Externe HD niet leeg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Berichten
700
Ik heb een externe HD (596 GB) leeggemaakt. Er staat geen enkel bestand meer op. Als ik nu de eigenschappen van die HD bekijk, krijg ik de volgende mededeling:
Gebruikt 90,4 GB, beschikbaar 505 GB. Wil dat nu zeggen dat die HD niet leeg is of, dat hij nu wel leeg is maar dat er vroeger 90.4 GB van die HD werd gebruikt? Als ik de HD wil formatteren dan wordt mij gevraagd of ik de bestanden die er opstaan voorgoed wil verwijderen. Wat betekent dit allemaal? Dank voor uw uitleg.
 
Dan zou ik zeker niet formatteren want dan ben je kwijt wat er op staat. En er zal zeker nog wat opstaan. Kijk eens even onder tabblad > Beeld > Verborgen items weergeven. Of anders onder Bestand > Map en zoekopties > Tabblad Weergave > etc. > zorg dat verborgen systeem(bestanden) getoond worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een externe HD (596 GB) leeggemaakt. Er staat geen enkel bestand meer op.
Wel dus, hoe had je hem leeggemaakt?
Als alles weg kan, partitie verwijderen en een nieuwe aanmaken in schijfbeheer.
 
Bedankt voor de snelle reactie. Aan Senso: verborgen bestanden weergeven staat aangevinkt. Aan Lange Pier: Er zijn geen partities op de externe HD en ik heb hem leeggemaakt door de bestanden die er op stonden te knippen en te plakken op een andere externe HD. Ik weet uiteraard niet wat er staat onder die Gebruikt 90,4 GB. Ik zou deze externe HD willen gebruiken als opslag voor een image of een kloon (of beide indien dat kan) van mijn C-partitie.
 
Er zijn geen partities op de externe HD
Tuurlijk wel al zouden er geen bestanden op kunnen staan......

Verwijder de partitie en maak een nieuwe aan en laat die in ntfs formatteren.

Elke dag een incrementele back-up laten maken via een scheduler heb je meer aan, altijd een recente back-up.
Ik gebruik sinds kort Disk Master Free, geen enkel omkijken of probleem wat ik wel had met andere back-up software.
https://www.idiskhome.com/main/product_free.shtml
Wel een bootable USB stick freubelen in de tool.
 
Heel vreemd. Volgens mij kun je beter even een screenshot van schijfbeheer hier plaatsen. Typ eens cmd in het zoekvak en voer de opdrachtprompt uit en typ cd\ en dan de schijfletter x: x is de schijfletter en dan dir > enter en kijk wat er staat.

Wat ook een standaard vraag zou moeten zijn in deze gevallen is om een screenschot te plaatsen van schijfbeheer. Dan is direct duidelijk hoe het met de schijf zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een externe HD (596 GB) leeggemaakt. Er staat geen enkel bestand meer op. Als ik nu de eigenschappen van die HD bekijk, krijg ik de volgende mededeling:
Gebruikt 90,4 GB, beschikbaar 505 GB. Wil dat nu zeggen dat die HD niet leeg is of, dat hij nu wel leeg is maar dat er vroeger 90.4 GB van die HD werd gebruikt?
Hier zou ik toch uit concluderen dat de schijf meerdere partities heeft omdat dat deel of die delen niet leeg gemaakt is (zijn). Ze zijn echter niet te zien omdat de partitietabel beschadigd is.
Het is daarom goed om (de handleiding van) testdisk.png Testdisk te gebruiken om te kunnen zien hoe de schijf ingedeeld is en waarmee je de partitietabel kunt herstellen waardoor je (zonder testdisk) de indeling ziet.
testdiskanalyse.png

Na analyse zie je dan hoe de schijf er uit ziet:
testdisklistdisks.png

toedeloe zei:
Als ik de HD wil formatteren dan wordt mij gevraagd of ik de bestanden die er opstaan voorgoed wil verwijderen. Wat betekent dit allemaal? Dank voor uw uitleg.
Deze vraag is standaard om de gebruiker er bewust van te worden wat die aan het doen is en je ziet dat dat goed is. Toch is het ook goed om te weten dat de vraag standaard is.
 
Laatst bewerkt:
Aan Senso: in bijlage een screenshop van het schijfbeheer. Daarop is te zien dat er op die IOMEGA-HDD nog 515,53 GB vrij is maar dat er maar één partitie te zien is. Wat er op dat niet vrije deel staat: daar heb ik wel het raden naar. Aan Dorado: ik zie het niet zitten om uw raad te volgen! Wat ik nu zou willen doen is: de ganse HDD formatteren en daarop, zoals voorzien, een kloon of/en een image van mijn C-schijf plaatsen.
 

Bijlagen

  • schijfbeheer.png
    schijfbeheer.png
    118,5 KB · Weergaven: 35
Wat er op dat niet vrije deel staat: daar heb ik wel het raden naar.
Wat bedoel je daar nu mee? Je weet dat toch niet?

Heb je nog gekeken met de opdrachtprompt (cmd) > post 6. Als je er systeemkopieën opzet hoef je niet te formatteren.

Iomega is schijf I ga naar I: en typ dir of dir/p of dir/w
 
Wat ik nog wil adviseren en een stuk eenvoudiger is:

  • Download Lazesoft Recovery Suite Home Edition en installeer het programma.
  • Open het programma
  • Klik op de USB stick
  • Selecteer de Windowsversie van de doelcomputer
  • Maak een opstartbare cd of usbstick aan.

  • De Lazesoft Recovery Suite Home installeer je door op het lsrshsetup.exe te dubbelklikken
  • Vervolgens klik je op het burn logo
    lazesoftlogo.png
  • In het volgende scherm kies je welk besturingssysteem
    lazesoftos.png
  • In het laatste scherm kun je kiezen uit het volgende:
    • cd
    • usb
    • iso

Vervolgens verander je de opstartvolgorde in de bios en start je met deze aangemaakte cd of usb.
  • Klik op Disk Image & Clone
  • Klik aan de linkerzijde onder Repair Tools op Recover Lost Partitions
 
Laatst bewerkt:
Beste allemaal, jullie zijn allen zeer hartelijk bedankt voor de vele tips maar ik, als nogal grote leek in het computeren (en ook de Engelse taal niet machtig zijnde) zal maar de bluts met de buil nemen. Tot mijn grootste spijt zie ik het niet zitten om al die zaken uit te voeren die jullie mij voorstellen. Het enige wat ik nog zou willen weten: formatteer ik die schijf al of niet alvorens er de image en/of kloon op te zetten? Dank jullie wel voor al de hulp die ik reeds van jullie kreeg.
 
Lees je wel de reacties?
Het is zo simpel maar ja, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan en een antwoord geven op mijn suggestie is ook al te veel moeite?
 
Je kunt heel eenvoudige dingen wel uitvoeren en ook antwoorden geven op de gestelde vragen door helpers en aangeven wat je wel uitgevoerd hebt. cmd > in Zoekvak of vak > Uitvoeren = Win-toets+R typen kan iedereen.
Ik denk dat die 90GB nog prullenbakbestanden kunnen zijn.

Formatteren kun je altijd. Zorg wel dat je de goede schijf hebt! NTFS en zoals ik al zei, systeemkopieën kan altijd. Klonen is vaak met een ander doel en volgens mij in dit geval niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik nog iemand een antwoord verschuldigd ben:
- #3 geantwoord in #4
- #5 Daarop heb ik inderdaad, en tot mijn spijt, niet gereageerd.
- #6 screenshot gegeven in #8
- #9 en #11: antwoord in #12
- #6 en #14: ik krijg als antwoord "syntax of the command is incorrect". Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd, met spatie en zonder, maar steeds krijg ik hetzelfde antwoord. Dus: duidelijk dat ik de juist combinatie niet kan vinden.
En nog eens: ik ben maar een computeramateur, geen computerfreak, die wel op onderzoek ga en dingen wil proberen, en absoluut apprecieer wat jullie van "Help mij" voor mij (ons) doen.
Met vriendelijke groeten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan