• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 3 per afdeling bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcovanderh

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2012
Berichten
25
Goedendag,

Ik heb een excel bestand waarin ik gegevens plak in het blad: "Data"
Nu zou ik graag willen dat Excel me in het werkblad "Gewenste resultaat" per afdeling de top 3 artikelen weergeeft met de hoogste bedragen.
Maakt me niet uit of dit via draaitabbelen/vert.zoeken/VBA gaat. Of een combinatie daarvan wellicht.

Ik zou echt niet weten hoe ik dit voor elkaar krijg.


Iemand die me verder zou willen helpen?

Met vriendelijke groet,
Marco
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 28
Heb met een hulpkolom en Power Query de tabel een beetje opgeknapt en daarna draaitabel ervan gemaakt. Deze kun je sorteren op hoog naar laag. Volgens mij kun je dan de gewenste gegevens verkrijgen. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (AC).xlsx
    26,1 KB · Weergaven: 27
Met een hulpkolom in kolom A gaat het een stuk gemakkelijker. (mijn formule moet je afsluiten met control shift enter als je nog geen office 365 hebt)

Edit: zie dat Alex me voor was. De Power Query oplossing is natuurlijk nog simpeler:thumb:
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (6).xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Ook met PQ maar zonder hulpkolom en extra tabje
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (19).xlsx
    21,7 KB · Weergaven: 31
:thumb:

PQ is mooi stuk gereedschap. Kan alweer meer dan ik zo snel kon bedenken.
 
Met VBA kun je het net zo mooi maken als je zelf wilt ;)
En gemakkelijk (1 klikje)
 

Bijlagen

  • Top2_per_Afdeling(pcb).xlsb
    23,1 KB · Weergaven: 23
@PietBom, dan had ik toch een System.Collection.ArrayList gebruikt en alles in geheugen gedaan.
Minder tikwerk en sneller, maar blijft toch te toepassingsafhankelijk.
Als er ook maar iets aan het ontwerp wijzigt, dan moe je opnieuw rommelen binnen VBA.
 
Als er ook maar iets aan het ontwerp wijzigt, dan moe je opnieuw rommelen binnen VBA.
Dat geldt zeer waarschijnlijk ook voor de andere oplossingen. Voor een meer betrouwbare oplossing zijn meer voorbeelden nodig.

De voorbeeld "data" zijn een rapport, met kopregels en subtotalen. Voor een oplossing is het nodig om het rapport terug te transformeren naar de brongegevens. Liever baseer je je oplossing op de brongegevens zelf.
 
@cow18, helemaal mee eens. Als de aangeleverde data een vast format heeft, levert VBA op den duur voordelen op.
@pixcel, klopt ook.
Het is een kwestie van voorkeur. Ik vind het handig om repeteerhandelingen door VBA op te lossen.
Als je geen kennis hebt van VBA, is Power Query een goed alternatief, maar daar is ook wat kennis voor nodig en de juiste Excel-versie.
Gelukkig zijn er in Excel meerdere wegen naar Rome en besef steeds: Elk nadeel heb z'n voordeel :)
 
Bedankt allemaal voor jullie hulp.
Mooie oplossingen stuk voor stuk.
Welke ik ga gebruiken weet ik nog niet maar zonder jullie hulp was het niet gelukt.

Bedankt.

Groet,
Marco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan