• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kruisjes tellen en omzetten naar percentages

Status
Niet open voor verdere reacties.

enlil

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2020
Berichten
79
Ik probeer kruizen te tellen. Deze kruizen worden dan omgezet naar een percentage.
voorbeeld:
je kunt max. 13 kruizen halen.

minder dan 60 %, 0 punten
Minimaal 60procent, 1 punt
minimaal 75% 2 punten
Minimaal 90 % 3 punten

EEA moet dan in het vakje eindscore terecht komen.
Ik ben aan het testen met aantal. als, maar verder dan dit kom ik niet:

AANTAL.ALS(E3:R3,'x')

Iemand die mij hiermee kan wil helpen?
Bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • voorbeeld1.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 19
goed begin
 

Bijlagen

  • voorbeeld1(jp).xlsx
    14,2 KB · Weergaven: 23
Het eenvoudigste is om voor de scoreconversie een tabelletje op te nemen in je werkblad. Zie aangepast voorbeeld
 

Bijlagen

  • voorbeeld2.xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 24
Mogelijk heb ik je vraag anders geïnterpreteerd.
Hierbij een andere benadering
 

Bijlagen

  • voorbeeld2b.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 29
Mogelijk heb ik je vraag anders geïnterpreteerd.
Hierbij een andere benadering

ik ben al lang blij met mensen die meedenken en meehelpen. Het is lastig om een idee uitgewerkt te krijgen in Excel zonder de correcte kennis. En de correcte kennis kun je alleen opdoen door heel veel te oefenen
 
En daarom zit je uitstekend bij dit forum :thumb:
 
Al nakaarten kun je je afvragen waarom er een vertaling van het aantal kruisjes naar percentages en van daaruit naar een score nodig is.
Een directe conversie van het aantal kruisjes naar een score is eenvoudig. In de formule is nu geen variabele meer. Alles wordt door de tabel geregeld. De kolom percentages is toegevoegd ter ondersteuning van de gedachte maar is feitelijk overbodig.
 

Bijlagen

  • voorbeeld2c.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 32
Zonder opzoektabel
PHP:
=MAX(0;ROUNDUP((COUNTIF(F6:R6;"x")+1)/2;0)-4)
 

Bijlagen

  • voorbeeld2c (1).xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 16
Af en toe is het leuk om zo'n vraag rekenkundig op te lossen. Mijn voorkeur gaat overigens naar jouw methode.
 
Laatst bewerkt:
Eenieder kan nu een keuze maken.
De oplossing met tabel is wat transparanter en mogelijk gemakkelijker te begrijpen en daardoor flexibeler bij wijzigingen van bv criteria.
 
hoe werkt dit nu? Ik heb als test de criteria uitgebreid. Het bereik heb ik aangepast, =MAX(0;AFRONDEN.NAAR.BOVEN((AANTAL.ALS(F6:V6;"x")+1)/2;0)-4)
Ik heb er dus 17 criteria van gemaakt. Waar vindt nu de omrekening plaats? Dus x-criteria is 0 punten, Y 1 punt,Z 2 punten, enz
 
Probeer eens delen van de formule te ontleden. Waarschijnlijk kom je er dan achter. :)
En met de andere methode met de scoretabel ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan