Problemen met Schijfcontrole/chkdsk HDD WD Elements

Status
Niet open voor verdere reacties.

matthijs27

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2009
Berichten
112
Hallo,

Ik heb sinds gisterenavond problemen met mijn WD Elements HDD van 4 TB.
Deze HDD gebruik ik als back-up schijf, en gebruik hiervoor backup software, die ik eens in de 2 dagen laat draaien om de laatste nieuwe en aangepaste bestanden op mijn back-up bij te werken

Gisterenavond zag ik dat de back-up software zijn opdracht niet had voltooid door een flinke fout error.
Volgens de back-up software moet ik een chkdsk uitvoeren om de HDD weer werkend te krijgen.

Wanneer ik de HDD opnieuw aansluit krijg ik inderdaad vanuit Windows de melding om een Schijfcontrole uit te voren!

Vreemd omdat ik weet niet precies wat er precies gebeurd is en is fout gegaan, tijdens het maken van de laatste back-up!

Nouja, in ieder geval heb ik geprobeerd om een schijfcontrole uit te voeren, maar het lijkt alsof Windows de Schijfcontrole niet lekker laat lopen.
Ik krijg de melding voor Schijfcontrole namelijk niet meer weg wanneer ik deze opnieuw aansluit.

D.m.v. opdrachtprompt (administrator uitgevoerd) heb ik nu de volgende opdrachten laten uitvoeren:

- chkdsk i:/r
- chkdsk i:/f

Helaas krijg ik beide keren de volgende foutmelding na enige tijd: An unspecified error occurred (766f6c756d652e63 3f1)

Met andere worden: Er gaat is helemaal mis met deze schijf!

Kunnen jullie mij helpen met dit probleem?
 
Laatst bewerkt:
Parameter /r impliceerd /f, overigens.
Haal ChrystalDiskInfo op en plaats de screenshot ervan hier.
 
Sorry maar deze schijf staat bekend als slecht. Zou een apparaat minder lang meegaan dan wat je er als consument van kan verwachten dan kan je een evenredig bedrag terugvragen aan de leverancier. Soms kan je nog onder garantie een vervangende krijgen.

Reviews kunnen daarbij helpen. Het valt mij op dat zelfs bij 4 van de 5 sterren waardering, de schijf wel eens na enkele weken al stuk was. https://tweakers.net/pricewatch/880...&orderSpecId=-1&orderSort=asc#userReviewStart
 
Parameter /r impliceerd /f, overigens.
Haal ChrystalDiskInfo op en plaats de screenshot ervan hier.

Oké, dat wist ik niet! Heb nooit dit soort problemen gehad!

Zeker!

Bekijk bijlage 354146

Sorry maar deze schijf staat bekend als slecht. Zou een apparaat minder lang meegaan dan wat je er als consument van kan verwachten dan kan je een evenredig bedrag terugvragen aan de leverancier. Soms kan je nog onder garantie een vervangende krijgen.

Reviews kunnen daarbij helpen. Het valt mij op dat zelfs bij 4 van de 5 sterren waardering, de schijf wel eens na enkele weken al stuk was. https://tweakers.net/pricewatch/880...&orderSpecId=-1&orderSort=asc#userReviewStart

Het gaat niet om de kleine versie maar de desktop versie!
https://tweakers.net/pricewatch/394195/wd-elements-desktop-storage-4tb-zwart/specificaties/

Aankoopdatum van de HDD is (geloof het of niet!): 10-01-2019!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De garantie lijkt sowieso twee jaar te zijn. Dit model heeft de zelfde beoordelingen er tussen staan. Tien procent is heel snel al stuk: https://www.newegg.com/black-wd-elements-4tb/p/N82E16822236807


Hier is de handleiding van WD om tot een oplossing te komen: https://support-en.wd.com/app/answers/detail/a_id/6226

Ja, de "Data Lifeguard Diagnostics for Windows" ben ik nu ook al aan het draaien, al is het maar voor WD of de winkel waar ik hem aangeschaft heeft.
Ik denk niet echt dat Data Lifeguard Diagnostics for Windows wonderen gaat verrichten, maar goed, het kan nog altijd!

Is er na Data Lifeguard Diagnostics for Windows helemaal geen andere optie meer? Wat betekend bijvoorbeeld: An unspecified error occurred (766f6c756d652e63 3f1)?
Moet ik er vanuit gaan dat deze HDD 6 a 5 dagen voor het einde van de garantie de geest heeft gegeven?
 
Laatst bewerkt:
Sorry, dat had ik niet gezien. Wellicht kan iemand die screenshot uit post 9 goed beoordelen.

If any of the tests fail, including the Quick Test, replacement of the drive may be necessary. Please see Answer ID 10336: How to Get an RMA to Replace a Defective Product, Obtain a Power Supply, or USB Cable for a WD Product for help creating a Return Merchandise Authorization (RMA).
 
Laatst bewerkt:
Probeer daar een chkdsk /r in de console op die schijf en in die link staan wat tips.
 
Ik heb een lange test van WD's "Data Lifeguard Diagnostics for Windows" uitgevoerd:



Daar is niks gevonden!
 
De foutmelding verschijnt volgens het Internet als een software de goede werking van Chkdsk verhinderd. Meer succes heb je hopelijk wanneer je de computer opstart in Veilige modus.

Controleer het bestandssysteem van de schijf waarvan backup gemaakt wordt. Dat kan met chkdsk vanuit verkenner en Eigenschappen van dat station. Met chkdsk geen sporen en sectoren proberen te repareren want dan kan de schijf onleesbaar worden. De meeste fouten betreffen het bestandssysteem en zijn snel gerepareerd.

Sorry voor veel. Hier worden andere mogelijke oorzaken genoemd: https://www.windowsfilerecovery.com/chkdsk/unspecified-error-766f6c756d652e633f1

Causes of CHKDSK 766f6c756d652e63 3f1 Error

Some of the reasons are listed below for an unspecified error code 766f6c756d652e63 3f1 while running Check Disk:

Some system files or CHKDSK-related files got damaged by any malicious program.
Indication of Hard Disk failure.
Recently made changes to a system like a newly installed software, which may not be compatible with the OS.
Deletion of Windows CHKDSK related files accidentally.
Installation of a program during CHKDSK is running.
Corruption in Windows registry file.
How to resolve an unspecified error occurred in Windows
There are some solutions that can fix error code 766f6c756d652e63 3f1 in Windows 7, 8, XP, Vista when running CHKDSK:

Run Windows Check Disk- Start a command prompt & execute the following CHKDSK command to repair the issues related to a file system structure or a hard disk. chkdsk d: /f
Run System File Checker- Start a command prompt & execute the following System file checker command to scan system files & replace damaged files with a cached copy.
Sfc / scannow
Go for System Restore option that will undo all the changes you made recently that causes the unspecified error. It will help you in reverting to a previous healthy state.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een lange test van WD's "Data Lifeguard Diagnostics for Windows" uitgevoerd:
Logisch, de smart uitlezing was al goed.
Al op een ander toestel geprobeerd en de tips van die site nog opgevolgd?
 
Daar valt veel van onder de basisstappen.

Oorzaken van CHKDSK 766f6c756d652e63 3f1 Error

Enkele van de redenen worden hieronder vermeld voor een niet-gespecificeerde foutcode 766f6c756d652e63 3f1 tijdens het uitvoeren van Check Disk:

Sommige systeembestanden of CHKDSK-gerelateerde bestanden zijn beschadigd geraakt door een kwaadaardig programma.
Indicatie van defecte harde schijf.
Onlangs aangebrachte wijzigingen in een systeem zoals nieuw geïnstalleerde software, die mogelijk niet compatibel is met het besturingssysteem.
Per ongeluk verwijderen van aan Windows CHKDSK gerelateerde bestanden.
Installatie van een programma terwijl CHKDSK wordt uitgevoerd.
Corruptie in het Windows-registerbestand.
Het oplossen van een niet-gespecificeerde fout is opgetreden in Windows
Er zijn enkele oplossingen die foutcode 766f6c756d652e63 3f1 in Windows 7, 8, XP, Vista kunnen oplossen bij het uitvoeren van CHKDSK:

Voer Windows Check Disk uit - Start een opdrachtprompt en voer de volgende CHKDSK-opdracht uit om de problemen met betrekking tot een bestandssysteemstructuur of een harde schijf te herstellen. chkdsk d: / f
Voer systeembestandscontrole uit - Start een opdrachtprompt en voer de volgende opdracht voor systeembestandscontrole uit om systeembestanden te scannen en beschadigde bestanden te vervangen door een kopie in de cache.
Sfc / scannow
Ga voor de optie Systeemherstel die alle wijzigingen ongedaan maakt die u onlangs hebt aangebracht en die de niet-gespecificeerde fout hebben veroorzaakt. Het zal u helpen om terug te keren naar een eerdere gezonde toestand.

Als je 99% weglaat krijg je samengevat:
1. Volledige systeemscan doen met jouw security programma en eventueel MBAM
2. Windows update uitvoeren
3. sfc / scannow
4. chkdsk /f
5. systeemherstel is volgens mij in dit geval niet aan de orde of iets moet het gevolg zijn van updates of recent geïnstalleerde software
6. pc herstellen met systeemkopie lijkt mij in dit geval ook niet aan de orde

Belangrijk
Voer uit wat in de posts door helpers staat aangegeven en geef aan wat je uitgevoerd hebt.
 
Laatst bewerkt:
Logisch, de smart uitlezing was al goed.
Al op een ander toestel geprobeerd en de tips van die site nog opgevolgd?

Ja, gisterenavond heb ik de eerste voorgestelde optie chkdsk /r geprobeerd op een andere computer.
Op een andere computer krijg ik eerst niet een melding van schijfcontrole, toch wel ook voor de zekerheid de optie chkdsk /r uitgevoerd.

Het leek er op dat opdrachtpromt iets gevonden had!
Hier even een foto van de melding die ik kreeg:



Vlak hierna liep mijn opdrachtpromt vast, dus wat dat betekend?

Vanochtend kreeg ik ook gelijk een schijfcontrole melding op de andere computer. Deze lijkt na controle succesvol afgerond te zijn!
Ik wilde de rapportage meesturen maar deze was leeg (weet ook niet meer hoe ik de rapportage nog voor de dag kan laten komen).

Voor de zekerheid vandaag nog een paar keer chkdsk /r en chkdsk /f maar de opdrachtprompt loopt nog wel steeds vast op een bepaald moment!

Net even chkdsk /f op de andere computer uitgeprobeerd als echte laatste poging!

Volgens mij komen we nu ergens:



De foutmelding verschijnt volgens het Internet als een software de goede werking van Chkdsk verhinderd. Meer succes heb je hopelijk wanneer je de computer opstart in Veilige modus.

Controleer het bestandssysteem van de schijf waarvan backup gemaakt wordt. Dat kan met chkdsk vanuit verkenner en Eigenschappen van dat station. Met chkdsk geen sporen en sectoren proberen te repareren want dan kan de schijf onleesbaar worden. De meeste fouten betreffen het bestandssysteem en zijn snel gerepareerd.

Heb ik vandaag uitgevoerd!
Zie mijn een na laatste post van net!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan