CPU Fan Error

Status
Niet open voor verdere reacties.

JPG

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2007
Berichten
82
Hallo,
Vooreerst aan iedereen fijne feestdagen toegewenst en hou het vooral gezond !
Mijn vraag :
zo maar van de ene dag op de andere krijg ik bij het opstarten volgende fout melding : CPU Fan Error - druk op F1 voor setup
Na het drukken op F1 kom ik in het BIOS terecht.
Volgens de handleiding van het moederbord (Rampage IV Extreme) zou ik bij "CPU Fan Speed Low Limit" deze op 200 RPM kunnen zetten of zelfs op Ignored.
Ik heb dit gedaan en het BIOS verlaten via Save & Reset.
Dan start inderdaad windows op en kan ik gewoon werken op de PC.
Wanneer ik deze afsluit en de even later terug aan zet dan herhaalt alles zich en is de aangebrachte wijziging in het BIOS niet meer te zien en moet ik dit terug aanpassen om de pc verder te kunnen opstarten.
Heeft iemand enig idee hoe dit is op te lossen ?
Dank bij voorbaat.
 
Hallo

Leeg b.i.o.s. batterijtje (CR 2032) ???

Meestal is het wel eerst datum/tijd die niet meer korrekt bijgehouden worden ...

Temperaturen uiteraard in de gaten houden , zo nu en dan de p.c. zuiver/stofvrij houden verlengd de levensduur.

Coretemp , speccy is prima bruikbaar om de t° in de gaten te houden.


Zie net :

"Ik heb dit gedaan en het BIOS verlaten via Save & Reset."

Je zult hopelijk Save & Exit bedoelen ....


Peter
 
Laatst bewerkt:
Dag Peter,
Bedankt voor je reactie.
Dat i.v.m. stof was ook mijn eerste reactie en ik heb de pc dan ook opengemaakt en alle ventilatoren met dustspray en stofzuiger voorzichtig gereinigd.
Helaas was dit ook niet de oplossing :)
 
Dag Peter - nogmaals,
Ik heb bij het verlaten van het BIOS volgende 3 opties :
Load Optimized Defaults
Save Changes & Reset
Discard Changes en Exit

Groetjes
 
Hallo

Fabrikant b.i.o.s. heeft blijkbaar andere bewoordingen gebruikt ...

Dus ... b.i.o.s. batterijtje controleren.

peter
 
Dag Peter,

Ja dat is geen slecht idee. Ga ik zeker eens nakijken. Bedankt hiervoor.
Groetjes
 
Bedankt Lange Pier voor u reactie. Ik heb hier ook de originele handleiding van het moederbord en zoals ik eerder vermeld heb, en naar hetgeen u verwijst , kan ik dus de CPU Fan regelen en zelfs uitzetten via het BIOS maar dat is goed voor éénmaal, dan start windows verder op, maar wanneer ik dan de pc uitzet en hem enige tijd later terug aan dan is die aanpassing in het BIOS terug als voordien met als gevolg terug dezelfde error.
 
CPU Upper Temperature [70]
Use the <+> and <-> keys to adjust the upper limit of the CPU temperature. The values range
from 20ºC to 75ºC.
CPU Fan Max. Duty Cycle(%) [100]
Use the <+> and <-> keys to adjust the maximum CPU fan duty cycle. The values range from
1% to 100%. When the CPU temperature reaches the upper limit, the CPU fan will operate at
the maximum duty cycle.
Tis hoofdzakelijk een Asus dingetje als je erop gaat zoeken, speel eens met de bovenstaande instellingen.
Bios was al gereset d.m.v. een knoopcel wissel?
En welke bios versie staat erop?
 
Nogmaals bedankt - aan allen - maar het probleem is opgelost - gelukkig.
Ik heb in het BIOS nogmaals de CPU Fan op "ignore" gezet maar nu iedere wijziging bevestigd met op Enter te drukken, daar waar ik voorheen de wijzigingen deed met de muis. En blijkbaar heeft dit nu wel vat gehad want na het opnieuw opstarten ( heb dit ondertussen al 2 maal gedaan) krijg ik de foutmelding niet meer en start windows gewoon op.

Nogmaals mijn dank aan ieder van jullie en verder nog fijne feesten !
JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan