Vervang inhoud veld in tabel door iets uit andere tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visara

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
217
Goededag,

Ik wil graag in een tabel bij elke record de inhoud van vervangen, onder voorwaarden. De nieuwe inhoud komt uit een andere tabel.
Ik kom Replace-functies tegen als ik het probeer op te zoeken, maar wat ik aantref helpt mij niet.

Als een mens handmatig zou moeten doen wat ik wil, dan zou ik de volgende instructie geven:

Doel: vervang EAN-nummers voor Bestelnummers, want onze leverancier accepteert alleen bestelnummers.
Open de tabellen tblBestelling en Producten
Bekijk tblBestelling.[besteld]. Negeer lege velden. Wanneer de inhoud van een veld precies gelijk is aan de inhoud van Producten.[EAN], vervang tbl.[besteld] dan voor Producten.[bestelnummer].
Als je klaar bent zijn alle EAN-codes in tblBestelling vervangen door bestelnummers.
VraagVervangEANvoorBestel.jpg

Met vriendelijke groet,
Visara
 

Bijlagen

  • VervangEANvoorBestelnummer.zip
    23,1 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Replace is een functie waarmee je in een tekstveld iets kan veranderen, maar wat jij nodig hebt is een Bijwerkquery.
 
Ik heb het zelf opgelost :)
Bekijk bijlage 354511
Ik maak gebruik van het gegeven dat EAN-codes 8 of 13 tekens lang zijn.
Ik voer 2 Append-Queries achter elkaar om alles van tblBestelling1 naar tblBestelling2 te krijgen, en onderweg de EAN om te zetten in bestelnummers.
Bekijk bijlage 354513

Dit werkt, zolang geen van de leveranciers besluiten om ineens bestelnummers van >7 tekens te maken.
Dat doen ze niet, en wellicht met de reden om geen verwarring met EAN-codes te creëren.

Bijgewerkt: Ik zie dat OctaFish een reactie plaatst.
Wat vind u van mijn oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Geen idee wat ik er van vind, want je bijlagen zijn niet te lezen. Post ze via Geavanceerd als bijlage, dan werkt het wel. En het heeft geen zin om de bijlagen zelf te aan te klikken, want jij ziet ze wél. Valse illusie dus :).
 
Zo dan :)
 

Bijlagen

  • VraagVervangEANvoorBestel2.jpg
    VraagVervangEANvoorBestel2.jpg
    45,2 KB · Weergaven: 20
  • VraagVervangEANvoorBestel3.jpg
    VraagVervangEANvoorBestel3.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 18
Ik zou er zelf nog een criterium aan toevoegen om te voorkomen dat je de handel twee keer toevoegt. Dat hoeft maar één keer te gebeuren en dan weet je al dat het wel slim is om dat uit te sluiten :).
 
Bedankt voor uw reactie.

Ik wis de records in de doel-tabel eerst dmv vba code, dus ik kan ze niet per ongeluk dubbel plaatsen.
Zou trouwens ook een key-violation opleveren.
Of doelt u met "de handel twee keer toevoegen" op de situatie dat een Product zowel als EAN-code als Bestelnummer in de oorspronkelijke bestelling is opgenomen?
Dan komt het bestelnummer idd 2x in de bestelling terecht. Ze moeten dan bij elkaar gevoegd worden, dat heb ik geregeld.
 
Ik wis de records in de doel-tabel eerst dmv vba code, dus ik kan ze niet per ongeluk dubbel plaatsen.
Dat kan wél, als je daarna twee keer op de knop van de Toevoegquery klikt. Je zou niet de eerste zijn die dat voor elkaar krijgt :).
 
Bedankt voor de tip, ik zal het in mijn achterhoofd houden.
Ik verwacht geen problemen, want de druk op de knop zorgt voor zowel het wissen van de records in de doel tabel als het uitvoeren van de toevoegQuery aan diezelfde doeltabel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan