• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschil berekenen van meerdere waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dennis37

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2008
Berichten
14
Mijn vraag

Ik heb 2 kolom met naam en cijfers:

ik 1
jij 2
hij 3
wij 4
ik 5
jij 6
wij 7
hij 8
hij 9
ik

Nu wil ik dat het van kolom "ik" het verschil aangeeft dus =ik(1-5-10)=14 en dat ook voor de andere kolom.
Zelf kom ik er niet uit, omdat je eerst uit de database alle "ik" bij elkaar moet zoeken en dan het verschil moet uitrekenen.
Weet iemand hier de oplossing voor?
 
Snap het niet helemaal, maar misschien zoiets?
Code:
=2*VERT.ZOEKEN("ik";A1:B10;2;0)-SOM.ALS(A1:A10;"ik";B1:B10)
Voeg anders voorbeeldbestandje toe (excel).
 
Het is het wel bijna, alleen staan de getallen negatief.

Hier een voorbeeld wat ik bedoel en zou willen
 

Bijlagen

  • Test_verschil.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 17
Hoe bereken je een verschil tussen 3 of meer getallen?
Een verschil is toch tussen 2 getallen.
 
Daarom mijn vraag ook, hoe ik dat voor elkaar krijg met meerdere getallen. Ik neem aan dat het wel moet kunnen!
 
Hoe kom je aan de waarde 20 voor a in Test_verschil-1.xlsx? terwijl a, 10, 20 en 30 is?
Het komt op mij over als cijferacrobatiek!
 
Het is inderdaad maar een voorbeeld niet meer en niets anders. Het verschil tussen de getallen is 20 20-10=10 en 30-20=10 samen 20 en ik zou graag dus willen weten hoe je dat voor elkaar krijgt in formule. Let wel: er dit moet wel op de letter, naam, woord enz gebeuren
 
in F2
Code:
=SOM(ALS.FOUT(KLEINSTE(ALS($A$1:$A$12=G2;$B$1:$B$12);RIJ($1:$12)+1)-KLEINSTE(ALS($A$1:$A$12=G2;$B$1:$B$12);RIJ($1:$12));0))
Formule vastleggen met CTRL+SHIFT+ENTER (matrixformule)

P.S. ik denk dat er fouten in je redenatie zitten (b=5 ipv 10, en c=4 ipv 6)
 
Laatst bewerkt:
Uitkomst van de formule is 0, dat klopt niet lijkt mij. Of ik doe iets verkeerd.
Wel alvast super bedankt.
 
Je doet inderdaad iets verkeerd.

Het blijft goochelen. Hoe kom je aan die getallen? Voor a kom ik op, als ik je voorwaarden tenminste begrijp, op 10-20-30=-40 (of 40, zo je wilt). Voor d kom ik op 100-200-300=-400 (of 400...). Iets anders dan jij weergeeft dus.

Even omdraaien van de functies geeft positieve getallen...
Code:
=SOM.ALS($A$1:$A$12;$D2;$B$1:$B$12)-2*VERT.ZOEKEN($D2;$A$1:$B$12;2;0)
 
Heb ik gedaan en dan komt er toch nog steeds 0 uit.
Ik las, maar dat kan ik ook fout hebben, dat het in office365 met enter kan volstaan.
 
Hier mijn aangepast bestandje met excel2007nl, let op de accolades in de formule balk
 

Bijlagen

  • Kopie van Test_verschil-1.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 21
Ok,

Probeer voor jezelf te achterhalen hoe je met matrix-formules werkt.
Matrix-formules kom je als gevorderde excel-gebruiker regelmatig tegen.
 
Dankzij de post van alphamax snap ik dat je telkens de som van de verschillen zoekt.

Nog een nabrander, werkt alleen voor de nieuwste versies van Excel 365 (office insider versies):
Code:
=LET(x;FILTER($B$1:$B$12;$A$1:$A$12=$G2;"");y;4-RIJ(INDIRECT("1:"&RIJEN(x)));z;SOM(INDEX(x;y)-INDEX(x;y-1));z)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan