RAM werkt niet - Verplicht Dual Channel te gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wocky

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2014
Berichten
192
Beste,

Ik heb een RAM-kaartje gekocht om het geheugen van mijn pc uit te breiden
... maar ik krijg het niet aan de praat... en ik weet niet wat er fout is.

De uiteindelijk vragen (voor zover ik de info naast elkaar kan leggen):
Na mijn zoektocht op het web... vraag ik me af... of het voor mijn systeem
... noodzakelijk is om altijd per 2 modules te upgraden?
... noodzakelijk is om dual-channel RAM te gebruiken... en dus niet toegelaten is om single-channel RAM te gebruiken?

De systeem-eigenschappen even kort opgesomd... daarna uitgebreide uitleg.
(veel tekst... maar ik beschrijf alles wat ik opgezocht & geprobeerd heb)

Volgende eigenschappen heb ik.
- Huidig pc-model
- Type Moederbord
- Type huidige RAM
- CAS-Latency huidige RAM
- Afbeelding huidige RAM
- Type & specs nieuwe RAM
- Toelichting her & der op internet.


- Huidig pc-model "HP Pavilion p6665be Desktop PC"
... pc is 10 jaar oud (aangekocht in 2010)
https://support.hp.com/be-nl/product/hp-pavilion-p6600-desktop-pc-series/4269976/model/4343826/product-info

- Type moederbord "MS-7613 (Iona-GL8E)"
https://support.hp.com/be-nl/product/hp-pavilion-p6600-desktop-pc-series/4269976/model/4343826/document/c02049307

- Huidig type RAM "MT8JTF25664AZ-1G4D1 2GB 240Pin DIMM DDR3" - 1333MHz
... zo zitten er 2 modules origineel in de pc... dus 4GB RAM in totaal (origineel)
https://www.compuram.biz/memory_module/mt8jtf25664az-1g4d1/micron.htm?st=tab_tecdat

- Als ik opzoek op internet... vind ik een CAS Latency van 9...
https://www.ram-tec.nl/product/micron-2gb-pc3-10600u-3/

- Hieronder een afbeelding met etiket van huidige RAM-kaartje
20201219_141734[1].jpg

- Spec nieuwe RAM
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/Mainstream-Memory/CORSAIR-Memory-%E2%80%94-4GB-DDR3-Memory/p/CMV4GX3M1A1333C9


- Toelichting
Als ik het nieuwe kaartje erbij plaats, dan komt de opstart van mijn pc niet verder dan opstartscherm BIOS.
... daarna valt de pc uit, en herstart die weer... en zo blijft de cyclus maar gaan.

Als ik enkel het nieuwe kaartje in de pc plaats
... zelfde resultaat
... echter... als ik het in bepaalde slots plaats (ik denk ik het eerste slot.. weet ik niet meer zeker)... dan start de pc verder op tot het laadscherm van windows
... maar blijft dan daar hangen... pc start niet opnieuw op... blijft gewoon hangen op het laadscherm van windows.
... Windows-versie is W10-64bit... pc werd onlangs geformatteerd in geïnstalleerd met W10... vorig (origineel) OS was W7-64bit

Als ik dat kaartje dan in dat betreffende slot plaats (ik denk het eerste slot... weet ik niet meer zeker)...
... en dan tijdens opstart in BIOS-menu ga
... dan zie ik dat de BIOS wel een RAM-oplijsting maakt... met de correcte hoeveelheid (4GB)

Enkele dagen geleden heb ik een BIOS-update gedaan (om het probleem misschien op te lossen)
... maar zonder succes... zelfde restultaat.

Als ik her & der opzoek op internet
... krijg ik de indruk dat het moederbord nogal selectief is met welke hardware het compatibel is
... natuurlijk... liever feiten van speculaties... vandaar bovenstaande opsomming van specificaties.

De huidige RAM modules zitten origineel in DIMM-Slot 2 & 4
... dus niet in 1 & 3... hoewel ze daar ook gewoon werken (getest)
... 2 & 4 zijn de blauwe slots
... 1 & 3 zijn de zwarte slots

Na het opzoeken van de nieuwe RAM-module
... vind ik dat ik een Single-channel module gekocht heb
... Ik leid dit af uit de "M1" in de product-code van de module
(CMV4GX3M1A1333C9)
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/Mainstream-Memory/CORSAIR-Memory-%E2%80%94-4GB-DDR3-Memory/p/CMV4GX3M1A1333C9

... en ik leid dit af uit het feit dat op de website van Corsair ook een Dual-channel set bestaat
... in de product-code vind je "M2" terug
(CMV4GX3M2A1333C9)
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/Mainstream-Memory/CORSAIR-Memory-%E2%80%94-4GB-Dual-Channel-DDR3-Memory-Kit/p/CMV4GX3M2A1333C9


Dus nu na de gehele zoektocht vraag ik me af... of het voor mijn systeem noodzakelijk is om...
... altijd per 2 modules te upgraden?
... Dual-channel RAM te gebruiken... en dus niet toegelaten is om Single-channel RAM te gebruiken?

... maar uiteindelijk... waarom het kaartje dat ik gekocht heb niet werkt?
... en welke RAM module(s) ik dan wel moet kopen?


Ik heb me ook al afgevraagd of het... in geval van gebruik van 4GB / slot
... het noodzakelijk is om modules per 2 te installeren.

Als ik van de huidige RAM (2GB) slechts 1 kaartje plaats
... dan blijft de pc werken zoals het hoort... start netjes op enz...

Als ik de specificaties van het moederbord doorneem
... dan zie ik dat... als je het max aan RAM geheugen wil toepassen
... dat het noodzakelijk is om de 4 slots te vullen met 4GB
... dus 2 slots met 8GB zou niet werken leid ik dan af.
... vandaar mijn speculatie-redenering... dat als je 4GB/module wil gebruiken... het noodzakelijk is per 2 modules te installeren...?

Als ik op het web algemeen opzoek naar mogelijkheid om Single-channel RAM te gebruiken in Dual-channel systeem
... dan vind ik op het eerste zicht toch wel terug... dat dit normaal geen probleem zou mogen zijn.
... met als compromis dat je in dat geval... gewoon je dual-channel functionaliteit niet gebruikt.
... Dat gezegd-zijnde... aangezien het moederbord een "HP-product-specifiek moederbord" blijkt te zijn
... zou het misschien toch kunnen dat er restricties zijn in het toepassen van Single-channel RAM... in een Dual-channel systeem..?


Kan iemand mij helpen aub?

Alvast bedankt
Wocky
 
Laatst bewerkt:
Het gebruik van single of dualchannel hangt af van of je 1 of meerdere modules gebruikt, het moederbord detecteert dat zelf en is dus niet afhankelijk van de module zelf.
De aanduiding M1 of M2 is gewoon iets wat Corsair zelf heeft bedacht om een enkele module ( single ) te onderscheiden van een set ( dual ).
Het gaat er om dat je de modules in de juiste sloten plaatst en inderdaad, niet elke module zal werken.
Ik kon echter van dit moederbord of deze pc geen QVL lijst vinden....er is dus niet met zekerheid te zeggen welke merken en types er wel of niet werken tenzij je exact dezelfde modules erbij kunt krijgen als er standaard in zitten.
De originele modules zijn van het merk Micron en niet Corsair....
 
Je hebt ook nog single sided en dual sided, best kans dat daar het probleem zit alhoewel er dan de helft gebruikt wordt als de banken of ranks (dat is wat anders dan de geheugensloten) bezet zijn, helaas staat nergens welke reepjes ss of ds zijn,
reepje terug sturen en bij een plaatselijke pc boer er eentje in laten zetten tot dat de juiste is gevonden.
https://nl.hardware.info/artikel/8477/2/alles-wat-je-moet-weten-over-werkgeheugen-generatie
Single en dual-channel heeft met de bandbreedte te maken, tevens even melde dat door meer geheugen niets sneller wordt, alleen minder langzaam indien er niet naar het wisselbestand hoeft te worden geswapt.
Zit er al een SSD in?
 
Daar schiet je niet veel mee op, het zaait alleen meer verwarring want HP zegt:
Ondersteunt maximaal 16 GB op 64-bits pc's
Maximaal geheugen alleen bij gebruik van 4 GB DDR3 DIMM-modules.

Die wazige site die jij linkt zegt:
Max. 8 Gb on 64 bits Operating Systems
Zelf denk ik dat HP echt wel weet wat ze produceren....

Ik zou de module(s) die je gekocht hebt terugsturen en er een set van dezelfde Micron's bij kopen indien nog verkrijgbaar.
Dan heb je totaal ook 8 Gb en dan moet het zeker werken...
 
Hey Allen,

Er zit inderdaad sinds kort een SSD in... en dat is echt een al een enorm verschil.
... mijn pc lijkt wel 10x sneller...

Ik dacht... ik stop er nog wat RAM bij... omdat ik bij momenten wel 10-20 vensters open heb + wat spotify e.d.
... ik dacht dat vooral de MHz belangrijk waren bij RAM... en dan idd de restrictie van 4GB indien max RAM van 16G.
... blijkbaar zijn er nog meer restricties... ik had niet gedacht dat de RAM modules qua compatibiliteit... merk-afhankelijk zouden zijn.


Alsnog bedankt voor jullie feedback.
Groeten Wocky.
 
Maar,

Hebben jullie ooit ervaren dat je per 2 modules moet upgraden?
Anders koop ik gewoon dezelfde module gewoon bij.

Mijn module retourneren gaat niet meer... ik heb per ongeluk een garantie-sticker verwijderd... ik dacht dat het gewoon een label was...
... nadien zag ik "warranty void if removed"... staat er nogal klein op.. niet gezien.

En anders zal ik inderdaad op zoek moeten gaan naar exact dezelfde modules...

Alvast bedankt.
Groeten Wocky.
 
Hey Scrapheap,

Ok bedankt voor je support.

Groeten Wocky
 
Voor toekomstige lezers,

Ik heb via de website van Crucial (onderdeel van Micron) een systeem-scan gedaan.
Zij stelden daar bijkomend geheugen voor.
... Ik heb besteld .. en het werkt!

Het geheugen:
Crucial CT51264BD160B
https://azerty.nl/product/crucial/443540/ct51264bd160b-geheugen-ddr3l


Opmerkelijk is
... Kloksnelheid van huidig geheugen = 1333Mhz
... Kloksnelheid nieuw geheugen = 1600Mhz

... CL huidig geheugen = CL 9
... CL nieuw geheugen = CL 11


Het werkt!
In combi.. dus momenteel 2x4GB (nieuw geheugen) + 2x2GB (oorspronkelijk geheugen) in mijn systeem.
Hoera.


Groeten Wocky.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan