Selectievakje of Keuzerondje vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

test1000

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2017
Berichten
258
Hoi,

Op internet gezocht en normaal gezien kan je het Sectievakje of Keuzerondje symbool niet vergroten.
Maar het vakje om aan te klikken is toch wel echt klein in mijn formulier alhoewel de tekst groter is.
Als ik het 'symbooltje' zo groot zou kunnen maken zou schitterend zijn.

Bestaat er echt geen workaround om dat 'vakje' groter te maken ?
En waarom heeft Microsoft hier niets aan gedaan ?

Alvast bedankt.
 
We missen hier wat voorbeeldbestanden denk ik.


p.s. Ik zal Bill G. straks even een appje sturen. Vraag ik wel waarom zijn bedrijf hier niets aan gedaan heeft. Zodra ik antwoord heb kom ik er op terug :confused:
 
We hebben hier geen voorbeeldbestand nodig, want het kán gewoon niet. Selectievakjes hebben een vaste maat, en daar moet je het mee doen. Overigens maakt het niet uit of je op het selectievakje klikt, of op het begeleidende label. Beide kun je dus gebruiken om te selecteren of deselecteren. Aangezien de labels meestal vele malen groter zijn dan de selectievakjes, mag jij drie keer raden welke methode ik gebruik :).
 
Wat je nog zou kunnen doen, maar dat levert behoorlijk wat geklungel met code op, is geen selectievakjes gebruiken, maar twee afbeeldingen van een selectievakje. Eén leeg, en één aangevinkt. En die leg je over elkaar. Met een Click actie op de twee kun je dan de ander verbergen/zichtbaar maken. Je moet dan uiteraard ook het veld vullen/leegmaken, want het échte selectievakje/veld zie je dan niet op het formulier. En als je er heel veel hebt, heb je dus een wat ingewikkelder proces nodig om e.e.a. in goede banen te leiden. Dan is een functie handig die op basis van een Tag op de plaatjes het juiste veld omzet.
 
test1000,

Nog een mogelijkheid:

gebruik een tekstvak met lettertype Webdings, letter a geeft het vinkje en letter n een zwarte cirkel.

Ook hier zal je weer code moeten gebruiken om het een en ander aan te sturen.


Gr. Cor
 
Heb ik daarom niet genoemd, omdat het een stuk ingewikkelder wordt omdat je in dat tekstveld letters moet typen. En die moet je wel weten :).
 
OctaFish,

Met een beetje vba kan je dit bij klikken in het tekstveld eenvoudig regelen.

En voor een zwarte circel werkt de n niet, maar de = wel.

Gr. Cor
 
@Octafish : het begeleidende label heeft toch geen gebeurtenis ? Maw je kan niet selecteren voor 'Klikken' en hier code achter steken.
Op welke manier kan je dan dit label gebruiken ?

Ik dacht bij gebeurtenis "Klikken" doe je code
Code:
If me.sel = 0 then me.sel = -1
Code:
if me.sel = -1 then me.sel = 0
me.sel is het klein Selectievakje. Het vinkje plaatsen of verwijderen.
Maar, nogmaals, het geen gebeurtenis bij het label.
 
test1000,

Op internet gezocht en normaal gezien kan je het Sectievakje of Keuzerondje symbool niet vergroten.

Vergeet dit helemaal en gebruik de manier van OctaFish met twee afbeeldingen van een selectievakje, wat volgens hem een geklungel is, zelf zou ik zeggen wat moeilijker, maar
probeer eens wat mijn oplossing is.
Dan heb je alleen te maken met bij klikken en bij aanwijzen van het formulier.

code ongeveer

Code:
Private Sub txtCheckbox_Click()
If Me.txtCheckbox = "" Then
Me.txtCheckbox = "a"
Else
Me.txtCheckbox = ""
End If
End Sub


gr. Cor
 
@Octafish : het begeleidende label heeft toch geen gebeurtenis ? Maw je kan niet selecteren voor 'Klikken' en hier code achter steken.
En dat hoeft ook niet. Elk object dat je aanmaakt krijgt (tenzij je dat uitzet) standaard een label. Dat geldt voor tekstvakken, selectievakken etc. Deze labels werken als trigger, omdat ze gekoppeld zijn aan het 'basis'object. En dan werkt het zoals ik het uitlegde. Maak je aparte labels, met de knop dus, dan werkt het inderdaad niet, omdat de labels dan niet gelinkt zijn aan het object. Dan nóg kun je dat repareren, door het label niet naast een object te plakken, maar het 'er op' te laten vallen. Dan wordt de link ook gemaakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan