• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen van een hoofdtabblad naar verschillende tabbladen plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wendys

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2017
Berichten
18
Rijen van een hoofdtabblad naar verschillende tabbladen plaatsen op basis van een criterium:

Ik ben bezig voor ons bedrijf om lijsten die wij gebruiken tijdens de opbouw van beurzen overzichtelijker te maken en sneller te verwerken.
Als ik een lijst uit ons systeem haal met alle bestelde producten, dan staat alles bij elkaar in 1 lijst.
Ik wil dit graag uitsplitsen per productgroep, dus bijvoorbeeld elektra, meubilair, verlichting, etc.

Elke product heeft een unieke code die bestaat uit 2 letter - 4 letters - max. 12 letters. Bijvoorbeeld: NL-EASY-ELEK2KW. Dit is dus de code die we in NL gebruiken voor onze eigen elektra-aansluiting.
Ik wil dus 1 of meerdere code kopieeren naar een nieuw tabbald op basis van deze code.
Dus alle regels met bovenstaande code wil ik in tabblad "elektra" hebben.
Maar in tabblad elektra horen ook de codes:
NL-EASY-KRACHTST32A
NL-EASY-KRACHTST63A
NL-EASY-KRACHTST125A
NL-EASY-NIGHTELE2KW
NL-EASY-NIGHTELE32A
NL-EASY-NIGHTELE63A
NL-EASY-NIGHTELE125A

En zo wil ik dus voor elke productgroep (die meerdere productcodes heeft) een tabbald maken.


Vraag 1: is dit mogelijk?
Vraag 2: is hier dan een soort template voor te maken, zodat we van elke beurs die we draaien een nieuwe lijst kunnen maken?
 

Bijlagen

  • voorbeeld TD lijst.xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 18
Welke versie van Excel gebruik je?

Er is wel het e.e.a. mogelijk denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Waarom gebruik je eigenlijk geen gewone autofilter?
Of je nu onderaan een tabblad kiest (wat al héél onhandig is wanneer het er te veel zijn), of gewoon de te filteren code kiest, kan toch niet zo'n verschil zijn?
Mocht je echt méér willen, dan kan je nog gaan voor 'uitgebreid filter'. Maar in feite is zo één lange lijst véél beter te onderhouden, en te gebruiken dan verschillende werkbladen.

Ook draaitabellen en zo liggen dan weer binnen de mogelijkheden, wat je allemaal kan vergeten indien je gegevens verspreid zijn over verschillende werkbladen.
 
Een mogelijkheid.
1. Definieer bij productcodes welke productgroep van toepassing is voor een code;
2. Houd 1 lange lijst bij, voeg kolom toe waarin productgroep wordt opgezocht;
3. Filter in een tabblad op de productgroep.

In bijlage gedaan (voor Excel 365).
 

Bijlagen

  • voorbeeld TD lijst (AC).xlsx
    16,9 KB · Weergaven: 14
De argumenten van Luc zijn moeilijk te bestrijden, zeker als je van de gegevenstabel een 'intelligente' tabel (listobject) maakt.

En om het gebruikers gemakkelijk te maken hoeven ze alleen maar in de tabel te dubbelklikken op het element waarop de tabel gefilterd hoeft te worden; zie bijlage.

En wen jezelf aan geen spaties te gebruiken in kolomkoppem, werkbladnamen, bestandsnamen en directorynamen.
 

Bijlagen

  • __TDlijst_snb.xlsb
    21 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
@LucHeyndrickx: ik maak deze lijsten, maar de mensen die in de hal alles klaarzetten, krijgen deze lijsten om mee te werken. Voor elke productgroep is er 1 iemand die hier verantwoordelijk voor is (of een groepje mensen, dit ligt aan de grootte vd beurs en de hoeveelheid bestelde producten). Voor ieder persoon die een bepaalde productgroep verzorgt, is dus zo'n tabblad.

Aangezien we vrij veel beurzen draaien (normaal iig wel :D ) is het makkelijk als we de lijst die we uit ons systeem halen, in een template kunnen zetten en dat de template zo alle tabbladen vult, zodat het nog weinig werk kost.
 
Laatst bewerkt:
@AxelCEL: ik heb Excel 365 versie 2012
 
Laatst bewerkt:
Dan zou mijn voorbeeldje bij jou misschien bruikbaar zijn.
 
Ik heb de bijlage in #5 aangepast.
 
Even doordrammen op die filter dus:
Zou je dan niet beter een PDF van een gefilterd werkblad maken?
Dan kan je zo de PDF's uitdelen, en hebben ze niet meer de mogelijkheid om er zelf in te knoeien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan