Help! Laptop kapot ... Medion Erazer P6661

Status
Niet open voor verdere reacties.

ELKAY

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2021
Berichten
8
Beste allemaal!

Aan jullie allen schrijf ik omdat vandaag mijn nachtmerrie de waarheid is geworden; mijn laptop heeft het begeven.

Ik post hier omdat ik voordat ik probeer een onderdeel te kopen, graag uitsluitsel wil.

Het gaat om een Medion ERAZER P6661 i7, waar nog nooit iets mis mee geweest is. Uiteraard vaak genoeg re-installs van Windows etc. maar hardwarematig nooit problemen en niets vervangen/toegevoegd.

Kort verhaal; ik kwam thuis, liep naar mijn laptop en zag dat de powerbutton wit brandde. Ik schrok, want ik hoorde niets. De laptop was UIT. Het lampje bleef wit, ik drukte op de knop, niets. Helemaal niets. Snel 2 schroefjes los, OEI WARM!, accu eruit en het lampje verdween, uiteraard. De laptop was warmer dan hij ooit is geweest..... dit wekte mijn zorgen.

Laptop laten afkoelen, accu er in, knopje, niets.... adapter er aan (lampje op adapter blok brandt), niets. Er gebeurt he-le-maal niets. Ook geen oranje batterij lampje, gewoon helemaal niets.

Accu blijft koud, maar het component bij de aantoets wordt vrij snel zeer warm wanneer ik de adapter aansluit. Dit blijft totdat ik, let op, de accu verwijder. Pas daarna begint het deel weer af te koelen. Accu zelf blijft dus gewoon koud.

2 vragen; iemand enig idee wat er kan zijn gebeurt?
Kan dit liggen aan een kapotte accu? Is het waard een nieuwe te bestellen, of zal het daar niet aan liggen?

Ik ben niet super bang voor mijn HDD en SSD, deze zal ik vanavond even testen met adapter aan een ander systeem.

Enig idee? Moederbord? Voeding? Accu? Hoop natuurlijk op accu, maar... :'(

Alvast hartelijk dank.
 
Hallo

Blijkbaar een toestel met veel draaiuren .... ouderdom is een vraagteken.

"Kort verhaal; ik kwam thuis, liep naar mijn laptop en zag dat de powerbutton wit brandd......"


Hoge werktemperaturen indien nooit stofvrij gemaakt ...

Verstopte heatpiperadiator , waardoor de temperatuur van het complete systeem opliep.

Wat je hiermee bedoelt weet ik niet , want veel vermogenelektronika zit er meestal niet in de omgeving van de on/off drukknop.

"het component bij de aantoets wordt vrij snel zeer warm wanneer ik de adapter aansluit. Dit blijft totdat ik, let op, de accu verwijder. Pas daarna begint het deel weer af te koelen"


Meest voorkomende defekten van een toestel gekocht tussen de soep en de patatjes .... lees medion.

Defekte chipsets door langdurige extreme oververhitting.

Defekte /kortgesloten s.m.d. condensatoren.

Defekte /kortgesloten vermogen mosfets


Een laptop dient op te starten met de l.i.o.n. batterij verwijdert , iets wat je zo goed als zeker al hebt geprobeert ....

Eventueel een duidelijke foto posten van het warm wordende (kortgesloten???) onderdeel.

Eventueel alcohol gebruiken om eventueel heet lopende (kortgesloten) onderdelen op te sporen.

Een voltmeter om de voedingsrails van de laptop te controleren is een vereiste , alsook ervaring en soldeer/desoldeermateriaal.

Indien uw kennis in deze materie minimaal is , is het veiliger om een lokale elektronika hobbyist zich eens op deze laptop uit te laten leven.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Begin met de binnenzijde te ontstoffen.
Dan pas kijken wat er dan gebeurd ne booten.
 
Als het een oudere laptop betreft zou ik niet te veel moeite er in stoppen en maar gewoon een nieuwe kopen.
Al zou u het probleem kunnen vinden en oplossen, dan zal binnenkort een ander onderdeel het begeven etc.etc.
 
Hallo

Blijkbaar een toestel met veel draaiuren .... ouderdom is een vraagteken.

"Kort verhaal; ik kwam thuis, liep naar mijn laptop en zag dat de powerbutton wit brandd......"


Hoge werktemperaturen indien nooit stofvrij gemaakt ...

Verstopte heatpiperadiator , waardoor de temperatuur van het complete systeem opliep.

Wat je hiermee bedoelt weet ik niet , want veel vermogenelektronika zit er meestal niet in de omgeving van de on/off drukknop.

"het component bij de aantoets wordt vrij snel zeer warm wanneer ik de adapter aansluit. Dit blijft totdat ik, let op, de accu verwijder. Pas daarna begint het deel weer af te koelen"


Meest voorkomende defekten van een toestel gekocht tussen de soep en de patatjes .... lees medion.

Defekte chipsets door langdurige extreme oververhitting.

Defekte /kortgesloten s.m.d. condensatoren.

Defekte /kortgesloten vermogen mosfets


Een laptop dient op te starten met de l.i.o.n. batterij verwijdert , iets wat je zo goed als zeker al hebt geprobeert ....

Eventueel een duidelijke foto posten van het warm wordende (kortgesloten???) onderdeel.

Eventueel alcohol gebruiken om eventueel heet lopende (kortgesloten) onderdelen op te sporen.

Een voltmeter om de voedingsrails van de laptop te controleren is een vereiste , alsook ervaring en soldeer/desoldeermateriaal.

Indien uw kennis in deze materie minimaal is , is het veiliger om een lokale elektronika hobbyist zich eens op deze laptop uit te laten leven.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter

Dank voor de antwoorden. Deze laptop heeft nooit gewerkt wanneer de batterij er niet in zit. Ik kan eventueel een foto maken van het gedeelte dat warm wordt. Laptop is aardig stofvrij, dat wel.

Het component bij de aantoets; hiermee bedoel ik niet letterlijk bij de aantoets maar in de buurt van de ventilator. Waar de voeding zit.
 
Begin met de binnenzijde te ontstoffen.
Dan pas kijken wat er dan gebeurd ne booten.

Hi, dit heb ik gedaan en 32 uur bijna gewacht met het opstarten. Nog steeds dood. MAAR hij wordt wel extreem warm wanneer ik de adapter aansluit en dit houdt pas op wanneer ik de accu verwijder uit de laptop.
 
Als het een oudere laptop betreft zou ik niet te veel moeite er in stoppen en maar gewoon een nieuwe kopen.
Al zou u het probleem kunnen vinden en oplossen, dan zal binnenkort een ander onderdeel het begeven etc.etc.

Tja.. wat is oud.. niet meer de nieuwste, wel mooie i7 en GTX950m, deed het altijd nog prima, maar helaas.
 
En ook hier de vraag gesteld, is wel zo plezierig, voor de helpers, om dat te melden zodat er geen dubbel werk wordt verricht
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2044480

Verder ben ik bang dat de voedings elektronica defecten vertoont een niet geheel onbekend verschijnsel bij Medion, zoek een echte elektro technicus op en laat die het een en ander nakijken.
 
En ook hier de vraag gesteld, is wel zo plezierig, voor de helpers, om dat te melden zodat er geen dubbel werk wordt verricht
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2044480

Verder ben ik bang dat de voedings elektronica defecten vertoont een niet geheel onbekend verschijnsel bij Medion, zoek een echte elektro technicus op en laat die het een en ander nakijken.

Excuses. Tweakers niet zo actief, vandaar hier geplaatst.

Okay goed advies! Ga ik doen.
 
Hallo

"MAAR hij wordt wel extreem warm wanneer ik de adapter aansluit en dit houdt pas op wanneer ik de accu verwijder uit de laptop. "

Iets ligt in kortsluiting .... wat , zul je slechts kunnen bepalen na openen laptop.

De "auw test" zou je kunnen doen .... (voelen met je vingers wat er warm wordt)

Of alcohol ... zie je meteen waar die heel snel verdampt.

De voedingslijnen controleren met een multimeter.

Iemand met de nodige ervaring , weet de sluiting zeker binnen de 10 min te vinden. 'heeft dan zelfs nog tijd om koffie te drinken)


"En ook hier de vraag gesteld, is wel zo plezierig, voor de helpers, om dat te melden zodat er geen dubbel werk wordt verricht
https://gathering.tweakers.net/forum...ssages/2044480"


Niet echt respektvol om dit niet te vermelden .... vindt ik ....

P.s.

Als je toch van plan bent om deze laptop dooe een technieker te laten bekijken ... niets demonteren , kans op nutteloze extra schade.

Persoonlijk heb ik het ook niet graag dat men al eens "gekeken" heeft ... meestal moet je op de hoop toe deze "kijkschade" herstellen.

Soms is deze zelfs groter dan het originele defekt.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Als de laptop niet werkt zonder accu en die accu (bv. één of meer van de cellen) sluiting vertoont zal de laptop niet werken en de adapter maximaal vermogen leveren. Dan zal er wel iets warm worden ja.
Daarmee niet gezegd dat dit de oorzaak van je probleem is.
 
Hallo

"MAAR hij wordt wel extreem warm wanneer ik de adapter aansluit en dit houdt pas op wanneer ik de accu verwijder uit de laptop. "

Iets ligt in kortsluiting .... wat , zul je slechts kunnen bepalen na openen laptop.

De "auw test" zou je kunnen doen .... (voelen met je vingers wat er warm wordt)

Of alcohol ... zie je meteen waar die heel snel verdampt.

De voedingslijnen controleren met een multimeter.

Iemand met de nodige ervaring , weet de sluiting zeker binnen de 10 min te vinden. 'heeft dan zelfs nog tijd om koffie te drinken)





Niet echt respektvol om dit niet te vermelden .... vindt ik ....

P.s.

Als je toch van plan bent om deze laptop dooe een technieker te laten bekijken ... niets demonteren , kans op nutteloze extra schade.

Persoonlijk heb ik het ook niet graag dat men al eens "gekeken" heeft ... meestal moet je op de hoop toe deze "kijkschade" herstellen.

Soms is deze zelfs groter dan het originele defekt.

Peter

Bedankt voor je reactie. Hier heb ik wat aan.

Geen kijkschade veroorzaakt, slechts mijn schijven verwijderd en die zijn nog intact. Inderdaad lijkt het me geen goed plan om zelf te gaan prutsen.

Conclusie; waarschijnlijk dus kortsluiting? Waardoor kan dat zijn veroorzaakt, defecte adapter oid?

Niet echt respektvol om dit niet te vermelden .... vindt ik ....

Excuses, ik heb hier niet zo snel over nagedacht. Daarnaast ben ik blij dat hier wel mensen zijn die mij willen ondersteunen. Dank.
 
Als de laptop niet werkt zonder accu en die accu (bv. één of meer van de cellen) sluiting vertoont zal de laptop niet werken en de adapter maximaal vermogen leveren. Dan zal er wel iets warm worden ja.
Daarmee niet gezegd dat dit de oorzaak van je probleem is.

Wederom duidt dit dus op kortsluiting... Dank! Daar kan ik wat mee.
 
Het maakt voor jou wel uit of het sluiting in de accu is of op het mobo. Ik hoop voor jou dat het de accu is.
Ik vind het overigens vreemd dat de laptop niet wil starten zonder accu! Dat is niet gebruikelijk.
Wat was de conditie van de accu voordat het probleem optrad. Als die al niet te best was loont het mss om een nieuwe accu te bestellen.
Als je met een universeelmeter overweg kunt of iemand kent die dat kan kun je de accuspaning even meten. Als die (veel) lager is dan aangegeven weet je dat je accu defect is.
 
Kun je een accu doormeten op de zelfde manier als een adapter bijvoorbeeld? (Plus en min :p). Ik weet inderdaad dat dat niet gebruikelijk is. Dit viel mij bij aanschaf al op en is nooit anders geweest. Als dit inderdaad gewoon kan, ga ik dat nog even doen.

Conditie van de accu kan ik weinig over zeggen.. de laptop heeft vreselijk veel draai uren en is dus erg vaak opgeladen. Echter was CPU Health nog steeds goed en heb ik er een keer een nieuwe SSD in gezet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mogelijk staat er op de accu welke spanning hij af moet geven. Mijn Asus accu bv. geeft op het label 10.8 V aan.
Ik weet niet of "plus" en "min" staat aangeven, maar je moet dan tussen die pennen meten. Vrijwel zeker heb je 3 of meer aansluitingen. Als het niet staat aangegeven moet je gewoon even proberen/zoeken welke twee pennen de gewenste spanning aan geven.

Als je de volle spanning meet zal dat nog geen 100% uitsluitsel geven want mss levert hij wel de spanning maar kan hij de stroom niet leveren. In de accu zit nl. een stukje /laad/beveiligingselectronica en ik heb geen idee wat voor invloed die heeft en wat daaraan kapot kan gaan.
Geeft hij duidelijk minder aan, bv. minder dan 10.8 V - 3.6 V = 7.2 V (bedenk dat dit slechts een indicatie is), dan heb je wél een redelijk beeld.

Uitgaande dan van de aanname dat je adapter goed is want als die niet meer juist laadt kun je ook geen juiste conclusies trekken. Meet die adapter zeker ook even. Ook daarop staat welke spanning die af moet geven. Gezien je verhaal lijkt die echter wel in orde te zijn.

Lees dit ook even:
“Het voltage
Het voltage van een laptop accu geeft aan hoeveel spanning de accu aan de laptop levert. Het voltage wordt bepaald door het aantal cellen per groep in de laptop accu. Iedere cel van een laptop accu is verantwoordelijk voor 3,6 tot 3,7 volt. Alles cellen samen zorgen voor het totale voltage van de laptop accu. Zitten er 3 cellen per groep in de laptop accu? Dan levert hij 10,8 of 11,1 volt. Wanneer de groepen in de accu uit 4 cellen bestaan, ontstaat er een voltage van 14,4V of 14,8V. Lithium-polymeer accu’s leveren 7,2 tot 7,4 volt. Er mag maximaal 1,5V verschil zitten tussen het voltage van jouw originele laptop accu en de nieuwe. Zit er meer verschil tussen? Dan werkt de accu niet samen met jouw laptop.”
 
Laatst bewerkt:
Hallo


Mits deze site veel gebruikt wordt als referentie , hierbij toch een antwoord op uw vraag .

Ik heb wel mijn bedenkingen ... of uw kennis/ervaring voldoende is om dit probleem aan te pakken.

Hou het dus veilig ... een l.i.o.n batterij is letterlijk een bom van energie , en is niet vergevingsgezind.


"Kun je een accu doormeten ...."

Ja ... je kunt wel enkel de totale klemspanning meten ... niet de 4 individuele cellen in deze batterijpack.

Er zit immers b.m.s. elektronika tussen "bescherming te hoge / lage spanning cellen , op / ontlaadstroom , balancing , etc ...)

Om u een idee te geven .... zoiets zit er tussen de cellen en de laptop :

https://www.benl.ebay.be/itm/30A-14...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

De buitenste klemmetjes op de batterij links en recht zijn meestal de + en de - ... meestal zijn er een stuk of 3 parrallel geschakeld om het nodige vermogen te kunnen leveren.

Andere klemmetjes zijn clock , data , en misschien een of meerdere doorverbindingen , mits jij zegt dat deze laptop weigert (weigerde) om op te starten zonder batterij.

Tot nu toe heb ik nog geen enkele laptop onder handen gehad die weigerde op te starten zonder ingeplugde batterij ... ook geen medion ...

Een stukje blik , of een zeer dun platgeklopte paperclip zou je kunnen gebruiken om te meten. (let op ... maak geen sluiting)

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hi, dit heb ik gedaan en 32 uur bijna gewacht met het opstarten. Nog steeds dood. MAAR hij wordt wel extreem warm wanneer ik de adapter aansluit en dit houdt pas op wanneer ik de accu verwijder uit de laptop.

Doet de ventilator het wel?
En hij doet het helemaal niet met of zonder adapter/accu dus, wordt alleen warm met accu.
Zou gewoon op moeten starten met alleen adapter, dat die dat nooit heeft gedaan blijf vreemd.

Na openmaken en schoonmaken, de soldeerverbindingen van de nVidia GPU nagekeken?
 
@VDK_P: interessante aanvulling.
Gevoelsmatig zeg ik, het moet de accu zijn, maar elektronica, zeker computers, hebben soms een eigen logica. Het feit dat hij zonder accu niet werkt, maakt het lastiger om de fout op te sporen en zou verband met het huidige gedrag kunnen houden .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan