Toevoegen postcode met check in een database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rietv

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2020
Berichten
49
Beste leden,

Ik heb een bestandje die ik aangepast heb en waar je inmiddels een userform een database kan vullen.
Alleen.... je voelt het al.
Ik heb te weinig verstand van vba om hier een postcode en mailadres veld in te kunnen zetten met een check functie.
Postcode gewoon met de 4 cijfers, spatie en 2 hoofdletters en de mail het standaard controle verhaal.
Iemand een idee?
Overigens... een beetje uitleg erbij zou helemaal top zijn zodat ik weer wat kan bijleren.
Hopelijk is er iemand die zegt.... zo moet je dat doen.

Groet Cor
 

Bijlagen

  • AangepastNAWBeheer.xlsm
    49,5 KB · Weergaven: 30
Misschien eerst eens de code binnen het formulier zetten ipv in een losse module? Vervolgens de code zodanig maken dat het allemaal wat efficiënter werkt dan heb je al een hele boel geleerd.;)
 
Klopt VenA,

Dat had ik idd nog niet gedaan.
Reden is dat ik er gewoonweg te weinig van weet.
En voordat het helemaal "onleesbaar" wordt dacht ik het als voorbeeld even zo te doen.
Voordat ik het in het formulier zelf zet.

Een textbox toevoegen bijvoorbeeld is namelijk niet het probleem.
Daar kom ik wel uit.
Het gaat erom op welke wijze en hoe je dan in dit bestand de postcode en mailadres gaat benoemen.
En vooral waar deze dan behoort te staan in de code met validatie zodat deze dan correct in de database wordt gezet.
Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen extra kolommen gemaakt en/of de kolommen uitgebreid om te tonen.
Dus die staan er ook nog niet in.

Dus, als je mij kan helpen met de code voor de postcode/mailadres en het hoe heel graag.
Alvast bedankt voor je reactie.

Gr Cor
 
Probeer het eerst zelf maar eens en begin met mijn eerste suggestie. Als je dat gelukt is dan is jouw vraag waarschijnlijk overbodig omdat je dan snapt hoe het in elkaar steekt.
Over het algemeen komt er geen rook uit de computer als je zelf wat aanpassingen in een Exelbestand doet.:D
 
Beste VenA,

Bedankt voor je antwoord.
Helaas gaat dat gewoonweg niet lukken.
Immers.... als ik er voldoende verstand van had gehad.
Dan had ik de vraag niet gesteld.
En had ik het zelf uitgevogeld.
Was al blij dat ik nu al zover ben gekomen met al het overige.

Enfin, Hopelijk is er iemand anders op het forum die wel even de helpende hand c.q de code en graag de uitleg hiervan kan verstrekken.

Groet Cor
 
Helpt deze je verder?
 

Bijlagen

  • NAWbeheer.xlsm
    42,1 KB · Weergaven: 41
Beste Pagadder,

Helemaal top en helemaal zoals ik het zou willen.
Super, super bedankt !
Ik ben er vreselijk mee geholpen.
Hiermee kan ik aan de slag.

Nogmaals, super geholpen.
Zal ongetwijfeld nog niet alles begrijpen, maar ik kom er weer een stukje verder mee.
En de vraag zet ik op opgelost.

Groet Cor
 
De eigenschap Maxlength van T_07 op 6 zetten.

Verder:
Code:
Private Sub T_07_Change()
  T_07 = Replace(UCase(T_07), " ", "")
End Sub

Private Sub T_07_Exit(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
    If Val(T_07) < 1000 Or Val(T_07) > 9999 Or Len(T_07) < 6 Or Asc(Right(T_01, 1)) < 65 Or Asc(Right(T_01, 1)) > 90 Then
        MsgBox "Ongeldige postcode", 16
        Cancel = True
    End If
End Sub
De check van het op 1 na laatste teken dien je hieraan zelf nog toe te voegen.
 
Hoi Allen,

Bedankt voor het meedenken.
Ik zag wel dat je in staat ben om een typfout te maken dus bijvoorbeeld 33A4 RR dus een letter op de plaats van de cijfers.
Iemand een oplossing om dit te voorkomen?
En heel eerlijk het is best wel ingewikkeld.
Dus stel als ik er een textvak bij wil hebben.
Op welke wijze doe ik dat en moet ik nog rekening houden waar ik die plaats?
Zelf denk ik nu even aan een textvak "Bedrijf" en/of "Contactpersoon"
Ik kom daar niet echt uit zeg maar.

Gr Cor
.
 
Als je zelf geen enkele inspanning wil doen of laat zien dan kan je beter iemand inhuren die het naar jouw wensten maakt. @Pagadder heeft mijn suggestie redelijk netjes voor je gemaakt. Door @snb is nog een aanpassing aanbevolen. Helpmij.nl heet toch geen maakvoormij.nl?
 
Beste VenA,

Waarom iemand veroordelen die je totaal niet kent.
En dus ook niet weet welke en hoeveel inspanning iemand levert.
En hoe makkelijk of moeilijk dat voor iemand kan zijn.
Jammer dat jij er zo over denkt.

Want... HELPMIJ is een prima forum waar gelukkig een hoop mensen andere mensen echt willen helpen.
Dus nee.. ik voel mij voor de rest niet aangesproken qua zelf studie/inspanning.
Zoals gezegd, ik heb te weinig kennis in huis om alles zomaar even te begrijpen en te kunnen maken.
Kortom, wanneer iemand de oplossing weet op mijn vraagjes (als het kan met wat uitleg) ik hou mij aanbevolen.
Want op mijn beurt probeer ik iemand anders ook weer geheel Pro Deo te helpen namelijk.

Groet Cor
 
Dan is het verstandig een basisboek VBA te bestuderen en een cursus VBA te volgen.
Een taal leer je nu eenmaal niet in het wilde weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan