Een keuzetabel gebruiken als criterium in een query

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonp60

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Berichten
136
Hallo,

Ik ben voor mezelf een soort van telefoonboek aan het maken in Access. Nu loop ik tegen het volgende aan:
Ik gebruik nu om de categorie van een bedrijf op te vragen een selectiequery zoals in onderstaande afbeelding. Hierbij moet je dus zelf iets invoeren.
Query.jpg
Ik heb deze gegevens in een keuzetabel staan, zie afbeelding, en wil dus eigenlijk kunnen kiezen uit deze lijst i.p.v. zelf iets in te moeten vullen.
Keuzetabel.jpg
Ik heb al van alles geprobeerd, maar het lukt me niet.
Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik heb de database als zip bij de vraag gedaan.

Gr.
Ton
 

Bijlagen

  • Telefoonboek.zip
    70,3 KB · Weergaven: 11
Ik snap niet wat je aan het doen bent; wat wil je precies? Zoals je het vertelt wil je in de query een keuzelijst hebben. Dat kan niet. Wél kun je de waarde uit een keuzelijst in een query zetten, maar dan moet je in de query dus verwijzen naar een formulier waar die keuzelijst op staat.
 
Dat heb ik gedaan door de keuzelijst in een formulier te zetten. I.p.v.
Code:
Like "*" & [Type de categorie waartoe het bedrijf behoort (of een gedeelte daarvan)] & "*"
stond hier dan
Code:
[Formulieren]![FrmKeuzelijst]![Bedrijf]
Het resultaat was dan ook niets.
Of gebruik ik hiervoor de verkeerde formule?
 
En toch was de verwijzing goed. Geen idee in welk formulier je dat hebt geprobeerd....
 
Ik heb de database iets aangepast en heb hem daarom weer even toegevoegd.
De naam van de keuzelijst is gewijzigd naar Bedrijf en staat in het formulier FrmKeuzelijst. De query waar ik dit in heb staan heet QryBedrijfZoekenKeuzelijst.
Misschien dat er iets niet goed is in de verwijzingen?, zie afbeeldingVerwijzingen.jpg
Ik heb één bedrijf laten staan als referentie.
Het is de bedoeling dat als je de query start de lijst verschijnt die in KtblBedrijf staat. Zo weet een ander wat ik bedoel met Bedrijf (Categorie).
Hoop dat jullie het kunnen vinden!
 

Bijlagen

  • Database.zip
    153,6 KB · Weergaven: 11
Een lijst geven van de categorieën zoals die vermeld staan in KtblBedrijf. Dus laten zien wat ik bedoel met categorieën.
 
Hij laat alle categorieën al zien, dus ik zie niet wat je wilt. In een keuzelijst met invoervak kies je doorgaans één waarde die je kan gebruiken als zelfstandige waarde (categorie, zoals je nu doet), óf als filter voor een andere lijst. Maar ik zie dus geen tabellen waarin je kunt filteren met de keuzelijst. Tenzij ik verkeerd kijk natuurlijk. Je formulier FrmKeuzelijst is daar zeker niet geschikt voor.
 
In de tabel Bedrijfsgegevens gebruik ik dit veld als zoekveld. Ik wil dan, als ik deze query gebruik, een lijst zien van de categorieën die in dat veld gebruikt wordt.
 
tonp60,

Denk zo te lezen dat je een beetje op het verkeerde been staat.

Maak een formulier met als recordbron de Query qryBedrijfzoeken.

Maak op je formulier een keuzelijst met als recordbron de bedrijfsnamen.

In de qryBedrijfzoeken zet je als criteria bij bedrijf Forms!frmjouwformulier!jouwKeuzelijst



Gr. Cor
 
Misschien ben ik te onduidelijk geweest in mijn vraagstelling/uitleg probleem. Ik heb geprobeerd het duidelijk te maken met een plaatje wat ik in elkaar heb geknutseld.
Ik heb een actieknop waarbij ik wil filteren op categorie bedrijf (QryBedrijfZoeken). Je krijgt dan de vraag om op te geven op welke categorie je wil filteren.
Hier wil ik dan de keuzelijst kunnen tonen zodat de gebruiker weet wat ik bedoel met categorie. Zie afbeelding Bekijk bijlage 353982
Hoop dat ik nu duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel en "Dat kan niet" is ook een antwoord :)
 
tonp60,

Hier wil ik dan de keuzelijst kunnen tonen zodat de gebruiker weet wat ik bedoel met categorie

Dit kan niet, je kan wel Like gebruiken, maar omdat tblBedrijfgegevens leeg is zie je geen resultaat. Je kan dus geen keuzelijst laten zien.

G. Cor
 
In de tabel Bedrijfsgegevens gebruik ik dit veld als zoekveld. Ik wil dan, als ik deze query gebruik, een lijst zien van de categorieën die in dat veld gebruikt wordt.
Dit kan niet; sowieso raad ik je aan om nooit keuzelijsten op basis van tabellen in een andere tabel te gebruiken. En al helemaal niet om te filteren, dat is absoluut onmogelijk. Keuzelijsten gebruik je op een Formulier; daar kan je wél keuzelijsten maken die bepaalde zaken kunnen filteren. Doe dat echter nooit in een tabel!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan