• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kinderen kleinkinderen achterkleinkinderen enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SUVERMO

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2019
Berichten
478
Hallo, hierbij een vraag voor formule-experten

De kinderen van ouders heb ik kunnen vinden, maar de kinderen van de kinderen enz. dat lukt mij niet.

Wie heeft er een oplossing voor blad Nakomelingen
in E11:E67 zouden alle kinderen van de kleinkinderen in C11:C67 moeten komen
in G11:G67 zouden alle kinderen van de Akleinkinderen in E11:E67 moeten komen
in I11:I67 zouden alle kinderen van de AAkleinkinderen in G11:G67 moeten komen
in K11:K67 zouden alle kinderen van de AAAkleinkinderen in I11:I67 moeten komen
 

Bijlagen

  • KINDEREN.xlsm
    176,8 KB · Weergaven: 70
Mooi probleem.
Ik zou persoonlijk richting Access kijken voor een oplossing, vermits je daar relaties kan leggen tussen een tabel.
Hoe het uiteindelijk op te lossen, daar heb ik wel wat zoekwerk naar.
 
Verwijder eerst alle samengevoegde cellen.
Formateer nooit hele rijen of kolommen (excel basiscursus les 2)
 
Laatst bewerkt:
Met een treeview.
Ik vergat dat de inhoud van de treeview niet bewaard blijft.
Nieuwe bijlage geplaatst
 

Bijlagen

  • 0_treeview_snb.xlsb
    172 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
allez, mooie insteek ...
 
@cow18


Was de treeview bij jou gevuld na opening van de bijlage ?

Inmiddels een nieuwe bijlage geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Is nu verholpen in nieuwe bijlage.
 
snb, bij mij moet je sub in een module staan, anders vind hij hem niet.
misschien is het wel handig als de sub start as je de dierenlib verlaat.
 
bedankt snb, dat ziet er heeeeel mooi uit, ik ga er wat mee spelen
 
snb, nu wordt de tree gemaakt met kolom G=vader=rammelaar, is het mogelijk om deze te maken met kolom G en met kolom H=moeder=voedster,
 
Ik heb geprobeerd de code (16 regels) zo overzichtelijk te maken, dat het voor eenieder, die de code analyseert en stap-voor-stap laat lopen duidelijk is hoe de code naar eigen wensen kan worden aangepast.

Code:
Sub M_snb()
  sn = Blad5.Range("C11:G66")
   
  With Blad12.TreeView21
    .LineStyle = 1
    .Sorted = True

    Do Until .Nodes.Count = 0
      .Nodes.Remove 1
    Loop

    For j = 1 To UBound(sn)
      If sn(j, 5) = "" Then
        .Nodes.Add , , sn(j, 1), sn(j, 1)
      Else
        .Nodes.Add sn(j, 5), 4, sn(j, 1), sn(j, 1)
      End If
    Next
  End With
End Sub
 
off-topic, de layout wordt problematisch in de praktijk als je je niet netjes houdt aan inteeltcoefficient en zo (vader*dochter, zoon*tante, etc)
 
Dag cow18,

het inteeltcoefficient berekenen dat wordt een van de volgende vragen, weet u of dat kan of hoe dat moet in excel?
 
in een extreem ver verleden had ik een hekel aan dat vak !
Dus dat ligt onder een laag stof van x cm.
 
ff afpoetsen met een diictionary.

Daarmee bepaal je per individu de afstammingslijn, gesplitst per generatie.
Bij de vergelkijking van 2 individuen (want daar gaat het in dit geval toch om) bepaal je welke voorvader/-moeder het eerst bij de ander voorkomt.

Hoe de gebruikelijke verwantschapsberekening is weet ik niet, als je deelt door eerste gemeenschappelijk voorzaatgeneratie lijk je me al een aardig eind op weg.
Zonodig maak je daarvan een kruistabel voor alle individuen.
 
Laatst bewerkt:
Het is iets complexer dan dat.
Zolang alles deftig gebeurt, dus je hebt een voldoende grote populatie en de nodige voorzorgen dat er zeker nooit binnen de 3e-4e graad gekruist wordt, dan ben je zo klaar, inteeltcoefficient=0.
Maar als je begint aan inteelten (vader*dochter, etc) om bepaalde kenmerken er in of er uit te fokken, dan moet je ook al kijken naar alles onderweg tot die gemeenschappelijk voorzaat.
Als 1 van die voorouders, terwijl je die tak afloopt, ook niet zuiver waren op de graat (=ook een vorm van inteelt), dan moet dat ook meegaan in de eindafrekening.
Doe je extreme vormen van inteelt, dom voorbeeld, 3 generaties na elkaar telkens broer*zuster, met alle gevaren van dien voor die bloedlijn, dan wordt dat hogere wiskunde, een soort van recursie-berekening, maar die stap wordt niet in alle modellen meegenomen.
Mogelijks is er sinds mijn examen (>35j) 1 en ander veranderd of sla in bepaalde zaken door elkaar ... .
Nu mag je éénmalig wel een keer gek doen, maar een populatie tot een max. inteeltcoefficient gaan, anders zit je wel in de gevarenzone voor genetische afwijkingen en zo (bekendste voorbeeld, heupdysplasie bij duitse herdershond).

Nu had TS hier 2 links neergezet waarop ik ook gereageerd had, waardoor alles misschien duidelijker geweest zou zijn, maar ik denk dat die even "gemodereerd" zijn omdat dit geen genealogische site is.
 
Laatst bewerkt:
cow18, snb en sylvester-ponte bedankt voor jullie reactie, maar ik ben nog aan het zoeken voor #1, ik heb een vermoeden dat het gaat lukken, ik zal jullie hiervoor nog om hulp vragen want er zijn wel enkele problemen waarvan ik denk dat zij oplosbaar zijn.
 
Leuke vraag. Met formules lijkt het me niet op te lossen. Wel met een recursieve functie in VBA of Power Query.
Werk de gegeven set eens handmatig uit zodat helpers kunnen testen. Hoe moet het resultaat er uit zien?
Bijvoorbeeld: als je de nakomelingen van Wim1 en Wim2 gaat bepalen dan kom je 8NZ-401 en 8NZ-402 twee keer tegen, in generatie 2 (via 6VA-528) en generatie 3 (via 6VA-555 > 7NZ-601). Hoe wil je dat in je rapport?
 
Leuk dat u reageert Frans,
ik ben bezig met formules en het lijkt dat het wel gaat lukken met gebruik van volgende formules
er zijn wel veel cellen voor nodig.
=X.ZOEKEN(AG$11;Dieren_Bib!G$11;Dieren_Bib!$C11;"";0)
=X.ZOEKEN(AG$11;Dieren_Bib!H$11;Dieren_Bib!$C11;"";0)
=UNIEK(AH11:BA11;1;0)
=UNIEK(BC$11:BC$112;;1)
=AANTALLEN.ALS(Dieren_Bib!$G$11:$H$112;UNIEK(BC$11:BC$112;;1))
=UNIEK(BF$11:BF$112;;1)
ik zal deze week een bestand plaatsen met verdere vragen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan