herrie van de fan

Status
Niet open voor verdere reacties.

chila

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2003
Berichten
135
Hoi

Ik heb een HP laptop met:
AMD A8-7410
6gb ram
250gb SSD (enkel in gebruik voor besturingssysteem, doe verder alles vanaf een externe harde schijf)
Windows 10

Een tijd terug begon de fan met opstarten even flink te ratelen om daarna gewoon stil te zijn.
Echter sinds een paar dagen start deze op met een mega herrie, vergelijkbaar met een tondeuze/scheerapparaat.
Na een paar minuten word het minder en blijft er een zachter maar nog steeds continue hoorbaar ratelend geluid over.
Ik dacht aan stof of vuiligheid dus heb de laptop al opengemaakt maar er zat praktisch geen stof in.
Heb het toch even uitgeveegd met een zachte kwast (fan stilgehouden uiteraard)
Met stof verwijderen en draaien aan de fan hoorde ik niks aanlopen of iets dergelijks.
Helaas is het ratelen hierdoor niet verholpen. Ook heb ik de optie "fan always on" uitgeschakeld in de Bios maar het maakt helemaal geen verschil.
Het geratel blijft dus en ik zie gewoon zo niet waar dit dan vandaan kan komen. Het lijkt toch van de koeling af te komen want een klein tikje op het toetsenbord ten hoogte van de fan zorgt er wel voor dat het geluid dus minder word maar het stopt niet. Vind het wel vreemd dat het verder geen effect heeft op het gebruik.
Het is een irritant geluid maar het heeft verder totaal geen effect op het gebruik van de laptop.
Hij word niet warm, loopt niet vast en heeft geen verlies in kwaliteit in gebruik.
Iemand nog een idee wat ik kan doen voordat ik hem toch maar weg breng voor reparatie?
Doe het liever zelf dan dat ik hem moet wegbrengen want kan hem niet zo lang missen :p
En zeker nu met de lockdown etc, kan het nog wel eens even gaan duren misschien.
Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Het is de HP 15-BA026ND (X8N08EA)
dus niet de nieuwste maar werkt prima
behalve het geratel!
Command center werkt niet hier op en bevat sowieso de logische dingen om
te controleren.
Nogmaals: Het is geen blazen maar echt ratelen als een scheerapparaat.
Er zat geen stof in en ook loopt hij niet warm en werkt verder gewoon prima!
Valt dus ook niet uit ivm oververhitting ofzo. Ik kan hem dagen aan laten staan en hij blijft het gewoon netjes doen, alleen
hoor je dan dus het geratel. Het hele harde ratelen is alleen met opstarten. Na 2 a 3 minuten zakt het tot een zacht ratel geluid maar nog steeds meer aanwezig dan voorheen.
Tikje tegen toetsenbord veranderd wel het geluid (iets zachter maar nooit helemaal weg)
Voor dit probleem was de laptop muisstil
Ook kan ik horen wanneer de daadwerkelijke koeling word ingeschakeld bij zware belasting, dan gaat het volume van ratelen iets omhoog.
Maar de werking blijft dus prima en er zat geen stof in en zag/hoor niks aanlopen bij het openen.
Misschien toch een drupje olie in de lager?
 
Als het een smeringsvrij lager is.. dan gaat dat niet helpen, of je het proberen wilt is voor eigen risico.
Als het deze fan is... lijkt het me goed te doen...
https://www.youtube.com/watch?v=rtyL_pBFk3w
Effe een goed adres scoren voor de juiste...... fan.
Heb zelf 0 HP ervaring.
 
dank je. zal hem morgen nog eens open maken.
Op zijn kop open lijkt hij nergens aan te lopen maar misschien toch net als
hij onderste boven ligt. Even de schroefjes controleren en een drupje olie.
Mocht dat niet helpen meld ik me weer!
 
Hallo

Het geratel dat je hoort , is oscilleren van de ventilator. (fan op het asje)

Gebrek aan smering door versteend of uitgedroogd vet.


"Het hele harde ratelen is alleen met opstarten. Na 2 a 3 minuten zakt het tot een zacht ratel geluid"

Het beetje nog aanwezige vet is hard .... wordt een ietsje zachter door draaien fan , waardoor er iets meer smering is ...



Bij verder gebruik zeker de c.p.u./g.p.u. t° in de gaten houden. (speccy)

Mocht je het gemonteerde model kunnen smeren , dit uiteraard zo snel mogelijk doen.

Als dit te lang aansleept helpt dit niet meer omdat de "lagertjes" busjes te ver uitgesleten zijn ....

Gebruik iets dikkere olie 15w40 o.i.d. , dunne olie vliegt eraf , zeker geen kruipolie want dit verdampt ...

Mocht je een beetje vet willen gebruiken .... neem sillicone vet , tast geen rubber/plastic aan in tegenstelling tot "gewoon" vet.

Vet / olie kun je prima verwijderen met een beetje "brake cleaner".

Zo zou het gemonteerde 4 draads ??? model er uit moeten zien :

https://www.benl.ebay.be/itm/Ventil...303934?hash=item595099283e:g:TUkAAOSwvgVe8zvs

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Chila,

zeker geen olie aan doen. Je kan zowieso geen olie aan de lager(s) krijgen, want dit zijn dichte lagers.

Mogelijk is er een stukje vuil meegezogen in de ventilator, en zit dat daar vast. Verwijder de ventilator, open deplastieken omhulling en zoek naar "een vuiltje", stof maakt geen lawaai.

Let ook op eventuele geschuurde puntjes op de binnenkant, er kan iets vervroegen zijn.

start de laptop als hij open is (en je weet wat je doet !!) met de ventilator in de hand. zo kom je meer te weten over de oorzaak en waar deze zich bevind.

Ik heb nog net mijn HP-Pavilion open gedaan en de batterij vervangen. Toen ook de hele binnen kant zuiver geblazen met perslucht, en de ventilator losgemaakt, uit elkaar genomen en ge-stofzuigd.

Succes.

Rikja

PS: let er op dat er 2 schroeven van de bodemdeksel (links en rechts van het beeldscherm) dikker zijn dan al de andere !! Zet die 2 apart en monteer ze terug op dezelfde plaats.
 
Die fan is gewoon op. Helpt geen moedertje lief meer aan. Smeren is uitstel van executie.
(Meestal sneuvelen fans door vuil/stof in de lagers of ook in combinatie met stof op de schoepen waardoor onbalans kan ontstaan. zeker die combinatie is killing voor lagers.)
 
Olie is sowieso niet goed, dat verdroogd, en je kunt ze het beste met tefspray behandelen, de bolletjes teflon vullen ook de speling op.
Zijn meestal nylon of bronsen glijlagers waar je gewoon bij kan als je de sticker voorzichtig eerst losmaakt.

Een nieuwe erin is uiteraard de beste oplossing.
 
Hallo

Nog een laatste tip :

Mocht iemand het smeren willen proberen ....

Hoe langer het "ratelen" aansleept , hoe meer extra nutteloze schade er is , indien net te lang , dan helpt smeren niet meer.

De oudere modellen zijn nog met schroefjes dicht ... de nog goedkopere recente modellen zijn dichtgesmolten.

Fannetje kun je meestal uit de bronzen busjes schuiven , omdat ze enkel d.m.v. magnetisch veld op hun plaats worden gehouden.

Hangt allemaal een beetje af van het gemonteerde model , en hoe goedkoop men het beestje heeft gemaakt.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan