Windows 10 zoeken via verkenner traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Goedemorgen!
Als ik via de verkenner bij Windows 10 zoek in een map duurt het ontzettend lang. Bijvoorbeeld een map met 500 documenten... de groene zoek balk blijft maar groter worden en er staat Bijna klaar, nou laat dat bijna maar achterwege :(
Dus zoek geregeld via FreeCommander (ideaal programma) maar toch.
Wat zou ik kunnen doen om dit te versnellen?

Nog iets anders wat er vermoedelijk mee te maken heeft, het duurt soms ook lang voordat de icoontjes van de bestanden zichtbaar zijn.

Thanks! :)
 
Staat die data op een fysieke harde schijf, of een SSD?
het kan zijn dat die HDD in de ruststand staat en weer op moet spinnen? Daar had ik wel een last van.
 
@php4u em @lange pier dank jullie wel voor reageren en meedenken.
De laptop heeft een SSD en fysieke schijf, ik merk niet verschil in zoeksnelheid.

Tsja @lange pier, het is iets sneller en gemakkelijker om te zoeken via het zoek venster. Ik ga je linkje :thumb: bekijken en die stappen doorlopen.
 
Wat zoek je dan? Een bestandsnaam of zoek je naar een bepaalde inhoud van een document?
Ik denk dat je niet zoekt maar het 'laden' bedoelt. Je kunt voor de zekerheid even een schijfcontrole = chkdsk /f doen.
Je kunt ook onder Eigenschappen van de map tabblad > aanpassen daar de instellingen aanpassen. Zet die eens op Diverse bestanden. Afbeeldingen en Video's kosten meer tijd om te laden i.v.m de opbouw van de pictogrammen.
 
Laatst bewerkt:
@Senso zoek alleen de bestandsnaam op, met W7 (was mijn favoriete OS wbt Microsoft) ging dat erg snel.
 
Hoe en waar doe je dat dan? Waar typ je wat in? Plaats eens een screenshot. Ben benieuwd hoe je dat doet.
 
@Senso ja een schermprint kan wat meer duidelijk maken, dat snap ik. Vraag ik ook meestal om ;-)
Zie hier, in dit voorbeeld zoeken naar bestand in Windows map. Die is groot, o.k. maar in een map met "maar" een paar honderd bestanden gaat het ook erg traag.
 

Bijlagen

  • 2021-01-11 11_59_36-Greenshot.jpg
    2021-01-11 11_59_36-Greenshot.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Bijlage is ongeldig. Plaats bestand/afbeelding via de paperclip. Gereed en dan via paperclip invoegen in de editor.

Als het echt zoeken is dan moet Windows Search wel ingeschakeld staan (onder services.msc) en onder Eigenschappen van de map kun je ook onder tabblad Algemeen rechtsonder Geavanceerd klikken en dan de inhoud en eigenschappen... mogen worden geìndexeerd aanvinken.
 
Laatst bewerkt:
Moet even mijn pc opnieuw opstarten.
 
@Lange Pier heb de stappen doorlopen en het lijkt wel wat sneller te gaan. Toen ben ik door de vragen van @Senso nog wat dieper gaan kijken naar het zoekvenster. Wat blijkt dat bij de explorer (verkenner) het tabblad Zoeken bij geavanceerde opties een vinkje stond bij Bestandsinhoud. Die weggehaald (heb ik vast een keer aangeklikt...) en scheelt slok op een borrel!
Nu gaat het eigenlijk razendsnel.

Dus... hartstikke bedankt voor de hulp en ik ga de vraag op Opgelost zetten :)
 
Ja, dat is duidelijk. Dan gaat die wellicht ook zoeken in de bestanden (inhoud) naar de zoekterm. Er staan in ieder geval veel suggesties en goede adviezen in deze topic. Jij ook bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan