• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule MIN en MAX aan de hand van voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

BWRGallanttry

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2015
Berichten
31
Hoi,

Ik zou graag jullie hulp weer in willen roepen. Ik kom er namelijk niet uit, ook niet nadat ik het hele internet heb afgezocht en geprobeerd heb met verschillende formules.

Het probleem:
Ik zou graag de maximale punten willen weten en de minimale punten. Daarna zou ik graag het bereik willen berekenen maar de minimale punten mogen het bereik van 7 punten niet overschrijden.

In C3 moeten de hoogste punten komen te staan die te vinden is in de cellen C7 t/m C97. (deze formule staat er)
In C4 moeten de laagste punten komen te staan die te vinden is in de cellen C7 t/m C97. MAAR de laagste punten mogen niet het bereik van 7 overschrijden (C5). Als dat wel gebeurd dan moeten de laagste punten gepakt worden die dit niet doen.
In C5 moet het verschil komen tussen deze 2 punten. (deze formule staat er)

In C7:C97 staan data en punten, ik ben alleen geïnteresseerd in de punten.

Ik heb eigenlijk geen idee of dit mogelijk is maar verwacht het wel van Excel.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Je kan ook gewoon je bestand hier plaatsen? ik denk dat je via https.... weinig respons zal krijgen.
 
Even afgezien van de opzet van de tabel en waar het voorbeeld staat, hierbij een optie. Ik hoop dat ik de vraag goed begrepen heb. Ik maak gebruik van een hulpkolom.
 

Bijlagen

  • Map1 (AC).xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 21
een gokje, met punten worden misschien dagen bedoeld en dan moet je eventueel kijken dus een week voor of een week na de datum die 2 rijen boven je max-waarde staat.
Maar het is dan ook maar een gok.
 
Je kan ook gewoon je bestand hier plaatsen? ik denk dat je via https.... weinig respons zal krijgen.

Dat is mijn bestand, die ik gedeeld heb. Je krijgt gewoon mijn Excel bestandje als je erop klikt...

Even afgezien van de opzet van de tabel en waar het voorbeeld staat, hierbij een optie. Ik hoop dat ik de vraag goed begrepen heb. Ik maak gebruik van een hulpkolom.

Zover was ik zelf ook, daar had je die hulpkolom niet eens voor nodig gehad.
Maar nu pakt hij alleen de laagste punten maar het bereik van 7 is nu overschreden want niet de bedoeling is.
 
emields wil zeggen dat je het beter als bijlage aan je vraag hangt dan als linkje.
Dat laatste wordt beschouwd als onveilig en de meesten zullen die link niet volgen.

Maar nu pakt hij alleen de laagste punten maar het bereik van 7 is nu overschreden want niet de bedoeling is.
Best leg je ook uit wat een punt of een bereik betekent, 't is een beetje chinees.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap die laatste opmerking ook niet.

"Zover was ik zelf ook". Ik lees helemaal niet in je vraag wat je al geprobeerd hebt en waarom iets wel of niet werkt.

Misschien dat je eens aan kunt geven wat je als uitkomst verwacht en waarom. Exacte getallen dus op de plaats waar je ze verwacht. Geen beschrijving.
 
De punten die in C7:C97 staan zijn eigenlijk scores. Scores die behaald zijn op een bepaalde datum. De data staat ook weergegeven maar daar hoef ik verder niks over te weten. Het gaat me puur over de punten/scores.
Het verschil tussen de hoogste en laagste punten, als je ze van elkaar aftrekt, mag niet hoger zijn dan 7, dus 7.000.
De hoogste score (C3) die weergegeven moet worden is 82.966.
De laagste score (C4) die weergegeven moet worden is 76.498.
Dan krijg ik het bereik (C5) van 6.468, netjes onder de 7.
Er zijn nog 3 lagere scores maar die overschrijden wel de 7 dus deze moeten dan niet weergegeven worden.

Ik heb inmiddels de link verwijderd en een bestandje geüpload.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.
 
zolang je getallen ruim boven en zeker niet in de buurt komen van 44.000 is alles ok, want je datums zijn ook getallen in die grootte-orde.
Die accolades rond de formule wijzen op een matrixformule en die worden afgesloten met CTrL+shift+enter
7 punten verschil blijkt nu plots 7.000 ofwel gebruik je amerikaanse notatie/logica.
 

Bijlagen

  • Map1 (AC).xlsx
    17,3 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Dankjewel, dit werkt.

Ja het is inderdaad Amerikaanse of Engelse notatie. De punt zou in het NL een komma zijn.
Deze worden zo weergegeven dus dat wilde ik eigenlijk zo houden.

Nogmaals super bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan