WORD sneltoetsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

opzoek25

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2008
Berichten
493
Bij het maken van een word document heb ik per ongeluk een sneltoets geactiveerd, waarschijnlijk de combinatie ctrl+n waardoor mijn document verdween en ik een leeg blad kreeg. Ik vind in verkenner de naam van het document terug maar als dat document opvraag kom ik op het lege blad terecht. Waar vind ik mijn oorspronkelijk document terug? Ik hoop maar dat ik het niet op die manier gewist heb, mss met een andere combinatie. Help!
 
Ik vrees voor je dat je het document hebt overschreven met het nieuwe (lege) document, want een nieuw (leeg) document wordt standaard niet bewaard door Word. Sterker nog: als ik een nieuw document aanmaak en afsluit, zonder dat ik er een bewerking heb gedaan, wordt het niet opgeslagen. Word kan, zeker als je in een document hebt getypt, nog wel een Autoherstel document maken, maar dat overschrijft nooit een ander document, tenzij je dat dus zelf gedaan hebt. Wat ik dus vermoed is het volgende:
1) per ongeluk op <Ctrl>+<n> gedrukt - leeg document op het scherm
2) dit document opgeslagen onder de naam van je échte document.
3) Word afgesloten

Nou is dat nog enigszins twijfelachtig, want Word vraagt doorgaans als je een document opslaat onder een bestaande naam of je het oorspronkelijke document wilt vervangen of niet. Die vraag zou allerlei bellen af moeten laten gaan, en je bewust maken van het feit dat je blijkbaar een document aan het overschrijven bent. Als je Word afsluit, en een document is nog niet bewaard (wat met het oorspronkelijke document dan het geval moet zijn geweest) vraagt Word óók of je dát document wilt vervangen. Ook dat is een moment van bezinning. Die vervangvraag krijg je alleen als het document al is opgeslagen (bijvoorbeeld doordat je vlak voor de 'foute actie' eerst op <Ctrl>+<s> hebt gedrukt.
Kortom: er kan best wat mis gaan, maar bij het afsluiten van documenten krijg je altijd een waarschuwing, die je dan uiteraard niet in de wind moet slaan.

Als je op de map waarin je de documenten bewaart ook oude mappen archiveert (Rechtsklikken op de map, en kijken of je een tabblad <Vorige versies> hebt), kun je de laatste correcte versie daar wellicht nog uit halen. Anders ben ik bang dat je document is overschreven.


Overigens is dit gewoon een Word vraag, en zeker geen Overige software :).
 
Ctrl+N geeft een nieuw leeg document. Echter reeds geopende documenten blijven ook gewoon geopend. Dus kijk even goed of je document niet gewoon open staat op de achtergrond.
 
Dank voor bovenstaande reacties. Het verbaast me inderdaad dat het document opeens verdween en plaats maakte voor een leeg blad, en dat Word niet vroeg of het document moest worden opgeslagen. Ik heb op alle manieren geprobeerd om het document terug te vinden want ik denk ook dat het nog ergens moet te vinden zijn. Ik kan moeilijk geloven dat het zomaar overschreven is. Het blijft natuurlijk mogelijk dat ik een andere combinatie van toetsen heb aangeslagen, om het document voorgoed te deleten, maar dat kan ik niet geloven. Waar kan ik nog zoeken?
 
Als het een vorige sessie is geweest (de tip van rogers werkt alleen als je nadien Word niet hebt afgesloten, en Word dus nog steeds open staat) dan vrees ik dat je het document overschreven hebt. Nogmaals: de AutoHerstel functie van Word werkt prima voor documenten die open stonden tijdens een crash van Word. Bij normaal afsluiten worden alle tijdelijke documenten verwijderd. Die zijn dan dus ook niet te openen later. Ik heb wel eens een document vanuit een mail geopend en opgeslagen. Wordt dan in een buffermapje gezet, dus een tijdelijke map. De volgende dag stond het document in mijn lijst met recente documenten, maar was dus al niet meer te openen. Je moet altijd goed opletten bij dat soort zaken.
Sowieso kan het nooit kwaad om af en toe even op <Ctrl>+<s> te hengsten om het gedane werk te bewaren, maar als je het document daarna dus sluit, dan vraagt Word niet meer of je de wijzigingen wilt bewaren. Logisch, die zijn er dan niet meer. Nog een fout die je makkelijk maakt: als je meerdere documenten hebt geopend (en dat had je) en Word vraagt of je een document wilt bewaren, en je hebt het verkeerde document voor ogen (kiest derhalve voor Nee) dan kun je ook een hoop werk kwijt zijn! Altijd goed naar de schermen kijken, en rustig de tijd nemen. Maar daar heb je nu vrees ik niets aan :).
 
Als het document niet meer open staat dan is de kans om het te herstellen zo goed als nihil. Enige die dat nog zou kunnen is een datarecovery bedrijf, maar dat brengt flinke kosten met zich mee en zelfs dan is het nog maar de vraag of ze iets kunnen. Goede kans dat de data inmiddels is overschreven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan