Videokaart nog wel goed?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Verry

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2008
Berichten
297
Beste allemaal!

Een paar maanden geleden heb ik een nieuw scherm aangesloten op mijn PC (Samsung LS27R650). Werkt over het algemeen prima maar toch merk ik dat het scherm af en toe flikkert. Soms valt het hele scherm weg om na een paar seconden (soms minuten) weer beeld te tonen. Soms gaat het uren achtereen goed en dan ineens doet het zich weer voor. Je ziet vlak voordat het uitvalt het beeld lichtjes trillen en een zwarte streep ontstaan.
Het lijkt erop dat door de drivers te updaten het flikkeren is verminderd. Verschillende HDMI kabels gaven geen merkbaar verschil.


Voor mijn gevoel gaat er iets mis met de videokaart (MSI R9 270X 2GB). Die is inmiddels al een behoorlijk poosje oud. Is er een manier om te achterhalen waar de fout ligt?
 
Scherm aansluiten op een andere pc, dan kun je in elk geval vaststellen of het euvel in de monitor of in de pc zit....
 
Hallo

Veel voorkomend defekt bij deze videokaart --> sneuvelende mosfet's.

De videokaart is dan dood.

Hou de t° g.p.u. in de gaten , en op tijd en stond eens zuiver/stofvrij maken.

Als deze dan p.c. dan toch geopend is ... controleren of de ventilatoren nog soepel draaien.

Mocht deze videokaart al lang te warm draaien , is het logisch om de thermalpads , alsook de therm. geleidende pasta te controleren.


"geleden heb ik een nieuw scherm aangesloten op mijn PC " --> waarschijnlijk een groter scherm die de videokaart nu meer belast ??? (geen idee wat het vorige scherm was ... wordt niet vermeld ...)



Peter
 
Laatst bewerkt:
Verschillende HDMI kabels gaven geen merkbaar verschil.
Ook een wat duurdere geprobeerd?, had een paar jaar geleden hetzelfde probleem, ook andere kabels geprobeerd, een wat duurdere gekocht en die doet het goed.
 
Ik heb de GPU uit de PC gehaald en het beeldscherm aangesloten op de HDMI van het moederbord. Het probleem blijft voor komen maar voor mijn gevoel minder.

"geleden heb ik een nieuw scherm aangesloten op mijn PC " --> waarschijnlijk een groter scherm die de videokaart nu meer belast ??? (geen idee wat het vorige scherm was ... wordt niet vermeld ...)

Peter

Het vorige scherm was 24 inch. Het nieuwe 27 inch.

Ook een wat duurdere geprobeerd?, had een paar jaar geleden hetzelfde probleem, ook andere kabels geprobeerd, een wat duurdere gekocht en die doet het goed.

Eigenlijk alleen de HDMI kabels die de fabrikant (Samsung) bij heeft geleverd. Ik heb daarnaast een vrij prijzige HDMI kabel (vond ik) van 25 euro geprobeerd. Geen merkbaar verschil.
 
Laatst bewerkt:
Neem aan dat je W10 gebruikt, de auto driver update van Windows uit staat en je de laatste driver van AMD gebruikt.

Ik heb de GPU uit de PC gehaald en het beeldscherm aangesloten op de HDMI van het moederbord. Het probleem blijft voor komen maar voor mijn gevoel minder.

Lijkt mij toch de combinatie kabel, monitor hdmi ingang.
Nog een andere pc/notebook met een hdmi uitgang tot je beschikking?
Nog een monitor met een hdmi ingang zou ook voor een test handig zijn.
 
Zeker! Een andere PC aansluiten op het scherm gaf geen vergelijkbaar probleem. Dus ik heb de GPU uit het systeem gehaald. Deze helemaal schoon gemaakt. Er zat eerlijk gezegd nogal wat stof in de GPU dat zich daar met de tijd heeft opgehoopt. Terwijl ik toch bezig was heb ik maar besloten alles in de computer stofvrij te maken. Het probleem wat ik in de eerste post beschrijf heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan.

Mag ik jullie hartelijk danken voor het met mij meedenken? :)
 
Volgens mij is stof een van de hoofdoorzaken van het stukgaan van computers omdat dat zorgt voor oververhitting.
Niet alleen de fans die de CPU en GPU koelen verzamelen haren, pluizen en anders stof. Ook het voedingsblok af en toe openschroeven en reinigen is geen overbodige luxe omdat de ventilator die daarin zit nog de grootste luchtstroom verzet.
 
Je raad het al, sinds een week is het probleem weer terug van weggeweest. Het doet zich nu in vrij specifieke situaties voor. Namelijk wanneer ik het scherm opdeel in twee. Maar enkel als ik iets aan de linkerkant plaats. plaats ik het aan de rechterkant van het scherm dan is er niets aan de hand. Ik heb een filmpje gemaakt met mijn telefoon hoe continu dunne groene en paarse strepen (moeilijk waarneembaar door de telefoon) zich over de linkerhelft van het scherm vertonen, daarna valt het beeld weg. Met control alt delete krijg ik het beeld weer terug omdat de tweedeling dan niet meer wordt weergeven. Zodra ik dus terugkeer naar het bureaublad valt het scherm gelijk weg. mits ik wat links stond sluit.

Ik heb het scherm verder nog opgenomen met een screen recorder (Apowersoft). Wanneer je dat filmpje terug kijkt is er niks aan de hand. Maar op de telefoon is te zien hoe het scherm steeds uitvalt. Is er iemand nog die een ideetje heeft wat dit kan zijn?
Samsung kent het probleem niet en AMD ook niet.

Zie filmpje van het probleem: https://youtu.be/ZqoqiGTkE_I
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan