windows 10 start enorm traag op na upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

oshi

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2005
Berichten
114
pas een upgrade gedaan op m'n laptop van 8.1 naar 10
Nu is de laptop enorm vertraagd,
Bij het opstarten wel 10 minuten,
Vanuit slaapstand minstens 1 a 2 minuten.
Wat kan ik daar aan doen ?
 
Hier worden een aantal waardevolle tips gegeven.
Hopelijk dat dat helpt.
 
Nu je eenmaal de upgrade gedaan hebt zou je nu heel gemakkelijk mbv een Win 10 installatie usb stick te maken met de mediacreation tool, een schone Windows 10 installatie kunnen doen. Grote kans dat alle problemen opgelost zijn.
Zorg wel dat al je data/mail een paar keer gebackupped zijn.....

PS: Je hoeft bij deze Win10 installatie geen code in te vullen, kies voor "ik heb geen code" tijdens het installeren als als je klaar bent en je herstart dan wordt het systeem automatisch geactiveerd.

https://www.windows-helpdesk.nl/10-installatie-usb-maken/
https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_setup_procedure.html
 
Ik heb dat verschijnsel nu bij twee conversies naar windows 10 meegemaakt en beide keren was het hardware die bleek niet ondersteund te worden door windows 10
In beide gevallen laptops.
En er is, voor zover ik weet, niets aan te doen.
Van alles geprobeerd, maar het is niet zo zeer een software/driver probleem, maar hardware architectuur die niet door windows 10 ondersteund wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat verschijnsel nu bij twee conversies naar windows 10 meegemaakt en beide keren was het hardware die bleek niet ondersteund te worden door windows 10
In beide gevallen laptops.
En er is, voor zover ik weet, niets aan te doen.
Van alles geprobeerd, maar het is niet zo zeer een software/driver probleem, maar hardware architectuur die niet door windows 10 ondersteund wordt.

zou ik nog terug kunnen naar 8.1 ?
(heimwee naar 7)
 
30 dagen kan je terug maar bedenk eerst dat er naar updates kan worden gezocht, automatische defragmentatie kan plaatsvinden, virusscans, indexering door Windows Search service, de grafische driver niet een geschikte is of niet geïnstalleerd is geworden, chipset drivers nog geïnstalleerd moeten worden en dat er bij Taakbeheer > Tabblad Prestaties > onderaan: Broncontrole openen, in grafieken het aantal cores te zien moet zijn wat de processor heeft. De Windows.old map neemt trouwens 21 Gb. in beslag dus samen met alle andere bestanden zou de schijf wel eens vol kunnen zijn. Een snellere harde schijf kan ook wel eens nodig zijn.

Voor het terug gaan, gaat u naar Start > Instellingen en helemaal naar beneden gescrold kiest u Bijwerken en beveiliging. Daar staat rechts de optie teruggaan naar vorige Windows versie.
 
Om welke laptop met welke CPU en hoeveel RAM gaat het? 1 GB RAM is echt te weinig bij oude laptops, afhankelijk van de CPU is het dan te overwegen om fde RAM te upgraden als dat weinig geld kost.
Anders kun je dat geld beter opzij leggen voor een andere nieuwere laptop.

Verder: Het is eigenlijk vaak aan te raden om eerst een image/backup te maken, is met Aomei Backupper zo gepiept. Dan kun je altijd terug als het een oude laptop betreft waar twijfels zijn.
Ik had bij de kringloop vorige week een laptop binnen gekregen die ook geupgrade was en rete traag... heb hem schoon gemaakt en na een schone Win10 installatie was het probleem opgelost.. laptop uit 2010/2011....
Er zat gelukkig 4GB RAM in, CPU niet even paraat, maar er is prima mee te werken.
En zoals bekend, omdat er al een keer een Win10 opstond, werd na een herstart de activatie automatisch uitgevoerd.

Ik zou een schone installatie van Win10 een kans geven.
 
gisteren wat 'gerommeld in de marge' en toen startte de laptop vanmorgen bijna normaal op,
klep dichtgedaan, naar slaapstand, en vervolgens doet-ie er 2 min en 8 seconden over, voor dat ik iets kan doen. Dat is onacceptabel.

Nu dacht terug te gaan naar de vorige windows-versie, op advies van Alfred 2
maar ik kan het niet vinden (zie screendump bijlage)

Overigens betreft het een Lenovo Z50-70 , i5-4210U-CPU @ 1,70 GHz, met 8gb RAM en ruimte zat op de harde schijf
 
Een laptop met een , i5-4210U-CPU @ 1,70 GHz, en met 8gb RAM moet Win10 probleemloos kunnen draaien.

ik sta hier nog steeds achter:
Ik zou een schone installatie van Win10 een kans geven.
De hardware is jong zat, er zouden geen problemen mogen.... zijn, en in principe zouden ze oplosbaar moeten zijn.
Met een schone installatie weet je zeker naar welke problemen je mogelijk nog kijkt.
 
Een laptop met een , i5-4210U-CPU @ 1,70 GHz, en met 8gb RAM moet Win10 probleemloos kunnen draaien.

ik sta hier nog steeds achter:

De hardware is jong zat, er zouden geen problemen mogen.... zijn, en in principe zouden ze oplosbaar moeten zijn.
Met een schone installatie weet je zeker naar welke problemen je mogelijk nog kijkt.

ik wil eerst het terugzetten nog even proberen, want ik had eigenlijk geen problemen met de 8.1
 
Een slaapstand bestand is van de schijf gelezen en harde schijven in laptops zijn vaak langzaam. Tegelijk zou u het aantal te laden processen kunnen beperken. Dat is een onderneming apart.

Ik heb die instelling "terug gaan naar vorige Windows versie zelf natuurlijk niet. Gebruik Google voor aanwijzingen. In sommige gevallen is terug gaan niet mogelijk en de optie kan dus niet voorkomen. Misschien vindt u informatie bij Help of met Zoeken.
 
Ik heb nu een schone herinstallatie gedaan, en de laptop draait nu weer normaal (opgelucht)
Iedereen dank voor het meedenken.

Btw. dit Helpmij-forum is een erg prettig platform !
 
:thumb:
.....een schone Windows 10 installatie kunnen doen. Grote kans dat alle problemen opgelost zijn.
Gelukt, dus fijn zo!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan