Airpods in Windows - verbinding verbroken

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Ik worstel al een tijdje met mijn Airpods. Ik heb ze verbonden met mijn pc (Windows10, vanmorgen nog fris geüpdatet), maar steeds wordt de verbinding na 10 minuten verbroken. Echt ontzettend irritant, al helemaal als je in een online vergadering zit. :evil:

Het gaat over Apple Airpods2, die verbonden zijn met een TP-Link UB-400 Bluetooth usb-dongel. Ik heb het ook geprobeerd met een oudere Sitecom CN-520 usb-dongel, maar dat maakt geen verschil.

Ik begrijp niet waar het probleem zit. Na wat zoeken op het internet kwam ik tegen dat het wellicht met instellingen te maken heeft voor Bluetooth-appraten met laag energieverbruik (GATT). Het schijnt dat Windows steeds probeert apparaten uit te schakelen of in de slaapstand te zetten, om energie te besparen. Nou....... dat werkt. Jammer dat het iets té goed werkt.:(
Na een zoektocht in apparaatbeheer heb ik geprobeerd de energie-besparing van alles wat met Bluetooth en/of Airpods te maken heeft uit te zetten, maar dat lost het probleem niet op. Ook in het menu [engergiebeheer] van Windows heb ik de instelling voor actieve onderbreking voor USB apparaten uitgeschakeld, evenals bij de diverse onderdelen onder multimedia instellingen. Geen resultaat. Na 10 minuten wordt de verbinding verbroken.
Het volledig verwijderen van Bluetooth en Airpods in apparaatbeheer en ze opnieuw installeren helpt óók niet.

Langzamerhand begint het behoorlijk frustrerend te worden. Die Airpods werken verder uitstekend met mijn iPhone, dus daar ligt het niet aan. Heeft iemand nog een idee?
 
Airpods werken toch draadloos.

Ja, maar dat is geen magie. Daarvoor zal je ze eerst via Bluetooth moeten aansluiten op het apparaat waarmee je ze wilt gebruiken. Mijn pc heeft geen inbouwde Bluetooth-adapter, dus ik gebruik een losse. Vergelijkbaar met die USB-dongeltjes waarmee je een muis aansluit.
 
Waarom gebruik ja dan geen koptelefoon.
De stekker erin den direct geluid.
Waarom toch altijd gemakkelijk maken als het moeilijk ook kan.:d
 
Waarom gebruik ja dan geen koptelefoon.

Als ik een lekke band heb kan ik gaan lopen... maar dat is nog geen oplossing voor het probleem. Het moet gewoon werken, maar ergens gaart er dus iets niet goed. Dat moet met de juiste instellingen gewoon op te lossen zijn.

Bovendien.... heb ik geen geschikte koptelefoon, en is het kabeltje gegarandeerd te kort, waardoor ik er alleen mee onder mijn bureau kan zitten. Noem me een zeurpiet, maar daar voel ik eigenlijk weinig voor.
 
Laatst bewerkt:
Opgelost. Na veel zoeken en frustratie blijkt het euvel in de windows services te zitten.
Bluetooth audio gateway-service stond op "handmatig". Na deze op "automatisch" gezet te hebben gaat het wél goed.
 
Keigoed datje het ons laat weten:thumb:

Bluetooth audio gateway-service stond op "handmatig
Bekijk of de Bluetooth Support Service automatisch wordt opgestart.
1. Druk op de Windows logo toets en de R toets en kies voor "Services.msc" en druk op enter.
2. Zoek naam de naam "Bluetooth Support Service" en dubbelklik op deze service.
3. Het eigenschappen venster van deze service opent zich. Zorg ervoor dat "Opstarttype: Automatisch" is geselecteerd en de service is gestart. Mocht deze nog niet gestart zijn, druk dan op "Starten".
4. Start Windows opnieuw op en bekijk het resultaat.

Nog een tip voor IOS gebruikers.

Automatisch wisselen AirPods

De functie wordt automatisch geactiveerd wanneer je iOS 14, iPadOS 14, watchOS 7, macOS Big Sur of nieuwer installeert. Wil je liever niet dat de verbinding automatisch tot stand komt? Dan kun je dit uitschakelen volgens onderstaande stappen:

Stappen voor iPhone of iPad

Open de Instellingen-app op een iPhone of iPad
Navigeer naar Bluetooth
Maak verbinding met je AirPods en tik op de i-knop
Navigeer naar 'Verbind met deze [apparaat]'
Kies een andere optie dan 'Automatisch'
automatisch verbinden airpods

Stappen voor Mac

Open  ▸ Systeemvoorkeuren
Navigeer naar 'Bluetooth'
Maak verbinding met je AirPods
Klik naast de AirPods op 'Opties'
Open het drop-down menu naast 'Verbind met deze Mac'
Kies voor 'Automatisch'
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan