Partitie D: in stukjes verdeeld?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik heb C: verkleind wegens veel te veel overbodige lege ruimte, en partitie D: vergroot omdat ik al mijn bestanden standaard op D: wil opslaan. Misschien heb ik dat niet zo handig gedaan (schuiven bv met ontstane niet-toegewezen ruimte door het verkleinen van C. Oa via de wizzard Partitie vergroten. In schijfbeheer heeft dat uiteindelijk geleid tot een in drie delen verdeelde D:, allemaal D: genoemd. Ook na opnieuw opstarten zijn het nog steeds drie aparte NTSF-vakjes. Maakt dat verder iets uit in het gebruik? In de verkenner staat er maar één D:. Of is dat voor de overzichtelijkheid in schijfbeheer simpel te herstellen tot één D: ?
 
Laat eens een plaatje zien van het schijfbeheer.
Minitool partition wizard heeft meer opties om dit aan te passen, maar eerst maar eens zien hoe het eruit ziet voordat je met welke tool dan ook begint.
je hebt tuurlijk alle data al gebackupt....
 
Aha, je hebt dynamische schijven aangemaakt... al dan niet per ongeluk of het was al zo?
https://superuser.com/questions/111...belled-d-in-disk-management-but-only-one-d-in
Dat doe ik zelf nooit. Zal eens zoeken.
Als je toch alle data gebackupt hebt (in 2-voud neem ik aan...) zou je alle D's kunnen verwijderen en er één nieuwe aan kunnen maken.

Edit:
Meerdere methodes om dit op te lossen onder Win7 maar onder 10 gaat het ook zo, het gaat om het principe:
https://www.sevenforums.com/tutorials/26829-convert-dynamic-disk-basic-disk.html

Een nieuwere met EasUS die beweert dat het zonder data verlies kan...
https://www.easeus.com/partition-master/change-dynamic-disk-to-basic.html
De rest van de methodes lijkt op de vorige link.

Met backups maakt het niet zoveel uit.
 
Laatst bewerkt:
Dank, maar voordat ik zelf eerst verder puzzel:

Aha, je hebt dynamische schijven aangemaakt... al dan niet per ongeluk of het was al zo?

Ik heb W10 opnieuw schoon geïnstalleerd (oude pc). Dan moet het tijdens de installatie gebeurd zijn want ik zie dat ook C: dynamisch is. Heeft hij dat misschien overgenomen van een al dynamische D die was blijven staan bij de herinstallatie? Of ik dat dan ergens tijdens de installatie al zelf gekozen heb? Ik dacht het niet....Ik heb daarna alleen maar aan de D: gesleuteld via schijfbeheer. En daarbij C: eerst kleiner gemaakt.

Een nieuwere met EasUS die beweert dat het zonder data verlies kan...
https://www.easeus.com/partition-master/change-dynamic-disk-to-basic.html
Ziet er simpel uit, maar de conversie-mogelijkheid zit niet in de trialversie ;)

Vraag:
--Als ik C: alleen maar gebruik voor de besturing en de installatie van apps (al het andere komt op D), kan het dan kwaad om die C: gewoon dynamisch te laten? Als ik die ook wil converteren moet ik Windows opnieuw installeren als ik het goed begrijp?
--Als ik eerst alleen de dynamische D verwijder om daarna een nieuwe standaard D te maken zoals bij de andere methodes, krijg ik dan niet eerst één grote dynamische C? Of wordt het dan eerst een niet toegewezen ruimte die ik alsnog kan converteren helemaal los van C?
 
Laatst bewerkt:
Begin gewoon overnieuw en de keuze om dynamische schijven te maken heb je zelf gedaan, doet Windows niet zelf.

Verwijder alle partities in het geavanceerde schijfmenu in het installatiemenu en laat W10 hem zelf indelen, later kun je dat nog altijd aanpassen met Minitool of gewoon in schijfbeheer.
 
Toch vreemd... ik heb het nog nooit gehad... zo per ongeluk een dynamische schijf... je moet er blijkbaar toch iets extras voor doen.....

volgens deze link kan het met een gratis tool door eerst het (dynamische) volume te deleten er dan op dat moment verder even niks mee te doen.
En dan Partition Wizard (minitools) e starten en de schijf te recoveren.

https://superuser.com/questions/411...dynamic-disk-to-basic-disk-using-testdisk-too
Begin hier.... en lees erg goed...
You can change your Dynamic disk to basic disk without losing data.
Even though you will not lose the data when you use this option to convert a dynamic disk back to a primary disk, be sure backup any data on the dynamic disk that you wish to keep first just to be safe in case something happens.
1. Open the Control Panel (All Items view)....................................
Wrs is dat hoe de andere tools dat ook regelen (maar dat zie je niet precies).... en daar betaal je voor....
 
Laatst bewerkt:
Toch vreemd... ik heb het nog nooit gehad... zo per ongeluk een dynamische schijf... je moet er blijkbaar toch iets extras voor doen.....

volgens deze link kan het met een gratis tool door eerst het (dynamische) volume te deleten er dan op dat moment verder even niks mee te doen.
En dan Partition Wizard (minitools) e starten en de schijf te recoveren.

https://superuser.com/questions/411...dynamic-disk-to-basic-disk-using-testdisk-too

O jee, Minitool Partition manager heeft gisteren mijn andere splinternieuwe SSD pc laten crashen, toen ik een partitiewijziging aanbracht en wilde toepassen was het ineens boem-uit. Critical Failure....Ik heb W10 helemaal opnieuw moeten installeren vanaf stick want de aangeboden herstelopties weigerden allemaal, waarbij de door mij aangebrachte partitie-indeling en de bestanden op D gelukkig wél behouden zijn gebleven (die waren wel gebackupped maar het scheelt toch weer werk ;)
Bij dat her-installeren heb ik ook niks gemerkt van dynamische of standaard keuze. Op mijn oude pc (waar het nu om gaat) is het nu dus pas toevallig aan het licht gekomen dat de hele schijf op dynamisch staat. (zie #3). Dat kan dan ooit bij de oorspronkelijke W7-installatie al gebeurd zijn misschien, ik zou het echt niet weten of ik al dan niet ergens ooit een bewuste of per abuis keuze heb gemaakt. Vandaar ook mijn vraag of het veel kwaad kan als ik de boel laat zoals het is....Ik heb ook nog niks gemerkt van update-problemen daardoor..
Ik begrijp nu dat simpelweg alleen maar opnieuw her-installeren van W10 geen optie is, de partities die er nu zijn blijven zoals ze zijn lijkt het. Dus ik ga eerst maar eens kijken of ik die Minitool toch nog maar een keer loslaat op deze oude pc. Ik neem aan dat crashen geen standaard is voor de tool ;) Gelukkig betreft het een vrijwel lege pc (was ook net opnieuw geïnstalleerd), veel kwijtraken kan ik sowieso niet. En her-installeren begin ik ook al handig in te worden ;)
 
Das wel bijzonder, geen enkele partitie manager is bij mij ooit gecrasht (Minitools,GParted/ Windows schijfbeheer/Aomei//Easus). Maar ook vervelend.
https://www.tenforums.com/software-apps/114756-minitool-partition-manager-fails-w10-pro-x-64-a.html
Schijnt V9 te zijn. Ik gebruik vaak V7 omdat ide altijd gewerkt heeft (portable versie ook nog)... soms V12.

Tav jouw dynamische schijf geschiedenis: Daar kan ik verder niks mee, alleen dat ik het echt nooit meegemaakt heb dat dit spontaan zou gaan.

Als je nog een harde schijf hebt liggen, kloon de dynamische schijf er naar toe en oefen op die schijf wat het effect van de bewerkingen is.
Doe ik vaak bij twijfel.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom niet veel verder met eea. De handleiding uit post #7 is al een flink aantal jaren oud, en in de Minitool Partition Wizard zit nu wel een heel simpel buttontje om dynamisch naar standaard te converteren, maar dat is alleen beschikbaar in de betaalde versie....(ook bij andere programma's voor zover ik ze kan vinden). En dat is voor dit éénmalige klusje ook een beetje onzinnig denk ik.
Ik heb wel de drie D: volumes verwijderd in schijfbeheer, dat werd toen niet-toegewezen ruimte die ik vervolgens weer tot één D heb gebombardeerd. Er wordt in meerdere berichten gesuggereerd om alle dynamische volumes eerst te deleten, maar met de C: werd dat (logischerwijze?) geweigerd. Nu ziet het er zo uit (is in ieder geval wat overzichtelijker dan bij #3 maar is dus nog wel steeds dynamisch):
Schermopname (4).png

Wat ik nergens kan vinden (ik zie wel allerlei vergelijksstaatjes die voor mij teveel vaktaal zijn) , en waar ik ook hier nog niet echt een antwoord op heb gekregen: wat zijn nu de echt grote nadelen van dynamisch?
Voor de gewone gemiddelde gebruiker die niets echt bijzonders met de pc doet? Over eventueel mogelijke updateproblemen heb ik ook nog niets gevonden, alleen enkele ook al wat oudere berichten over fouten. Ik kon W10 dus ook probleemloos schoon her-installeren op deze dynamische schijf. Ook bij een standaard schijf zullen wel eens wat dingen fout gaan heb ik net ervaren met de Minitool..

Overigens is het geen ramp (denk ik) als ik W10 opnieuw moet installeren. ik kan verder niets kwijtraken bij wat voor manier van converteren dan ook want er staat (nog) niets op de pc behalve Windows. Dus als iemand nog een lumineus idee heeft? Of, nog veel gemakkelijker, zegt dat het helemaal niet nodig is om te converteren? :)
 
Lees dit artikel maar eens, wellicht brengt het licht in de duisternis en tevens het antwoord op je vragen...

Dank, dat is tenminste eindelijk een echt helder artikel in goed voor de leek begrijpelijk Nederlands! Waarbij nog steeds (bij mij ;) ) de vraag rijst waarom er zoveel moeite gedaan wordt om een dynamische schijf weer standaard te maken, want echte nadelen voor normaal pc gebruik lees ik nog steeds niet. Het enige echte nadeel dat ik er uit kan destilleren is het ontbreken van de multibootfunctie op de dynamische schijf, maar die kan ik missen ;) Net zoals waarschijnlijk 99% van de gewone gebruikers. Dus zeg ik dan iets raars als ik denk "Lamagewoonzitte" ? En hoe het ooit op mijn pc verzeild is geraakt, ik kan bijna niets anders bedenken dan dat de fabrikant dat er 8 jaar geleden zelf op voorgeïnstalleerd heeft in een vlaag van vernieuwende ontwikkelingen van toen....Als typische leek keek ik nooit naar al dat soort dingen en had ik ook nog nooit van schijfbeheer gehoord ;) Totdat ik nu behoefte voelde aan een schone installatie en nieuwe partitiegroottes. Maar nogmaals, een te maken keuze daarbij tussen dynamisch en standaard kan ik me niks van herinneren...(en lijkt me ook niet logisch dat die keuze zomaar langs komt?)
 
Als het je niet stoort of in de weg zit met bijv. de multiboot opties dan zou ik het lekker zo laten, zeker als het systeem verder goed werkt.
Mocht er een moment komen dat de HDD / SSD komt te overlijden kun je altijd nog voor een standaard schijf kiezen bij een verse installatie :thumb:
 
Als het je niet stoort of in de weg zit met bijv. de multiboot opties dan zou ik het lekker zo laten, zeker als het systeem verder goed werkt.
Mocht er een moment komen dat de HDD / SSD komt te overlijden kun je altijd nog voor een standaard schijf kiezen bij een verse installatie :thumb:

Ik denk dat ik het daar inderdaad maar op houd ;) . Helemaal opgelost is de kwestie natuurlijk niet echt, maar ik snap het allemaal wel een klein beetje beter ;) . Ingewikkelde dingen worden met het oude beestje toch niet meer gedaan en nu na de schone installatie lijkt-ie weer puik en een stuk sneller te werken. Zolang het goed gaat gaat het goed. En anders zien we wel weer verder, dan weten jullie vast wel weer een oplossing :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan