Evelthoven
Gebruiker
- Lid geworden
- 26 sep 2006
- Berichten
- 690
Goedenavond,
Ik zou graag een excelbestand willen maken met daarin een overzicht van alle excelbestanden die ik op mijn laptop heb staan. Het zijn er inmiddels zoveel geworden in de loop van de jaren dat ik helemaal niet meer weet wat ik allemaal heb.
Er is een C-schijf, D-schijf (een USB stick) en een E-schijf (een externe harde schijf). De bestanden staan per schijf verdeeld over meerdere directories en subdirectories.
Ik ben hier al langere tijd mee bezig en van een kennis heb ik de volgende suggestie gekregen om dit in eerste instantie aan te pakken via een DOS-commando.
Dit doe ik alsvolgt per schijf:
CMD
CD..
C:\>
DIR *XL* /s /b d>C:\Users\Velthoven\Documents\xls.bestanden.txt
Als dit gebeurd is dan open ik een nieuw bestand in excel met de extensie .txt en na vele bewerkingen krijg ik dan een overzicht in excel. Zoals aangegeven moet ik dit doen per schijf en dan alles samenvoegen en bewerken. Alles is heel bewerkelijk met natuurlijk een grote kans op fouten.
Mijn vraag is nu of iemand een andere methode heeft/kent om dit te realiseren. Graag wil ik een belangrijke kolom toevoegen met daarin per rij een hyperlink naar het bestand op C, D of E. Ik heb dat nu ook al maar zoals al aangegeven het is ontzettend bewerkelijk. En het grootste nadeel is dat er geen nieuwe bestanden die ik later heb aangemaakt worden toegevoegd aan deze lijst. Dus eigenlijk is het nooit compleet en dat zou ik heel graag willen.
Met wat ik nu heb, ik heb er een tabel van gemaakt, ben ik al behoorlijk tevreden. Vooral de hyperlinks zijn fijn want dan wordt bij het aanklikken meteen het bijbehorende excelbestand geopend. Maar mochten er betere methoden zijn dan zou ik daar natuurlijk liever mee gaan werken en vooral als automatisch de nieuwe bestanden toegevoegd worden aan de lijst.
Ik ben heel benieuwd of er mogelijkheden hiervoor zijn. Het heeft absoluut geen haast.
(ik werk met Windows 10, Office 365 en een 64-bits laptop).
Voor de volledigheid heb ik een klein deeltje van mijn huidige overzicht in excel als bestand bijgesloten.
Alvast bedankt voor alle eventuele reacties.
Groeten,
Eric
Ik zou graag een excelbestand willen maken met daarin een overzicht van alle excelbestanden die ik op mijn laptop heb staan. Het zijn er inmiddels zoveel geworden in de loop van de jaren dat ik helemaal niet meer weet wat ik allemaal heb.
Er is een C-schijf, D-schijf (een USB stick) en een E-schijf (een externe harde schijf). De bestanden staan per schijf verdeeld over meerdere directories en subdirectories.
Ik ben hier al langere tijd mee bezig en van een kennis heb ik de volgende suggestie gekregen om dit in eerste instantie aan te pakken via een DOS-commando.
Dit doe ik alsvolgt per schijf:
CMD
CD..
C:\>
DIR *XL* /s /b d>C:\Users\Velthoven\Documents\xls.bestanden.txt
Als dit gebeurd is dan open ik een nieuw bestand in excel met de extensie .txt en na vele bewerkingen krijg ik dan een overzicht in excel. Zoals aangegeven moet ik dit doen per schijf en dan alles samenvoegen en bewerken. Alles is heel bewerkelijk met natuurlijk een grote kans op fouten.
Mijn vraag is nu of iemand een andere methode heeft/kent om dit te realiseren. Graag wil ik een belangrijke kolom toevoegen met daarin per rij een hyperlink naar het bestand op C, D of E. Ik heb dat nu ook al maar zoals al aangegeven het is ontzettend bewerkelijk. En het grootste nadeel is dat er geen nieuwe bestanden die ik later heb aangemaakt worden toegevoegd aan deze lijst. Dus eigenlijk is het nooit compleet en dat zou ik heel graag willen.
Met wat ik nu heb, ik heb er een tabel van gemaakt, ben ik al behoorlijk tevreden. Vooral de hyperlinks zijn fijn want dan wordt bij het aanklikken meteen het bijbehorende excelbestand geopend. Maar mochten er betere methoden zijn dan zou ik daar natuurlijk liever mee gaan werken en vooral als automatisch de nieuwe bestanden toegevoegd worden aan de lijst.
Ik ben heel benieuwd of er mogelijkheden hiervoor zijn. Het heeft absoluut geen haast.
(ik werk met Windows 10, Office 365 en een 64-bits laptop).
Voor de volledigheid heb ik een klein deeltje van mijn huidige overzicht in excel als bestand bijgesloten.
Alvast bedankt voor alle eventuele reacties.
Groeten,
Eric