• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdown afhankelijk van een andere dropdown

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenn2290

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2015
Hallo,

Ik ben bezig aan een grote data file, waarin verschillende mensen werken. Hierdoor gebeuren er vaak fouten die lijden tot enorme productiviteitsverlies omwille van het feit dat je eerst de fouten er moet uitzoeken alvorens je met de data aan de slag kan... Soit, ik begin bij het begin :-)
1) zoek ik een manier waarop ik een cel kan duidelijk maken dat de invoer enkel een getal is met 7 karakters en enkel mag beginnen met 070XXXX.
2) wil ik werken met dropdowns, alleen afhankelijk van hetgeen je in de ene cel selecteert, zou de dropdown in de andere cel hiermee rekening mee moeten houden. Idem voor de volgende cel. Maw de dropdowns moeten rekening houden met 3 cells...?? Bijgevoegd een voorbeeldje van de dropdowns althans wat er in de dropdowns moet staan...

Alvast dank!
Glenn

Bijlagen

Hallo Glen,

Een getal met 7 characters bestaat niet, want een getal bestaat uit cijfers.
Dus stap 1 zet de celeigenschappen van de kolom met het klantnummer op tekst.
Stap 2 definieer het klantnummer als een named field er vanuit gaande dat cel E2 de active cel is definieer je het 'klantnummer' als =Sheet1!$E2 (let op de $ voor de kolomverwijzing moet blijven staan maar die voor de rijverwijzing moet weg!)
Stap 3 maak een gegevensvalidatie type aangepast en gebruik de formule =EN(LINKS(klantnummer;3)="070";LENGTE(klantnummer)=7)

Kolom G staat er naast om de formule te testen, maar deze kan weg

Wellicht kan je met deze info stap 2 verder zelf uitvoeren.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi Hans,

Dnk voor je hulp, ik had echter van die namen als iets gevonden op het internet, maar om de één of andere reden lukt me dat niet... Ik heb het nogmaals geprobeerd aan de hand van jouw uitleg, maar of ik 1234 in de cel ingeef of niks, dat doet helemaalniks... terwijl ik eigenlijk een foutmelding moet krijgen. Alleen dat met die celopmaak naar tekst zetten, dat had ik afgezet omdat ik anders foutmeldingen krijg op die cel, en doe ik het zoals ik het uitgelegd is die foutmelding weg ;-)

Hello Hans,
Om de één of andere reden is het me toch gelukt ;-) wat ik nu anders gedaan heb, is me nog steeds een raadsel, maar het lukt wel :-)

Nu nog een oplossing voor mijn dropdowns...

Nogmaals bedankt!!
Glenn

Dag Glenn,

Probeer het eerst zelf even, als het niet lukt kijk ik even naar je tussenresultaten en help ik je verder.

Of:

celopmaak

numberformat: "070"0000
data/validation/integers min. 0, max. 9999

Hoi Hans,

Ik moet 3 dropdowns krijgen, de inhoud van die dropdown hangen af van hetgeen je telkens in een andere dropdown laat zien... Ik kan wel een dropdown maken en ik weet dat je via een indirect functie in je data validation kan verwijzen naar een andere dropdown maar ik krijg telkens een foutmelding...

Bijlagen

en waar staat die dropdown? en wat moet erin komen?

Allen,

Sorry voor mijn late reactie! Ik had er idd een verkeerde file ingestoken (de eerste)
In bijlage heb ik reeds iets geprobeerd zoals Hans al vroeg. Ik ben begonnen in kolom G, omdat hetgeen in die kolom komt leading is, vandaar vertrekken we en moeten de volgende 2 dropdowns hetgeen weergeven afhankelijk van hetgeen in de eerste geselcteerd wordt en in d 2de dropdown afhankelijk van wat er in de eerste geselcteerd wordt enz... Na kolom G ben ik dan de PCnrs en Verticals erbij gaan zetten. Ik heb alles geselcteerd en via Formulas/defined ames/create from selection/ en daar het bovenste aangevinkt (enkel bovenste).
De 3 gele cellen, daar moeten mijn dropdowns inkomen. Ik selecteer de eerste en ga naar Data/Data validation/Lijst en type in:=CC en klik op OK.
De volgende dropdown is die van de PC's, zelfde verhaal naar Data/data validation/lijst/en dan type ik: =indirect(I19) in (zodat die dropdown zou verwijzen naar hetgeen geselecteerd wordt in de eerste dropdown. Hetzelfde voor de laatste dropdown maar dan verwijzend naar de tweede... Maar dat lukt niet. De tweede en derde dropdown blijven leeg :-(.

Thx!!
Glenn

Bijlagen

In je datavalidatie in cel J19 staat Indirect(I19)
Indirect slaat op een bereik
In I19 staat een getal 176
Het bereik waar hij naar zoekt is dus 176
Dit bereik bestaat niet en kan ook nooit bestaan want een bereik kan geen getal zijn.

Hoi Popipipo,

I19 is een dropdown = dus een bereik van al de ccnrs ? de dropdown in J19 verwijst naar dat bereik in I19... Althans zo zou het moeten... Maar ik ben geen expert, vandaar dat ik het hier kom vragen ;-)

Grtz
Glenn

Mag de lijst ook gesorteerd worden op volgorde CC en daarbinnen vertical.
Dan kan je de zoeklijst samenstellen met de functie verschuiving. De functieargumenten kan je bepalen met search en aantal.als

Laatst bewerkt:
Hi Hans,
Tuurlijk mogen die in volgorde gezet worden :-)

Alvast bedankt
Glenn

Je reageert nogal selectief. Daarnaast is het niet duidelijk hoe je derde afhankelijkheid opgebouwd is. Zoek maar eens op getrapte validatie.

@Glenn zie bijlage

In de oranje cellen staan ter info de formules om de lijst samen te stellen.
Op basis van deze formules zijn 2 named fields gemaakt CCtjesBijPC en VerticalBijCC
De validaties zijn op basis van een lijst, waarbij de bron is =CCtjesBijPC c.q. =VerticalBijCC

Bij de verdere implementatie moet je nog wel letten op de celverwijzingen en het absoluut maken.

Er zit nog 1 (mogelijk) foutje in, namelijk dat je op basis van je voorbeeld duplicaten kan krijgen in de lookup van Vertical.
Ik heb geprobeerd dit met de functie UNIEK op te lossen, maar deze functie werkt helaas (hopelijk nog) niet in combinatie met gegevensvalidatie.

Aanvulling:
Voor mij ook een nieuwe ontdekking dat de functie VERSCHUIVING in office 365 een lijst met resultaten toont.
Office 365 is echt fantastisch :thumb:
Je zou de resultaten uit deze functie dus ook in een apart tabblad kunnen plaatsen.
Op dit aparte tabblad zou je dan ook met behulp van de functie UNIEK de dubbele waarden er uit kunnen filteren.
= UNIEK(en hier plak je mijn voorbeeldfunctie)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Omslachtig door de slechte opzet. Omdat er voor getrapte validatie in oudere versies wel heeeeel veel te vinden is, in de bijlage een optie voor Excel365.

Bijlagen

Hoi Hans,

Bedankt voor je uitleg en voorbeeld. In het voorbeeld lijkt alles me zeer duidelijk, alleen als ik het wil aanbrengen in mijn echte file, dan lukt me de dropdown voor de CCnrs wel, maar de dropdown voor de PC en Verticals, daar krijg ik telkens de naam mijn defined names field. Nl PCtjesBijCC of VerticalsBijPC? :confused:
Ergens moet ik nog iets fout doen, maar zie het effe niet...

Grtz
Glenn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan