regel afstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

jobo182

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
Berichten
817
als ik in Word op enter klik om een nieuwe regel te beginnen, is de afstand tussen de nieuwe regel te groot
ik dan wel in de balk op Geen afstand klikken, maar dat is dan niet standaard;
hoe kan ik dit standaard, dus voor ieder nieuw document instellen ?
 
Eerst Ctrl+A = alles selecteren. Kies het vakje met de twee pijltjes bovenin en open die en begin met > Afstand na alinea verwijderen en stel dan de regelafstand in.
 
Je haalt een paar zaken door elkaar: als je op <Enter> drukt maak je geen nieuwe regel, maar een nieuwe alinea. Daar zit een behoorlijk verschil tussen. Een nieuwe regel maak je met <Shift>+<Enter>. In Word kun je voor beide objecten de witruimte instellen. Bij alinea's heb je Afstand Voor en Na, bij Regelafstand vul je de ruimte in die gemaakt wordt tussen de regels binnen die alinea.
Ik vermoed dat jij problemen hebt met de Afstand Na, of de Afstand Voor. Het instellen daarvan doe je in beginsel voor een opmaakprofiel. Normaal gesproken, tenzij je een specifieke stijl hebt gekozen, typ je in de stijl Standaard. Daarvan kun je de stijl aanpassen in het Stijlenvenster, door op het pijltje te klikken dat verschijnt als je in het stijlenpaneel de stijl <Standaard> selecteert. Vervolgens kun je op <Wijzigen> klikken, en vervolgens op de knop <Opmaak>. Daar kies je dan Alinea, en voer je de wijzigingen door. Zelf heb ik Afstand Voor op 0 staan, Afstand Na op 14pt en Regelafstand op Tenmiste 14pt, en ik zet het vinkje aan bij <Geen witruimte toevoegen tussen alinea's met dezelfde stijl>. Maar je kunt uiteraard je eigen variant uitproberen.

Als je in het hoofdmenu van Stijl wijzigen terugkeert, kun je nog het vinkje <Nieuwe documenten op basis van deze sjabloon> aanvinken, zodat in de toekomst nieuwe documenten dezelfde instellingen gebruiken. Zou ik zeker doen :).
 
Ik zou de tip van senso negeren, want die is nogal rudimentair en werkt veel te grof voor je document :). Los het vooral in de Stijlen op, dat is makkelijker en veiliger.
 
Ik zou de tip van senso negeren

Die opmerking vind ik ongepast. Moet ik dat de volgende keer ook schrijven als jij een tip geeft?
 
Alleen als het een slechte tip is :). Ik geef ook aan waaróm het in dit geval niet de beste oplossing is. En een paar woorden uit een antwoord halen dat je niet zint, zonder de context waarin die gezegd zijn, vind ik net zo ongepast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan