Geen update Windows10 versie 2004

Status
Niet open voor verdere reacties.

joost1

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2008
Berichten
167
Al zeer geruime tijd staat op de pagina van Windows update dat de onderdelen update naar Windows 10 versie 2004 er aan komt.
Inmiddels is ook al oktober update gelanceerd.
Blijkbaar is er iets met mijn laptop die deze updates tegenhoudt. Uit de informatie van Microsoft kan ik niet halen waarom de updates niet geïnstalleerd kunnen worden.
Mijn laptop is een Asus Zenbook UX310UA.

Is een handmatige update verstandig om uit te voeren ?
 
Laatst bewerkt:
Misschien toch eerst wat gaan controleren voordat je de upgrade gaat forceren...
Blijkbaar is er iets met mijn laptop die deze updates tegenhoudt. Uit de informatie van Microsoft kan ik niet halen waarom de updates niet geïnstalleerd kunnen worden.
Ik had het zelfde. Mijn Lenovo laptop uit 2017 bleef ook staan op versie 1909 van Windows 10. Net als jij zag ik onderstaande mededeling:

5ffd8b8dbedee-Windows_10-update_komt_eraan.png


Ik raadpleegde deze website van Microsoft: https://docs.microsoft.com/nl-nl/windows/release-information/status-windows-10-20h2
Bij de Known issues stonden problemen door Conexant audio drivers. En laat er nu inderdaad een Conexant audio-apparaat in mijn Lenovo zitten!
Wanneer ik de upgrade naar versie 2004 of versie 20H2 zou gaan forceren, dan zou ik tijdens of na de upgrade blue screens kunnen krijgen. En daarom bood Microsoft versie 2004 op mijn laptop niet aan.
Microsoft belooft al langer dan een half jaar om samen met Synaptics (de nieuwe eigenaar van het merk Conexant) een oplossing te zoeken, maar dat schiet niet erg op.

Ik heb het probleem met de Conexant driver eerst via een omweg op kunnen lossen door de Conexant driver te verwijderen.
In plaats van de Conexant driver kreeg ik daarna een driver van Microsoft voor een ‘High Definition Audio-apparaat’.
En daarna heb ik de upgrade van versie 1909 naar versie 20H2 uitgevoerd met behulp van een installatiemedium. Mijn geluid was nog steeds prima daarna. En ik heb geen last gehad van blue screens tijdens of na die upgrade.

Wie weet heb jij ook een Conexant audio-apparaat in je laptop. Controleer dat even via Apparaatbeheer.
 
Misschien toch eerst wat gaan controleren voordat je de upgrade gaat forceren...
De update assistent doet 2 dingen, 1) de compatibiliteit hardware/drivers/software controleren en 2) of er belangrijke updates missen.

Zo heb ik al op vele pc's/laptops versie 2004 gezet op mijn werk. Als Joost net als jij ook de eerste warning krijgt over ontbrekende kwaliteitsfixes dan is er mss meer loos.
 
@Ronaldino Die laptop had ik door omstandigheden een tijdlang niet gebruikt. Die ontbrekende kwaliteitsfixes waren makkelijk op te lossen door te klikken op de knop Naar updates zoeken. Versie 1909 werd daarna geheel bijgewerkt.
Maar versie 2004 (of 20H2) kreeg ik daarna nog steeds niet aangeboden. Mijn computer was er nog niet geschikt voor volgens Microsoft.
 
@ porrelaar
Ik heb ook de conexant driver in mijn laptop zitten en ga kijken of ik uw tip kan toepassen.
 
Als de driver waarvan Ronaldino de link geeft geschikt is voor de Asus Zenbook UX310UA van joost1, dan moet Joost die driver downloaden, uitpakken en installeren.
Daarna de laptop opnieuw opstarten en dan laten zoeken naar updates.
Hopelijk wordt dan wel versie 2004 (of reeds versie 20H2) aangeboden.
Als dat het geval is, dan is voor joost1 het probleem opgelost.

======================================================

Ik vermoed echter dat er in de toekomst meer mensen via Google bij dit topic terecht zullen komen. Die hebben misschien geen Asus notebook, maar een ander merk zoals ik.
Voor die mensen zal ik hieronder opschrijven hoe ik het probleem heb opgelost. Ik doe dat vrij uitvoerig, zodat ook mensen met minder computerervaring hiermee uit de voeten kunnen.
Dat ik lang niet de enige was met dit probleem moge blijken uit dit zeer lange topic: https://answers.microsoft.com/en-us...t/c98ac1c5-0ddb-4964-b50d-9b3720ac7122?page=1
Toen ik dat topic las, was het 24 pagina's lang. Intussen telt dat topic al 29 pagina's!
Ik combineerde de tips uit een aantal reacties en deed daarna het volgende:

Ga naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Klik op Hulpprogramma nu downloaden.
Je downloadt dan het bestand MediaCreationTool20H2.exe (18,5 MB)
Rechtsklik op dat gedownloade bestand en kies dan ‘Als administrator uitvoeren’.
Kies ‘Installatiemedium (USB-stick, dvd of ISO-bestand) voor een andere pc maken’.
Taal, toetsenbord enz. zal meestal al goed staan. Wel even controleren.
Kies USB-flash station (minimaal 8 GB)
Mijn aangesloten STORE N GO werd al gevonden.
(Let op: alles wat op de stick staat zal verwijderd worden!)
Klik op Volgende
Windows 10 wordt dan gedownload en de installatiebestanden worden op de USB-stick gezet.
Bij mij duurde dat in totaal circa 50 minuten.

Op de Lenovo laptop verbrak ik daarna de verbinding met internet (wifi). Ik gaf ook aan dat die verbinding vergeten moest worden. Doe je dat niet, dan maakt de laptop bij opnieuw opstarten weer automatisch verbinding met internet en dat wil je nu niet. Want als de laptop wel na opstarten automatisch verbinding met internet zou maken, dan zou binnen zeer korte tijd weer opnieuw de driver voor Conexant Audio geïnstalleerd worden die we nu nog gaan verwijderen. Want het is juist die Conexant driver die tijdens de upgrade naar een nieuwere versie van Windows 10 (naar versie 2004 en nieuwer) voor problemen in de vorm van blue screens kan zorgen.

Daarna rechtsklikken op Start > Apparaatbeheer.
In Apparaatbeheer klikken op het pijltje voor ‘Besturing voor geluid, video en spelletjes’.
Dan rechtsklikken op Conexant SmartAudio HD. In het menu dat verschijnt, klik je op ‘Apparaat verwijderen’.
Zet daarna eerst een vinkje voor ‘De stuurprogramma’s voor dit apparaat verwijderen’ en klik daarna op ‘Installatie ongedaan maken’.
Je ziet dan: ‘Apparaten worden verwijderd…’. Dat kan even duren.
Daarna word je gevraagd om de computer opnieuw op te starten. Doe dat!
Omdat je nu geen internetverbinding hebt, kan de Conexant driver niet automatisch gedownload en opnieuw geïnstalleerd worden door Windows Update. En dat is goed. Ja, dat is prima!
Je kunt Apparaatbeheer ter controle openen. De Conexant zal verdwenen zijn. In plaats daarvan zie je nu ‘High Definition Audio-apparaat’ staan. Deze heeft een driver van Microsoft.
En met die Microsoft driver heb ik prima geluid. Eigenlijk zou ik die driver van Microsoft best willen houden…

Sluit nu, terwijl Windows draait, de stick aan op de laptop.
Open de Verkenner; open de USB stick; klik met de rechter muisknop op setup.exe; kies ‘Als administrator uitvoeren’.
In het venster van Gebruikersaccountbeheer klik je op Ja om toestemming te geven.
Er verschijnt een venster met als titel (bovenaan) Windows 10 Setup.
Kies ervoor om tijdens de installatie geen updates, stuurprogramma’s en optionele onderdelen op te halen. Kies voor ‘Niet nu’. En klik dan op Volgende.
Ga akkoord met de licentievoorwaarden.
Kies Persoonlijke bestanden en apps behouden.
Daarna gaat de installatie van de nieuwe versie van Windows 10 pas echt van start.
Je kunt die pc nu niet meer gebruiken om iets anders te doen.
Op een blauwe achtergrond zie je staan:
Windows 10 installeren
De pc wordt verschillende keren opnieuw opgestart. Dit kan even duren.
Daaronder zie je xx% voltooid. Dat percentage zal langzaam oplopen. Soms lijkt het een tijdje stil te staan, maar dan wordt het percentage opeens een stuk hoger. Niets om je druk over te maken. Gewoon geduld oefenen nu. Hoe lang het installeren duurt is afhankelijk van je hardware (hoeveelheid werkgeheugen; zwakke of juist krachtige processor; gewone harde schijf of SSD).


Na verloop van tijd zie je niet meer ‘Windows 10 installeren’ staan, maar ‘Updates worden uitgevoerd’. Ook daarbij zie je weer het percentage van de voortgang langzaam oplopen.

Bij mij duurde de daadwerkelijke installatie precies een half uur.
Na inloggen moet je dan nog wel even geduld hebben. Je kijkt een tijdje aan tegen teksten als ‘Hallo, er zijn updates voor u… Met deze updates bent u beter beschermd’ bla bla bla…

Daarna maakte ik weer verbinding met mijn modem, waarbij ik koos voor Wachtwoord onthouden.

Ik had nu voor het eerst de nieuwe Edge browser (gebaseerd op Chromium) gekregen en die wilde graag de standaard browser worden. Nee, dank u.

Ik klikte op het Zoeken pictogram (naast de knop Start), typte winver en drukte op Enter.
Ik heb nu versie 20H2, build 19042.572. De nieuwste build is 19042.630. Daarom klik ik op Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Naar updates zoeken.
Ik verwacht dat ik nu automatisch weer de driver voor de Conexant krijg. Die zal ik niet kunnen weigeren.
In diverse topics had ik gelezen dat die Conexant driver voor problemen zorgt tijdens de upgrade naar een nieuwere versie, maar daarna niet meer. We gaan het zien…

Twee cumulatieve updates:
KB4580419 voor .NET Framework 3.5 en 4.8
KB 4586781
Vreemd: de installatie van KB 4586781 loopt tot 100%, maar daarna wordt hij weer opnieuw gedownload…. En ook opnieuw geïnstalleerd. Zou hij in een ‘loop’ zitten?
Nee, twee keer installeren was blijkbaar voldoende. Er wordt nu gevraagd om de computer opnieuw op te starten

Ik zal de laptop opnieuw opstarten.
‘Updates worden uitgevoerd…Opschonen…’ En klaar!

Ik neem een kijkje in Apparaatbeheer. Onder Besturing voor geluid staat nog steeds het High Definition Audio-apparaat, met driver van Microsoft. Dat vind ik prima. Van mij hoeft die Conexant niet terug te keren, maar ik zal het de komende dagen in de gaten blijven houden.

En bij mij kwam die Conexant driver niet meer terug. Mooi zo!
 
Versie 8.66.94.50 opgehaald en geinstalleerd.
Geeft nog niet het gewenste resultaat.
Gelezen dat Microsoft en Synaptics er mee bezig zijn om het probleem met de Conexant drivers op te lossen ( volgens berichtgeving van Microsoft van 05-01-2021 )
Voorlopig heb ik even genoeg informatie van jullie gekregen waarvoor veel dank
 
Versie 8.66.94.50 opgehaald en geinstalleerd.
Geeft nog niet het gewenste resultaat.
Heb je de computer herstart na installatie van de driver?

Anders alle drivers verwijderen via #POST3 @Porrellaar

Dan nog een keer proberen met Windows Update.
 
De driver die ik nu geïnstalleerd heb is High Definition Audio-apparaat. (Versie 8.66.94.50)
Ik heb na installatie de computer een herstart gegeven en daarna met CCleaner Professional het register gescand op problemen.
Vervolgens nogmaals een herstart.
Windows update kwam daarna wel met een aantal updates maar niet met de mei-update en ook niet met de oktober update.
Ik zal de Microsoft informatie nog eens nalezen welke drivers nog meer moeilijkheden geven.
 
Dit is de reden waarom ik nog niet de methode @por heb gebruikt.

Als de driver waarvan Ronaldino de link geeft geschikt is voor de Asus Zenbook UX310UA van joost1, dan moet Joost die driver downloaden, uitpakken en installeren.
Daarna de laptop opnieuw opstarten en dan laten zoeken naar updates.
Hopelijk wordt dan wel versie 2004 (of reeds versie 20H2) aangeboden.
Als dat het geval is, dan is voor joost1 het probleem opgelost.
 
Aangezien ik de driver High Definition Audio-apparaat al had geïnstalleerd ( # 12 ) durfde ik het wel aan een poging te wagen om versie 2004 handmatig te installeren
Het is me nu gelukt om handmatig met de MediaCreationTool de mei update te installeren.
Ik wil nogmaals een ieder bedanken voor de gegeven tips.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan