Horizontale listbox of meerdere lisboxen combineren als groep

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelTonnie

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2016
Berichten
308
Hallo allemaal,

Ben aan het uitvogelen omdat ik een lange personeelslijst heb deze horizontaal te krijgen wat mij niet gelukt is.
Nu heb ik bedacht of het misschien mogelijk is om meerdere listboxen aan te maken en in een groepvak te plaatsen zodat je maar 1 selectie kan maken.
Dit werkt wel met de optionbuttons maar dan moet ik er zeer veel handmatig maken en in een groep plaatsen.
Veel makkelijker zou het zijn om dit te doen via een listbox in een groepsvak zodat je gewoon een groep een naam kan geven.
Ik denk aan meerdere groepen omdat de personeelsleden in verschillende afdelingen zitten wat dan weer kan fungeren als groepsnaam.

Iemand hier een oplossing voor hoe dit aan te pakken.
 
Hoezo zou een horizontale lijst minder ruimte innemen dan scrollen in een verticale lijst? Ik zie het voordeel van een horizontale oplossing niet, aangezien een 'normale' lijst slechts één teken in hoogte inneemt, en je met een verticale lijst dus heel veel namen op het scherm kunt zien, daar waar een horizontale lijst voor één persoon geheid meerdere tekens moet laten zien wil je de naam kunnen lezen. Er passen dus minder namen horizontaal dan verticaal. Als je al onderscheid wil kunnen maken, maak dan afhankelijke lijsten waarin je de selectie van de volgende lijsten beperkt. Dus eerst een afdeling, dan de personen in die afdeling. Dan hou je het overzichtelijk. Maar plaats vooral een vooral een bestandje, zodat we de problemen kunnen inschatten.
 
Thx voor je reactie.

Heb het misschien niet duidelijk of verkeerd verwoord.

Ik zou eigenlijk willen bij het aanroepen van een userform dat er een groepsvak is met alle afdelingen met hieronder alle leden permanent staan.
Ik noem dit voor het gemak een groepvak omdat ik wil dat er maar 1 persoon geselecteerd kan worden.
Dit heb ik ook gedaan met andere dingen maar dan met option buttons die je als groep maakt.
Omdat een personeelslijst veel te lang is dacht ik om dit via een listbox te doen.
 
Dankzij je voorbeeldbestand begrijp ik precies wat je bedoelt.
 
Is dit wat? Een oud werkstukje, ietwat verbouwd...
 

Bijlagen

  • Medewerkers.xlsb
    334,7 KB · Weergaven: 27
Begin bij het begin:

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
  LB_01.List = Blad8.Cells(1).CurrentRegion.Value

  Txtdatum1.Value = Format(Date, "dd/mm/yyyy")
  Txttijdstip.Value = Format(Now, "hh:mm")
    
  For j = 1 To 5
    Me("T_" & Choose(j, 6, 8, 36, 41, 34)).List = Choose(j, [MV], [BS], [AFD], [FU], [DV]).Value
  Next
  T_id.Value = T_2.Value
  T_31.Value = Format("000000")
End Sub
 
Beste SNB

Inderdaad is een voorbeeld natuurlijk gewenst maar dit was nog een gedachte hoe ik het zou willen hebben.
Heb nu een voorbeeldje gemaakt ter verduidelijken en hoop dat dit een beetje overkomt wat mijn idee is.

Zal ook even naar jou voorbeeld kijken of ik hier al iets mee zou kunnen.
Zoals altijd ben ik erg dankbaar voor alle hulp.
 

Bijlagen

  • Test.xlsm
    16,6 KB · Weergaven: 31
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan