Windows 10 opnieuw installeren, maar hoe bij een Medion Laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het wordt een beetje rommelig voor mij om het nog goed te vatten, ik lees het wel, maar ik vat het niet meer.

Ik probeer het stapsgewijs te vragen, en hoop daar stapsgewijs antwoord op te krijgen, anders gaat het mij nooit lukken.

Een laptop waar ooit Windows 7 opgestaan heeft, later een upgrade naar Windows 8 Pro uitgevoerd is, weer later een update naar Windows 10 (Pro) heeft gehad. Medion leverde de laptop waar ik het over heb met een installatie DVD, er is dus een DVD recorder aanwezig. Om eerste weer Windows 7, Windows 8 Pro en later de updaten naar Windows 10 (Pro) lijkt mij zoals ik het begrepen heb een omslachtige omweg te zijn, ik zou ook Windows 10 (Pro) via een andere laptop binnen kunnen halen en op een USB-stick kunnen zetten, om vervolgens Windows 10 (Pro) opnieuw te kunnen installeren. Ik vermoed dat de laptop 32bit is, 64bit zal dan niet werken, echter weet ik dat niet zeker.

0. Ga er even van uit dat ik geen verstand van het installeren heb, dan kan ik opnieuw bij de basis beginnen en het meteen goed leren.

1. Hoe kom ik er achter dat de laptop 32bit of 64bit is?

2. Welk programma moet ik op de USB-stick zetten en hoe groot moet de USB-stick zijn?

3. Is het programma op de USB-stick direct Windows 10 (Pro), of is dat een hulpprogramma dat Windows 10 (Pro) dat Windows 10 (Pro) op de laptop installeert?

4. Hoe weet Windows dat ik Windows 10 (Pro) gedraaid heb, moet ik daarvoor de sleutels van Windows 7 en of de upgrade van Windows 8 Pro gebruiken, zodat Windows de officiële ondersteuning herkent?

5. Kan iemand de juiste linken direct geven i.p.v. verwijzen naar een pagina die vol staat met waar ik niet in uit kom? Het kwartje zal achteraf heus gaan vallen, echter heb ik daar op dit moment niets aan.

6. Als alles geïnteresseerd is, dan een herstel USB-stick aanmaken? Mocht de laptop weer gecrasht zijn, dat ik dan snel de laptop kan herstellen. Wellicht als alles watvik standaard draai een herstel USB-stick van maken, dat scheelt een hoop werk als er iets mis gaat.

----------

Ik wil stap voor stap bij de basis beginnen, dus bij punt 0. om het goed in me op te nemen, daarna wil ik stap voor stap verder, wellicht gaat dat sneller, echter zie ik bij verwijzingen niet goed of het een persoon of een pagina met een eindeloze tekst is, want bij een lap tekst gaat het mij duizelen, aan het einde weet ik door mijn beperking niet meer waar het dan nog over gaat. Ik hoop dat daar begrip voor is.

Kom ik er helemaal niet meer in uit, dan moet ik een nieuwe goedkope Windows 10 (Pro) aanschaffen via Ali, echter vrees ik dat ik dan nog steeds een deel mis, zeker als het weer eens verkeerd gaat.

Kortom, help mij graag stap voor stap, daar zou ik zeer dankbaar voor zijn.
 
1) de laptop is geen 32 of 64 bits, de processor is dat ( 64 bits ).
2) je moet geen programma op de usbstick zetten, je moet vooral lezen ( op de pagina van Microsoft ) en de aanwijzingen volgen.
Om het jou makkelijk te maken heb ik een handleiding bijgevoegd ( als PDF-bestand ) die jou stap voor stap vertelt wat je moet doen om een installatie-medium van Win 10 te maken.
Als het daarmee niet lukt weet ik het ook niet meer.
Deze handleiding heb ik even geleend bij de "buren", dat voor de goede orde.
3) lees de handleiding, dan heb je hier antwoord op.
4) Je moet tijdens de installatie kiezen voor "Ik heb geen licentie-code" o.i.d. en vervolgens, als er wordt gevraagd welke versie je wilt installeren, kiezen voor installatie van Win 10 Pro.
5) In de handleiding staat alles in duidelijk en begrijpelijk Nederlands...
6) Je kunt met dezelfde usbstick waarmee je Windows hebt geïnstalleerd ook een herstel uitvoeren.
Je moet echter wel zelf, handmatig, Systeemherstel inschakelen, dat staat standaard uit !

* Indien de laptop reeds op Win 10 heeft gedraaid, hoef je geen nieuwe licentie te kopen, ongeacht de versie ( Home, Pro.. ).
Als Windows geïnstalleerd is en de internetverbinding werkt, wordt er automatisch geactiveerd. Dat is ook de reden dat je bij installatie moet kiezen voor "Ik heb geen licentie-code"...

Succes ermee....met een beetje vertrouwen moet het lukken en je moet ook niet alles willen begrijpen, kwestie van aanwijzingen opvolgen en gewoon "doen"...:thumb:
 

Bijlagen

  • Handleiding Win 10 installatie-medium.pdf
    324,3 KB · Weergaven: 18
en toen was het stil.....:rolleyes:

Nu even wel, mijn gezondheid gaat voor.

Dank voor het stappenplan, daar moet ik op een rustig moment voor gaan zitten.

Ik laat helaas vertraagd van mij horen of het mij met Hulp van hier gelukt is.
 
M.b.v. de bijgevoegde handleiding moet het zeker lukken, er staan screenshots in van alles wat je behoort te zien tijdens het maken van de installatie usbstick.
Gewoon doen.....neem je tijd, gezondheid is altijd belangrijker dan ongeacht wat...beterschap :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan