hd wisselen tussen linux en windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Berichten
337
kort vraagje: kan je een externe hd probleemloos wisselen tussen linux en windows pc?
Ik had dat gedaan en daarna herkende windows de hd niet meer en moest ik opnieuw een schijfletter toekennen
 
En toen herkende Windows de schijf weer? Dan is het toch opgelost?
 
Linux en Windows gebruiken verschillende bestandssystemen voor de HDD.
Windows gebruikt NTFS, Linux gebruikt Ext3 of EXT 4...
Linux kan wel een NTFS-schijf lezen maar Windows leest geen Linux schijf, tenminste niet zonder extra software.
 
@Scrapheap
Beide dan NTFS formatteren of is dat te simpel?

In Linux, you're most likely to encounter NTFS on a Windows boot partition in a dual-boot configuration. Linux can reliably NTFS and can overwrite existing files, but can't write new files to an NTFS partition. NTFS supports filenames of up to 255 characters, file sizes of up to 16 EB and file systems of up to 16 EB.

Dat ziet er dan niet goed uit.
 
Laatst bewerkt:
ok, ik snap het. Maar haalt Linux dan zomaar een schrijfletter weg?

Niet zondermeer uitwisselbaar dus.
Ik heb een linux laptopje in het netwerk met verder windows. Als ik de hd aan de linux hang kan ik dan wel bestanden over het netwerk op de hd wegschrijven? (nog niet geprobeerd)
 
Als de schijf NTFS geformatteerd is niet, zie de quote van @Senseo in post # 4.
 
De HD is FAT. Ligt ook al jaren ergens achteraf als backup schijf te dienen.
 
In Linux, you're most likely to encounter NTFS on a Windows boot partition in a dual-boot configuration. Linux can reliably NTFS and can overwrite existing files, but can't write new files to an NTFS partition. NTFS supports filenames of up to 255 characters, file sizes of up to 16 EB and file systems of up to 16 EB.

Dat ziet er dan niet goed uit.

Dat is verouderd. Vrijwel elke Linuxdistributie levert tegenwoordig NTFS-3G mee waarmee wel nieuwe bestanden naar een NTFS partitie geschreven kunnen worden.

muman zei:
ok, ik snap het. Maar haalt Linux dan zomaar een schrijfletter weg?
Dat zou niet moeten gebeuren. Je hebt de schijf wel netjes ge-unmount voor je de kabel los haalde?
 
Laatst bewerkt:
Vrijwel elke Linuxdistributie levert tegenwoordig NTFS-3G mee waarmee wel nieuwe bestanden naar een NTFS partitie geschreven kunnen worden.
Hoe dan, etc?
Gebruik al 13 jaar Linux Mint maar hier heb ik nog nooit van gehoord.

Als je een Linux installeert, doe dat dan op EXT4. Mount daarna de schijf op je computer en je bent klaar.
Simpel.
Zorg er wel voor dat als je de schijf niet meer wilt gebruiken of wilt afkoppelen, je dit netjes doet. Dus netjes laten verwijderen, zodat je later weer netjes kunt mounten.
 
Laatst bewerkt:
Hoe dan, etc?
Gebruik al 13 jaar Linux Mint maar hier heb ik nog nooit van gehoord.

Als je NTFS-3G hebt geïnstalleerd kan je dat gebruiken om een NTFS-partitie te mounten. Dit staat in mijn /etc/fstab:
Code:
/dev/sda2        /mnt/windows/c   ntfs-3g     noauto,user,fmask=111,dmask=000 1   0
/dev/sdb1        /mnt/windows/d   ntfs-3g     noauto,user,fmask=111,dmask=000 1   0
Als ik die mount kan ik ernaar schrijven.
 
Ja, als je het hebt geïnstalleerd, ik doelde erop dat het al geïnstalleerd zou zijn. Zo las ik het.
Mijn fout dus.
Nu snap ik het ook.
 
Bij mijn weten leveren de meeste Linuxdistributies het mee. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen, ik ken niet alle distributies.
 
je hebt gelijk, ik was totaal in de war.

Omdat ik weinig de terminal gebruik, zit dit niet in mijn eigen systeem zeg maar (lees in mijn hoofd). Ik mount altijd via Schijven. Net zo makkelijk.
Wel ooit mijn NAS via fstab laten mounten. Maar dat ging niet met ntfs-3g maar anders.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan