IDE controller vervangen in HP laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
337
Ik heb de oude HP laptop van mijn vader aan boord liggen voor incidenteel gebruik. Recent weer gebruikt en omdat de accu geheel leeg was, een paar uur aan de lader laten hangen na probleemloos gebruik aan de stekker. Bij de volgende start een hoop gepiep en uiteindelijk om veel geklooi samen te vallen error 301. HD even eruit en getest in een externe behuizing als extra HD via USB aan een andere PC en schijf meldt geen problemen.
De HD even overgezet in een oude Compaq laptop (al uit het HP tijdperk) en deze meldde ook wat problemen die auto herstel niet kon oplossen. Toch maar gekozen voor doorstart naar W10 en na het installeren van wat apparaten (logisch andere PC) probleemloos weer actief zonder zelfs maar over licentie te zeuren (kennelijk toch weinig verschil tussen HP en Compaq, dacht dat bij meer dan 3 andere onderdelen de licentie ging zeuren), maar vooruit, tel je zegeningen.
Alle data is dus behouden.
Toch, die laptop is nog in zeer nette staat en voor aan boord prima.

Iemand een idee wat het zou kosten om die controller te repareren/vervangen? HP laptops zijn drama om open te krijgen, ik kon nog niet zien of het een losse controller is of een onboard geval (wat ik wel vermoed)

Het betreft een HP G72
 
HD is prima, extern getest ok en in andere laptop ook ok.
Andere goede HD in de HP laptop, zelfde klacht, dus van de ik meen 6 opties voor error 301 is het de controller die overblijft.
 
De error komt overigens niet van SMART maar staat enkel in de log van het testprogramma wat in de boot zit. Er komen geen meldingen op scherm.
 
Als de ide controller stuk zou zijn, zal er ook geen hd of ander ide apparaat worden herkend.
Dat doet deze dus blijkbaar wel, dus aan de controller zou het niet kunnen liggen.
Moet toch iets zijn met de hd zelf.

Zelfs de supportsite van HP komt met dezelfde conclusie naar voren.

Dan rijst mij de vraag hoe jij de schijf getest hebt in de andere laptop/pc.

Die "smart" is een ingebouwde feature in de bios van HP/Compaq (Lees: volgens jou BOOT) die het controleert tijdens de POST, Power On Self Test.
Aangezien die een fout tegenkomt in de hardware, komt deze dus met de betrokken melding.
Ergens bijna wel logisch dat als je deze schijf aansluit in een andere pc deze melding mogelijk niet krijgt.

Ik sluit mij dan ook volledig aan bij de reactie van Lange Pier.
 
Ik heb de schijf eerst aan een andere laptop gehangen via USB gekoppeld en daar alle tests op losgelaten zonder foutmeldingen, ook niet in de verborgen partities.
Vervolgens die HD in een andere laptop kwam bij opstarten in het BIOS terecht, doorstart via HD gekozen en dat gaf een foutmelding die auto niet kon oplossen, toch doorgestart naar Windows en alle problemen verdwenen, een goed werkend systeem.
Een andere goede HD in de laptop en dezelfde problemen als met de originele. Lijkt mij een HD probleem uit te sluiten.
Vind het niet terug maar bij googlelen op 0301 kreeg ik een lijstje waarbij ook een controller probleem een (zeldzame) mogelijkheid was.
SMART meldingen hoor je op scherm te krijgen (en dan als 301) maar na testen met de BIOSoptie geen meldingen van fout. Toch vindt je in de log de melding 0301 (en een hele rij 0601 maar dat klopt, accu is wijlen).

Hier een vrijwel gelijke tekst:
How to Fix HP Hard Disk Error Code 301?
An unexpected failure message due to hard disk drive or solid state drive after user turn on the PC, laptop running on Windows, Mac OS X Operating System is represented by 301. To Fix HP Hard Disk Error Code 301 which at times displays uncertain error message. The message says as follow: “The Smart Hard disk check has detected an imminent failure. To ensure no data lose please backup content immediately and urn hard disk test in system diagnostics. Hard disk 1 Smart want to continue press enter”. The error 301 symbolizes a failure in device which could have been taken place of expecting failure. The error arrives when PC is trying to boot. The major causes to HP Error Code 301 include:

SMART hard disk check has been failed and asking user to replace drive
If after replacing the drive still user faces issues possibility of mother board has broken IDE/SATA controller chip. And any hard drive user connect it will show the error over and over again
After booting into Windows could also be spyware, malware effect that pretends SMART HDD error to be real
Physical problem in hard disk which is going to fail soon and needs to be replaced.

Hier de link: https://www.hptechnicalsupportphonenumber.com/blog/fix-hp-hard-disk-error-code-301/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

"Iemand een idee wat het zou kosten om die controller te repareren/vervangen?"

Mocht je al iemand lokaal vinden met deze vaardigheden , dan zal dit zo goed als zeker duurder uitvallen , dan een nieuw motherboard kopen.

Open deze laptop , en kijk wat voor een controller er op het motherboard is gemonteerd. (typenr)

Controleer dan of deze los te koop is ...


Wat ik zou controleren:

Corrosie motherboard , defekt kabeltje tussen motherboard en h.d.d. , b.i.o.s. eens een reset geven.(CR 2032 verwijderen voor een paar sec.)

Kun je met een c.d. / d.v.d. wel booten ??? (memtest of iets dergelijks??)

Mocht dit wel werken , dan is de sata controller niet defekt op het motherboard , maar is er volgens mij iets anders aan de hand.

Peter
 
Maar begonnen met de makkelijkste test, batterijtje even eruit, of, in dit geval even stekkertje los (CR zit en een hoesje vastgeplakt).
Even later teruggezet en lap gestart, een hoop gepiep gevolgd door nog meer gepiep, pizza is klaar. Oven even voorrang gegeven en wat blijkt de lap is aan het starten, een tik op de spatiebalk en even later houdt het piepen op en de lap is inmiddels apparaten aan het installeren (logisch de accu is even vreemd gegaan). Uiteindelijk weer een werkend systeem, alleen wel erg traag.
Laptop uitgeschakeld, ook traag, en even later weer ingeschakeld, wederom flink gepiep, niet echt een code, gewoon 20-30x piep een hik en weer verder piepen, stopt ook nu na de spatiebalk klik en de PC start wat sneller op en werkt ook weer wat sneller.
Straks maar eens in het bios duiken, kijken wat in de log staat en de instelling eens nalopen.

De enige melding die nog in het log verschijnt is 0601, oftewel accu slecht en dat klopt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Met de bovenstaande symptomen , is er hier dus duidelijk veel meer aan de hand.

Zit het geheugen er korrekt in ??? (stofvrij , en goede kontakten ???) , desnoods eens in/uitpluggen.

Laptop zuiver/stofvrij ??? (heatpiperadiator , fan , aanzuigopeningen??)

Alle g72's die ik ooit onder handen heb gehad , was er sprake van stofophoping.

Het stofvrij maken , deed deze beestjes dan ook al snel +/-15°C kouder lopen.

Thermisch geleidende pasta was ook meestal versteend door uitdroging.


Haal de batterij eens uit het systeem ...

Voor hetzelfde geld , geeft deze nu een errorsignaal naar het motherboard toe , met alle gevolgen vandien. (al vermoed ik dat dit niet zal helpen)

Laat deze laptop eens een paar uur draaien met memtest o.i.d. , om te kijken of het een en ander vlot werkt (snelheid / koeling / etc ...)

P.s. :

Een g72 bezit een 3 pin netadaptor.

Uiteraard de + en - 18.5V en in het midden een "data" pin ....

Als deze geen verbinding maakt met de laptop , weet deze niet welk vermogen adaptor er is aangesloten , en kan deze terugklokken om de voor hem onbekende voeding niet te overbelasten.

Hopelijk heb jij ,of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter
 
laptop heeft lang aan boord gelegen, zou dus bes vochtgerelateerd kunnen zijn (en lang niet gebruikt). IK ga e.e.a. eens nalopen.
En inderdaad een heel dun pennetje in de plug.
Zonder batterij al geprobeerd, maakt inderdaad geen verschil.

Met batterij neem ik aan dat de accu bedoeld wordt en niet de knoopcel batterij op het moederbord.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Condens door t° verschillen onder de i.c.'s is al genoeg om oxydatie te hebben.

Een onstabiel toestel is het gevolg.

Heb hier ooit eens een defekt toestel gehad , die was gesneuveld door condens , veroorzaakt door de t° verschillen van de airco in het hotel.

Kan u verzekeren .... niet eenvoudig om de fout te vinden ....


Voor de volledigheid van dit verhaal:

Defekte / kortgesloten s.m.d. condensatoren is momenteel het meest voorkomend defekt.

zo zien deze er uit :

https://www.benl.ebay.be/itm/50-x-4...353786?hash=item3d003318fa:g:bQMAAOSw3h1ZVgOx

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan