is aangesloten en de provider via een HDMI verbinding binnen komt, zal de televisie altijd eerder het signaal van de satelliet ontvangen. Dit kan niet veranderd worden helaas.


Het is duidelijk: het is de tv die het probleem maakt / veroorzaakt.

Mocht je nu briljante opmerkingen hebben, ik houd me aanbevolen. Gertjan.
 
Tv terug naar de winkel als je hem via internet gekocht hebt en....beter vooronderzoek doen met de kennis/wetenschap dat de "HMDI-start als de TV aan gaat" een eis is.....
 
Gebruik je de TV als satelliet decoder, met de CI module in de TV? Of heb je daarvoor een extern apparaat?
Wanneer je zo'n externe decoder alleen via HDMI zou aansluiten, kun je wel bepalen welke ingang als eerste wordt geselecteerd.
Dan heb je wel een extra remote control, of je gebruikt zo'n multi-ding.
 
Hier eenzelfde situatie maar ik heb dat ondervangen door gebruik van een Onkyo AV receiver die tevens dienst doet als HDMI-switch i.c.m. een Logitech Harmony One afstandsbediening...
Sat-receiver, BR speler, settop-box, mediaspeler......tv is een 55" LG Oled.
Dat werkt echt probleemloos via die Onkyo AVR, al jaren.....
 
Intussen contact gehad met Philips; zij zijn op de hoogte van het probleem en e.e.a. wordt binnenkort opgelost. Call wordt gesloten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan