Is de videokaart niet goed of is er iets anders aan de hand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdelft

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2003
Berichten
77
Een half jaartje geleden heb ik voor mijn zoon een pc in elkaar gezet met de volgende configuratie.
Een MSI X470 Gaming Plus Mac
AMD Ryzen 5 3600
G.skill 16 GB 3200
INNO3D Nvidea RTX 2060
Kingston A2000 250GB SSD
Corsair RM750 750W ATX24
Nu na een half jaar valt hij soms spontaan uit en komt dit steeds vaker voor.
Het beeld wordt dan zwart en de ventilator begint op volle toeren te draaien.
Soms start hij opnieuw op en doet hij het normaal. Andere keren lijkt het of hij de videokaart ineens niet meer ziet.
De temperaturen zijn goed, tijdens gamen is de processor ongeveer 50 graden en de videokaart net onder de 60 graden.
Ik begin te denken dat de videokaart niet goed is maar kan het niet checken. Ik heb een biosupdate uitgevoerd, de nieuwste nvidea drivers geïnstalleerd maar het probleem blijft.
Als alles goed werkt is er niets te zien in apparaatbeheer maar ik heb ook wel gezien dat de videokaart en alles van nvidea foutmeldingen gaf in apparaatbeheer.
Wie weet waar ik nog moet zoeken of herkent dit probleem ?
Ik heb nog garantie.

20201221_164630.jpg
 
Ook al eens een oudere driver voor de 2060 geïnstalleerd...?
Alleen de kale driver dus zonder de rest van de Nvidia meuk ( 3D Vision, Geforce Experience, PhysX )...dat werkte voor mij wèl i.c.m. een GTX 960....
De screen wijst duidelijk op een driver-probleem naar mijn idee...
 
We zijn begonnen met kale drivers. Nadat de problemen begonnen heb ik pas een bios en drivers update gedaan.
Het gekke is dat dit probleem pas na een paar maanden begon zonder duidelijke aanleiding.
 
Yep, ik het met een paar programma's stresstesten uitgevoerd en zolang hij het doet doorloopt het geheel vlekkeloos de testen.
Temperaturen van zowel de videokaart ,processor en moederbord zijn goed zolang hij niet uitvalt.
 
Heeft niks met chipset-drivers te maken, de AMD controllers die eronder staan staat geen uitroepteken voor, die zijn onderdeel van dezelfde chipset-drivers.
Dit gaat puur om de video-driver.
 
Ik kan geen rede ontdekken in de laatste bewering. De vraagsteller schrijft zelf al, dat er van fouten niets te ontdekken is in Apparaatbeheer als de computer wel goed werkt. De GPIO is daarbij zelfs een pin voor een ongebruikte bus, dus zou het knap zijn als dat een fout zou maken. Bij zwart scherm zie je bovendien ook nog eens niets.

Computers werken vaak zonder de chipset drivers (moederbord drivers). In ieder geval wordt eerst het besturingssysteem geïnstalleerd maar de kans op fouten is dan groot en plotseling problemen ondervinden is gebruikelijke anamnese. Ik kan alleen verder helpen als eerst de drivers en het nieuwe BIOS zijn geïnstalleerd. Er is altijd een te nemen route voor probleemoplossing en de vraag of iemand dit herkent kan ik met ja beantwoorden.

Wanneer zelfs de USB3 drivers af en toe geen uitroepteken hebben en de drivers van de fabrikant zijn ingegeven dan verwacht ik een oorzaak welke gelegen is in de stroomvoorziening. Het totaal van de voeding lijkt voldoende te zijn maar het gaat om verschillende spanning rails en het constant kunnen leveren van stroom. Misschien dat er uit de waarden van Speccy of Open Hardware Monitor iets valt op te maken.
 
De vraagsteller schrijft zelf al, dat er van fouten niets te ontdekken is in Apparaatbeheer als de computer wel goed werkt.
Precies daarom heeft het niks met chipset-drivers te maken want als die zouden ontbreken zouden er meer uitroeptekens in Apparaatbeheer zichtbaar moeten, ook als het "goed werkt"...
 
We zullen moeten afwachten wat de feitelijke situatie hiervan is maar het ontbreken van apparaten kan eveneens op het niet installeren van drivers wijzen en we hebben geen overzicht ervan gekregen. Het ene apparaat heeft vaak toch invloed op de werking van het andere.

De generieke Windows drivers kunnen de drivers van de fabrikant, al dan niet tijdelijk of voor de meeste taken, vervangen en ik weet niet of de waarschuwingen, per definitie, moeten blijven staan tot er andere drivers zijn ingebracht.
 
Ik heb het systeem met oud bios (fabrieksinstellingen) geprobeerd ,daarna een bios update gedaan. Windows opnieuw geinstalleerd , standaard win drivers geprobeerd ,later daarna met de laatste drivers van Nvidea zowel met de hand gedownload als met behulp van het Nvidea Expierence programma. Resultaat blijft hetzelfde, als het werkt geen enkele foutmelding of bijzonderheid en superprestaties totdat hij spontaan uitvalt. Feit is wel zoals in de afbeelding te zien is dat het de drivers van nvidea zijn die foutmeldingen geven. Als zo'n storing plaatsvind gaat bovendien ook het rode lampje op het moederbord bij de videokaart uit.
Ik had wel in de logboeken vaan windows gekeken en zag foutmeldingen op de tijdstippen van uitval. Ik zal later kijken wat er stond en hier posten in de hoop dat iemand hier er iets mee kan.
Intussen heb ik ook de shop gemaild waar ik de kaart gekocht heb wetende dat het door kerstdrukte en corona nog wel even zal duren tot ik antwoord krijg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan