• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste waarde zoeken in rij met voorwaarde uit andere rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boerlo

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2021
Berichten
40
Ik ben op zoek naar een formule die de laatste waarde in dezelfde rij geeft aan de hand van een voorwaarde uit een andere rij.

Voorbeeld:

voorbeeld excel.png

In kolom A staat datum, in kolom B klantnaam in kolom C prijs.

Nu wil ik in rij 10 een nieuwe regel invoeren, maar ik zou graag in kolom C een formule willen zetten die de laatst gehanteerde prijs voor de betreffende klant weergeeft.
Als ik dus klant "A" ingeef, moet de formule in kolom B kijken wanneer A het laatste vermeld is geweest en dan de bijbehorende prijs erbij zoeken in kolom C. In dit geval € 0,55

Kan dit met een matrixformule?
 
Welkom. Je bent lid geworden van een Excelforum, dus plaats a.u.b. voortaan een Excel voorbeeldje bij een vraag. We houden niet zo van overtypen of gokken, en in plaatjes is het zo lastig formules invoeren en testen.

Deze in C10 geeft je gewenste antwoord, matrixfuncties zijn niet nodig:
Code:
=ZOEKEN(2;1/(B$2:B9=B10);C$2:C9)
Maar let op: je kan niet EN "vaste" prijzen EN een opzoekformule in een kolom hebben...
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank! Dit werkt prima.

Ja, inderdaad, het is ook niet de bedoeling om EN met vaste prijzen EN een formule te werken. Maar middels de formule heb ik voor de betreffende klant de laatste gehanteerde prijs al in de kolom staan, in 90% van de gevallen is dat goed. Zo niet, dan overschrijf ik de formule gewoon met een aangepaste prijs. In de volgende voorbewerkte regels eronder staat die formule weer etc. etc.

Wat betreft het Excel voorbeeldje, bedankt voor de tip, ik zal dat gaan doen. Misschien ben ik te voorzichtig op dit gebied, maar ik was bang dat ik met het meezenden van een Excel blad teveel persoonlijke informatie meestuur en dat doe ik niet graag. Voor een goedwillende helper is dat geen probleem, maar alles wat je openbaar op internet (forums) zet, is ook beschikbaar voor kwaadwillenden, ik wil daar gewoon voorzichtig in zijn. Maar misschien kunt u mij hier wijzer in maken.

Nogmaals dank.
 
je kan een altijd een simpel voorbeeldje maken zonder privacy gevoelige informatie. Als je nog verder wilt gaan kun je ook middels "rechtermuisknop > eigenschappen > details > eigenschappen persoonlijke gegevens verwijderen" alle info verwijderen. Dan kun je er, ook als kwaadwillende, niets mee...
 
Top, dank voor de tip.

Nog één aanvullende vraag, ik heb nu het bestandje in Excel bijgevoegd. Uw formule staat in cel H27. Die zoekt dus bij de laatste keer dat deze klant genoemd is in kolom B, de bijbehorende waarde in kolom H.

Is dit ook mogelijk met meerdere voorwaarden?
Dus de waarde in kolom H moet dan niet gezocht worden bij de laatste keer dat deze klant (kolom B) gebruikt is, maar bij de laatste keer dat deze klant (kolom B) gebruikt is in deze combinatie (kolommen C, D en E).

..?
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Dan kan d.m.v. een vermenigvuldiging van voorwaarden. Dus als je kolom C,D,E wilt toevoegen wordt dat zoiets:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/((B$2:B26=B27)*(C$2:C26=C27)*(D$2:D26=D27)*(E$2:E26=E27));H$2:H26);"")
Dit zal in je voorbeeld echter geen waarde opleveren, er zijn geen overeenkomsten...
 
Bedankt. Dit werkt prima. Inderdaad, in het voorbeeld levert dit geen waarde op omdat er geen overeenkomsten zijn. Het voorbeeld is een stukje uit een grotere tabel, daar werkt het wel. Dankzij de ALS.FOUT formule komt er ook geen foutwaarde, en door de combinatie van argumenten (*) geeft de formule enkel een resultaat als de match volledig is. Precies wat ik zocht. Hartelijk dank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan