Ingezoomd beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

hosmos

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2014
Berichten
24
Dag iedereen,

Zonder mijn instellingen enigszins te hebben veranderd, is mijn beeldscherm van mijn desktop opeens ingezoomd (Windows 10). Zowel icoontjes als tekst als taakbalk is allemaal onscherp en uitgerekt in de breedte.
Control en omlaag scrollen zoomt wel de icoontjes en tekst uit, echter blijft het onscherp en uitgerekt. Taakbalk blijft hetzelfde.
Bij de beeldscherminstellingen staat de grootte op 100%. Schermresolutie heb ik veranderd van standaard naar 1280x1024. Dit maakt alles wel kleiner (incl. taakbalk) echter nog steeds uitgerekt en onscherp.
Verder heb ik recent geen updates uitgevoerd en systeemherstel lost het ook niet op.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn en hoe dit op te lossen?
 
Toevallig een Windows update geïnstalleerd ( kun je zien in de update geschiedenis )...?
Start => Pc Instellingen => Windows Update => Geschiedenis van updates weergeven
 
Laatste Windows update is van 30-09-2020, versie 1903.

Aanvulling:
Daarboven staat dat op 16-12-2020 'cumulatieve update voor .NET Framework 3.5 en 4.8 voor windows 10 version 1903' is mislukt. Nadien is het niet meer herhaald zo te zien.
 
Laatst bewerkt:
Dag, Het lijkt alsof de driver niet meer werkt. Kijkt u dan bij Apparaatbeheer en klap Beeldschermadapters uit. Bij een niet werkende driver staat er een uitroepteken bij het kleine pictogram. U kan bij rechtsklikken en Eigenschappen bovendien de uitgavedatum zien.

Is de door u genoemde resolutie die van de monitor? Deze kan het beeld passend maken als dat te laag staat ingesteld en Windows ook. Een plat scherm werkt het best op de resolutie die het heeft en u kan de verschillende elementen in Windows groter maken, zoals balken, randen, pictogrammen en lettertypes, of het beeld in Windows een percentage groter maken.
 
Eerst het update probleem oplossen want de laatste versie is v 20H2 van Win 10, jij zit op 1903... ( 1903 - 1909 - 2004 - 20H2 ), je loopt dus behoorlijk achter.
Waarschijnlijk ook de reden dat je nu dit probleem hebt.
Mogelijk is hetgeen in dit artikel wordt een oplossing voor jouw probleem.
Succes :thumb:
 
Dag, Het lijkt alsof de driver niet meer werkt. Kijkt u dan bij Apparaatbeheer en klap Beeldschermadapters uit. Bij een niet werkende driver staat er een uitroepteken bij het kleine pictogram. U kan bij rechtsklikken en Eigenschappen bovendien de uitgavedatum zien.

Is de door u genoemde resolutie die van de monitor? Deze kan het beeld passend maken als dat te laag staat ingesteld en Windows ook. Een plat scherm werkt het best op de resolutie die het heeft en u kan de verschillende elementen in Windows groter maken, zoals balken, randen, pictogrammen en lettertypes, of het beeld in Windows een percentage groter maken.

Nee de driver werkt en is up to date.
Probleem kan ik niet oplossen door de verschillende elementen los van elkaar aan te passen.

Eerst het update probleem oplossen want de laatste versie is v 20H2 van Win 10, jij zit op 1903... ( 1903 - 1909 - 2004 - 20H2 ), je loopt dus behoorlijk achter.
Waarschijnlijk ook de reden dat je nu dit probleem hebt.
Mogelijk is hetgeen in dit artikel wordt een oplossing voor jouw probleem.
Succes :thumb:

Nou dan loop ik inderdaad erg achter. Had de pc al even niet gebruikt en verbaasde me al dat er geen updates waren. Ik ga ermee aan de slag en laat weten of dit de oplossing is! Thanks!
 
Updates zijn nu gedaan en gelukt (thanks Scrapheap!), maar helaas blijft het probleem bestaan :(
Nog andere suggesties misschien?
 
Samsung S22C300.
Als ik de pc opstart en het Windows logo zie, dan is het normaal beeld. Zodra het inlogscherm in beeld komt, is het beeld vanaf dan opgerekt en onscherp.
 
De drivers worden geladen met Windows. Dan blijkt meteen dat de verkeerde resolutie is opgegeven. U heeft een full HD monitor met 1920x1080 (Full HD). In de instellingen staat ook opgegeven dat het beeld moet worden uitgevuld zodat u niet de 1280x1024 met zwarte balken ziet maar een uitgerekt beeld. De oplossing is dat u naar Beeldinstellingen gaat via rechtsklikken op het bureaublad en bij Geavanceerd de juiste resolutie opgeeft, dat is alleen 1920x1080. In Windows kan u bij persoonlijke voorkeuren instellen dat het beeld een percentage moet worden vergroot, grotere lettertypes moeten worden gebruikt, grotere pictogrammen en/of andere beeldelementen. Schakel bij lettertypes altijd "clear type gebruiken" in, want dat verbetert de randen van letters.

Misschien heeft u bij updates ingeschakeld staan dat software van derden ook wordt geupdate, dan kan de driver van recente datum zijn (u schrijft: up to date) en zijn de instellingen van de grafische kaart of chipset op standaard waarden gezet.
 
Bij schermresolutie kan ik kiezen uit:
1280 x 1024
1152 x 864
1024 x 768 (aanbevolen)
800 x 600

Maar 1920x1080 staat er helaas niet bij :confused:


Ik had het altijd standaard op 1024 x 768 staan, echter heb ik het nu op 1280 x 1024 tijdelijk gezet, anders is het beeld te erg ingezoomd.
Verder staat bij 'de grootte van tekst, apps en andere items' 100%. Ik kan niet apart kiezen uit tekst of apps, "clear type gebruiken" staat er dan ook niet bij. Misschien kijk ik niet op de juiste plek?
Bij geavanceerde schaalinstellingen kan ik kiezen uit 100-500%, hier heb ik nog niet aan gezeten. Moet ik hier dan iets mee?

Heb ook even gezocht naar of ik het updaten software van derden heb aanstaan, kon het zo snel niet vinden. Maar had eergisteren zelf driver geupdate van beeldschermadapter (AMD Radeon HD 5570) van de site van de pc.

Het rare vind ik dat ik deze pc al erg lang heb, monitor heb ik later pas gekocht maar ook die is een aantal jaar oud. En plotseling geeft ie deze problemen. Heeft het dan toch met de updates te maken of zijn ze te oud of zo? XD
 
Alleen de resolutie 1280 x 720 zou ook in de verhouding 16:9 geweest zijn maar als u kiest voor een andere verhouding en niet uitvullen, dan ziet u hooguit zwarte balken boven en onder of aan de zijkanten. Uitvullen is een menu op de monitor. Echter: als u een grafisch stuurprogramma heeft, dan kan dat uitvullen daar ook vaak ingesteld worden. Uitvullen ongedaan maken zorgt op uw grote monitor dus voor een klein beeld in het midden maar wel scherper en in verhouding.

De driver is verouderd of heeft na een update naar een nieuwe versie juist te weinig keuze in resoluties, dus niet de 1280 x 720 meer. Of u altijd alles wat rond of vierkant was goed rond en vierkant heeft gezien, dat kan ik niet beoordelen. Het hele punt is dat een oudere grafische chipset niet de hogere resoluties aankan, zoals te zien in de beperkte lijst die u meldt. Op de site van de fabrikant ziet u, aan de hand van de uitgifte datum die u kan vinden bij Apparaatbeheer > Grafische adapters > rechts klikken op de naam > Eigenschappen, de eerdere drivers nog staan die u misschien beter weer kan gebruiken. Wat ik niet begrijp dat is dat een systeemherstelpunt dan niet werkt.

Iets wat wel eens voorkomt dat is dat een monitor verkeerd gedetecteerd wordt en dat er daardoor verschil is. Bij Apparaatbeheer kan u daarvoor naar Monitors gaan en de Standaard monitor of de Plug en play monitor weghalen via het contextmenu (rechtsklikken er op) ervan. Het beeld wordt dan even zwart en na een halve minuut verschijnt het weer. Kijk dan of de naam ervan anders is en of er verschil is in de te kiezen resoluties.

Ik zou nu gaan voor een grafische kaart die de HD resolutie makkelijk ondersteund want Windows kan dubbel zo snel worden met een grafische kaart ten opzichte van de aansluiting op de computer zelf. Bovendien ziet u op deze monitor alles pas scherp bij HD resolutie 1920 x 1080. Dan zal u moeten schalen want het beeld ziet er vervolgens veel te klein uit. Dat kan u allereerst vinden bij rechtsklikken op het bureaublad en kiezen voor: Beeldscherminstellingen en dan onder Schaal en lay-out. Het kan tot 175 procent. Voor de Lettertypen bijvoorbeeld kiest u dan Instellingen > Toegankelijkheid > Beeldscherm > Tekst groter maken en u ziet daar ook Muisaanwijzer groter maken. Pictogramman groter maken is rechtsklikken op het bureaublad en Beeld in het contextmenu.
 
Omdat niet bekend is of deze onbekende desktop beschikt over een aparte videokaart even de vraag : Heeft deze pc een losse ( aparte ) videokaart of wordt de grafische chip in de processor gebruikt..?
Op welke video-uitgang van de pc is de monitor aangesloten..? Op deze "losse" videokaart of het I/O panel waar ook de usb-poorten en netwerkaansluiting zitten..?
 
@Alfred 2
Wellicht heb ik het niet goed toegelicht: het probleem is spontaan ontstaan nadat ie het jaren lang prima heeft gedaan. Beeld was ook haarscherp met de beperkte opties van schermresolutie (stond zelf geprogrammeerd op 1024 x 768). De driver heb ik pas na het ontstaan van het probleem handmatig geüpdatet omdat ik dacht dat het misschien daaraan zou kunnen liggen. Dus het zou niet kunnen komen door een nieuwe update toch? En kan het zijn als de driver verouderd is, dat dit probleem dan spontaan ontstaat, zonder update of iets dergelijks?
Instelling van de monitor zelf heeft ook altijd op 'wide' gestaan met scherp beeld. Als ik deze nu uitzet, dat krijg ik inderdaad weer scherp beeld maar wel met dikke zwarte balken aan de zijkant.

Heb nog een screenshot gemaakt van Apparaatbeheer. Zie hier geen grafische adapters bij staan.
Systeemherstel kon ik toen niet aanklikken omdat hij aangaf dat er recent geen update was gedaan (nog voordat ik versie 20H2 installeerde).
Bij Apparaatbeheer zie ik ook geen Standaard monitor of de Plug en play monitor staan in het contextmenu. Heb screenshots toegevoegd. Ziet mijn Apparaatbeheer er zo anders uit of kijk ik niet goed..:confused:


@Scrapheap
Desktop is een Medion Akoya P4370 D uit 2010 meen ik (iets verouderd maar nog best snel :cool:)
Naar mijn weten is er geen aparte videokaart. Monitor is aangesloten op het I/O panel.
 

Bijlagen

  • S.png
    S.png
    23,6 KB · Weergaven: 30
  • S1.png
    S1.png
    27 KB · Weergaven: 30
  • S3.png
    S3.png
    33,4 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Deze pc heeft volgens de specificaties van Medion een ATI Radeon™ HD 5570 videokaart.
Als je op het pijltje klikt wat vóór Beeldscherm adapters staat klapt dit open en zou je daar de HD5770 moeten zien...
De laatste driver voor deze verouderde kaart vindt je hier, deze dateert van 29-07-2015.
Dit betekent dat deze kaart niet langer ondersteunt wordt.
 
Ja klopt, toen ik het wilde updaten gaf hij aan dat hij nu naar de versie van 2015 had geüpdatet. Wat ik een beetje vreemd vond maar nu snap ik waarom. Misschien is het al die tijd die van 2015 geweest en heeft hij nu gewoon niet aangegeven dat er geen nieuwere versie beschikbaar is.

Maar kan dit de oorzaak van mijn probleem zijn dan? Ondanks dat hij de afgelopen 5 jaar prima gefunctioneerd heeft? En betekent het dan dat er geen andere optie is dan een nieuwe desktop aan te schaffen aangezien de pc geen losse kaart ondersteunt?
 
Op afbeelding nummer 3 zie ik Monitors uitgeklapt staan met Plug en play monitor en in dat contextmenu ook Apparaat verwijderen. Soms helpt het maar probeer eerst om het stuurprogramma te installeren, wanneer de gewenste resolutie, in de verhouding 16:9, er dan nog niet bij staat (1280 x 720 of 1920 x 1080 of eventueel iets wat heel dicht in de buurt komt maar dan is het bij "wide" ietsje uitgerekt.

Bij een update zijn verschillende personen op het Tweakers forum de driver kwijtgeraakt, het was vervangen door een driver van Microsoft. Leest u zelf hoe de oplossingen gaan en hoe zij de originele driver weer konden installeren:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1789323
 
Het probleem bij de Medion pc's is, dat het vermogen van de voeding is afgemeten aan de configuratie.
Dat betekent zoveel als: je kunt er wel een nieuwere videokaart in zetten maar dan moet het vermogen van die kaart ( TDP ) niet of nauwelijks hoger zijn dan dat van de HD 5770.
Anders zou je ook de voeding moeten vervangen voor een zwaarder type ( dus een model met meer vermogen ).

Uit de specificaties blijkt dat de processor niet beschikt over een geïntegreerde grafische chip en over "onboard" video wordt ook niet gesproken.

Wat je nog kunt proberen om van de aanduiding "Plug 'n Play" monitor af te komen is de driver voor de monitor te installeren zodat deze correct door Windows wordt geïdentificeerd en daarmee over de juiste scherm-info beschikt.
Die monitor-driver download je via deze link direct bij Samsung.
Het kan maar zo zijn dat dit jouw probleem oplost.:thumb:
 
@Scrapheap
Had eerder kort gekeken naar nieuwe videokaarten maar dan had ik idd meer vermogen nodig dus zoektocht had ik al snel opgegeven..
Installeren van de monitor driver gaf een foutmelding: de parameter is onjuist :(.

@Alfred 2
Was blijkbaar gisterenavond laat als ik mooie screenshots maak en over PnP heen lees..
Heb eens op tweakers rond geneusd. Stuurprogramma had ik precies op die manier geïnstalleerd maar toch werkte het niet. Maar toen bedacht ik me dat ik dat vóór het installeren van de nieuwste versie van Windows had gedaan. Dacht als laatste hoop dat het misschien daarmee te maken zou kunnen hebben? Dus ben bij Apparaatbeheer terug gegaan naar de vorige stuurprogramma. Daarna heb ik weer de laatst beschikbare stuurprogramma geïnstalleerd (nu niet via Medion, maar via de link van Scrapheap naar de AMD site) --> SUCCES! Beeld is weer terug naar normaal!
Als ik nu naar de versies kijk blijkt die op de Medion site niet de allerlaatste versie te zijn en daar was ik wel vanuit gegaan..:mad: Erg spijtig dit.

Maar heel erg bedankt voor het meedenken en jullie hulp!!:thumb: Heb weer veel bijgeleerd :)
 
Mooi dat het is opgelost :thumb:
Pc fabrikanten bieden nooit de meest recente drivers aan op hun website, die lopen altijd achter.
De meest recente download je altijd bij de hardware-fabrikant zelf, dus voor video-drivers bij AMD of Nvidia, netwerk-adapters bij Broadcom-Atheros, Realtek, Killer of Intel etc.
In elk geval veel plezier ermee weer :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan