Lightroom problemen met beschadigde catalogus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nanouck

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2017
Berichten
13
Bij het verwijderen van een oudere versie van Lightroom om enkel verder te gaan met Lightroom Classic verdween mijn catalogus.
Via catalogus openen probeerde ik de voormalige te herstellen, maar kreeg als melding: De catalogus met de naam "xyz ..." is beschadigd.
De optie catalogus herstellen levert echter enkel het volgende op:
Helaas kan de catalogus met de naam "xyz ..." niet worden hersteld. Gebruik een recente back-up. Echter ook de back-up versie geeft dezelfde foutmelding.
We probeerden de GPU aan en uit te zetten, maar dit gaf geen verschil.
Kan iemand me op weg helpen ?
 
Heb je nog een backup? Maak daar eerst een kopie van en test die eens.

Helemaal voor eigen risico.... deze link:
https://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/veelgestelde-vragen/
V: Help! Mijn Lightroom catalogus is corrupt en ik heb geen backup!

A: De Lightroom database, de catalogus, kan beschadigd raken, corrupt. Dit betekent dat het programma niet goed meer kan starten en dat de bewerkingen mogelijk verloren zijn geraakt. Misschien is Lightroom gecrasht tijdens het schrijven naar de database.

Gelukkig kent Lightroom een Repair Catalog commando, deze zal Lightroom ook tonen als een corrupte database wordt gedetecteerd. Belangrijk is om dit in eerste instantie niet te doen, maar eerst een kopie te maken van de corrupte database naar een andere locatie. Voer hierna de repair actie uit op de catalogus. Als je eenmaal een repair hebt geprobeerd en het lukt niet dan kun je die database niet meer herstellen.

Er zijn bedrijven die de catalogus voor je kunnen herstellen, maar dit is een dure grap. Zorg dus in ieder geval dat je backups maakt van je database. Let op, dit moeten losse bestanden zijn (Lightroom maakt standaard een bestand met een tijdsaanduiding aan) die naast elkaar staan in een map zodat je terug kunt naar een eerdere versie mocht er een probleem met een database ontstaan!
 
Dank u voor de tip.
Ondertussen hebben we een oudere backup teruggezet en is het probleem verholpen.
 
:thumb: Hopelijk ben je niet teveel van de LR-database kwijt.
Vaker een backup maken en elders neer zetten?
Heel erg weinig werk tov de ellende.... we hebben hier altijd 2 backups zelfs...
 
We backuppen zeer regelmatig, maar de laatste backup bleek corrupt (ook de copieën ervan). Dus de voorlaatste teruggezet, en gelukkig niet veel werk kwijtgeraakt.
Maar nogmaals bedankt voor je tips.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan