Hoe maak ik verbinding met een andere machine

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
304
Onder Windows XP wist ik waar je op moest klikken, maar ik kan het op WIN10 nergens vinden...

Ik draai W10 op een VMWare gastmachine op een server die op een LAN zit. Daar zitten verder nog een paar Raspberry Pi's op, en een Fritz!Box. Ik ben nu zover dat ik die machines kan zien, maar er was een manier om contact te maken met een bepaald directory, en die kan ik nog niet vinden...
Ik ben op zoek vanuit W10 naar de hostmachine, die Linux draait. Ze hebben allemaal een eigen IP-adres. Moet toch een fluitje van een cent zijn...
 
Verplaatst naar Virtuele besturingssystemen.
 
Ha, nu kom ik idd verder...

C:\Users\joop gerritse>dir \\192.168.87.13\Y486
You can't access this shared folder because your organization's security policies block unauthenticated guest access. These policies help protect your PC from unsafe or malicious devices on the network.

Dat begint erop te lijken...
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je een gebruikersnaam en wachtwoord instelt voor die map verwacht ik dat je deze map rechtstreeks kan benaderen mbv het zojuist ingestelde gebruikersnaam en wachtwoord.


Ga naar Mijn Computer > Map Network Drive\\192.168.87.13\Y486
 
Ha, ja, maar nu komt er een kleine complicatie: de hostmachine draait Linux, met SAMBA voor de shares...
 
Hier staat beschreven hoe je de deel machtigingen kan instellen. Hopelijk gaat dat helpen.
 
Ik kom iedere keer weer wat verder... Het directory Y486 is als share geconfigureerd:

[Y486]
comment = exchange directory
path = /home/jjge/exchange
browseable= yes
readonly = no
guest ok = yes

Volgens de tekst in smb.conf zou geen acl nodig moeten zijn.

Als ik hem probeer te accessen vanuit Win10 krijg ik:

# smbstatus

Service pid Machine Connected at Encryption Signing
---------------------------------------------------------------------------------------------
Y486 1666 192.168.87.205 Wed Dec 30 05:17:00 PM 2020 CET - -
IPC$ 1666 192.168.87.205 Wed Dec 30 05:17:00 PM 2020 CET - -

No locked files
Dus het access pad is er kennelijk.

Maar ik krijg wel weer dezelfde melding dat toegang niet is gegeven om veiligheidsredenen...

Ik heb het idee dat ik er bijna ben,...

EDIT: lauw loenen dus. Dit IP adres hoort bij een van de Raspberry Pi's. Die had ik gisteren opgestart om een connectie te maken, en die staat kennelijk nog steeds. Grrrr...
 
Laatst bewerkt:
Welke versie van Samba heb je onder Linux? Onder Win10 staat de 1e versie standaard uit.
Kun je bij Programmas en dan de windows features aan zetten, bereikbaar via het configuratiescherm.
 
Dat klinkt heel veelbelovend. Alleen heb ik een Engelstalige versie (die verrekte "localisation" ook altijd), Configuratiemenu is (dacht ik) Settings, maar waar vind ik dan "programma's en onderdelen"?
 
Dit heeft me wel verder geholpen, alleen ben ik er nog niet helemaal...

Ik begrijp dat SMBv1 verouderd is, en in Win 10 uitgeschakeld. Nou, vooruit... dan verander ik gewoon iets in smb.conf

min protocol = SMB2

Het werkt nog wel niet, daar ga ik morgen wel mee verder.... Welterusten allemaal.
 
SMB v1 kun je zelf eenvoudig inschakelen in Win 10.
Dat doe je op deze manier.
Punt is wel dat je dat ook een vinkje moet uitzetten bij de instellingen SMB v1 automatisch verwijderen etc. want anders moet je het na elke grote upgrade opnieuw inschakelen...
 
Die had ik al... maar kun je me nog even vertellen hoe het in het Engels heet? "Programma's en onderdelen?". Dacht het niet...
Sorry, ik heb toch al nooit begerpen waarom men dit Engels zo nodig moest "vertalen", maar terugvertalen lukt niet altijd... en Win 10 is voor mij nog steeds een vreemd pakhuis.
 
Helaas. Ik heb allerlei variaties uit dit artikel geprobeerd, maar ik krijg altijd hetzelfde bericht:

C:\Users\joop gerritse>dir \\192.168.87.13\Y486
You can't access this shared folder because your organization's security policies block unauthenticated guest access. These policies help protect your PC from unsafe or malicious devices on the network.

Nu weet ik het even niet meer. Ik kan het betreffende share dus wel "mount"en op een andere Linux machine, maar onder Windows krijg ik niet eens een directory te zien. Alleen maar deze --weinig informatieve-- melding.
Ik zal eens kijken of ik er uitkom met de diagnostics van Samba, maar als iemand anders een beter idee heeft, houd ik me aanbevolen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan