Software om USBstick uitgebreid te controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Berichten
3.647
Beste leden,

Hebben jullie ook enig idee of er software bestaat welke je USBstick kan controleren, mbt controller en chips?

Vriendelijk dank, Whittey
 
Er bestaat wel zoiets als een USB detector. Door de detector op een USB poort aan te sluiten zie je gelijk óf en hoeveel spanning er op de poort staat. Deze spanning hoort rond 5V te zijn.

Verder heb je hier enkele tools waarmee je je usbsticks kunt testen & checken.
 
Met software kun je hooguit de functionaliteit testen, niet de chips en controller zelf. Daar is speciale hardware voor nodig.
 
Hallo

H2testw is volgens mij het meest betrouwbaar.

Niet echt de snelste oplossing , maar wel de meest betrouwbare.

Zou je zelfs kunnen gebruiken om de integriteit te testen van een h.d.d. of s.s.d.

Is zeker nodig om u.s.b. sticks te testen van "louche" oorsprong (lees e-bay en spotgoedkope , meer dan onrealistische prijs)

Interface is origineel Duitstalig , maar kan naar Engels worden ingesteld.

Volgens mij een aanrader.

Peter
 
Bedankt voor de reacties !
Ik ben nu bezig een stick te controleren, 32 GB, dat duurt nog wel even met H2Testw .. Writing @ 2,15 MByte/s .. (Da's dus geen goeie ..)

Testresultaat:
Warning: Only 29495 of 29599 MByte tested.
Test finished without errors.
You can now delete the test files *.h2w or verify them again.
Writing speed: 2.84 MByte/s
Reading speed: 88.8 MByte/s
H2testw v1.4
 
Laatst bewerkt:
Wat weet je dan nu en wat is de conclusie?
 
Wat ik dus nu over deze stick weet:
Het is een USB3.2 (gen1, 5Gb/s) stick
- Zou 45 MB/s kunnen (moeten?) schrijven, doet maar 2, 84 MB/s. Da's treurig traag..
- Zou 100MB/s kunnen (moeten?) lezen, doet 'slechts' 88,8 MB/s, welke voldoende is !
Er zijn geen oppervlaktefouten gevonden . (fysiek dus goed, 100%)

Mijn conclusie: de stick voldoet niet aan de (mijn) gestelde eisen, moest een vlotte beschrijfbare stick zijn.

Waarom mijn 'post' zul je je dan afvragen,
in 2014 heb heb ik eenzelfde (zelfde merk,type modelnaam) stick in 2014 gekocht, die wél aan de (door fabrikant gestelde) specificaties voldoet.
(Dik 40MB/s schrijfsnelheid van 1 file van 1.88 GB..)
Ik verwachtte van de software dat er wel info te voorschijn zou komen over welke chips er in de stick zouden zitten, net als controller, zodat ik ze kon vergelijken.
Ik zou graag willen weten waarom het snelheidsverschil zit tussen de twee (alleen op kleur verschillende) exacte sticks ..
 
Weet niet of de formattering van invloed kan zijn. Heb je onder Eigenschappen gekeken naar de Beleidsregels (betere prestaties)?
 
Formattering is bij beiden op NTFS clustergrootte 4096 gezet, verder zijn beide ingesteld/aangevinkt op op 'diverse bestanden'
Ik zie nu ook dat de oude stick een cap. heeft van 29,4 GB, en de nwe een cap heeft van 28.9 GB
Die beleidsregels zie ik niet staan ..
ik selecteer in Verkenner de betreffende USB-Stick, Rechtermuisknop-eigenschappen, daar zie ik dan 8 tabjes, geen beleidsregels..
Mocht je ReadyBoost bedoelen, dan krijg ik te zien dat 'deze niet ingeschakeld is omdat deze computer zo snel is dat ReadyBoost geen voordeel kan bieden'

Edit: Bijgevoegd de resultaten van mijn oude usb stick

Warning: Only 30094 of 30162 MByte tested.
Test finished without errors.
You can now delete the test files *.h2w or verify them again.
Writing speed: 40.1 MByte/s
Reading speed: 115 MByte/s
H2testw v1.4
 
Laatst bewerkt:
Eigenschappen > Hardware > Schijf activeren > Eigenschappen > Linksonder > Instellingen wijzigen > Beleidsregels
 
Gevonden en veranderingen doorgevoerd en nogmaals getest, betere schrijfresultaten, maar nu moet ik elke keer de stick 'veilig uitwerpen' .. iets van vroeger??
Resultaten :
Warning: Only 29532 of 29599 MByte tested.
Test finished without errors.
You can now delete the test files *.h2w or verify them again.
Writing speed: 10.4 MByte/s
Reading speed: 89.4 MByte/s
H2testw v1.4


Nog steeds geen zaligmakende schrijfsnelheden, het lijkt alsof een buffer eerst volgepompt word, die daarna de boel naar de geheugenchip(s) verplaatst en als dat klaar is weer geschikt is om vol te pompen .. (visueel in Windows verkenner)
 
Jij zegt dat merknaam en type hetzelfde zijn. Welke merknaam/model/type zelfde EAN-nummer/barcode?

'veilig uitwerpen' zit in het systeemvak (rechtsonder bureaublad)!
 
Ik ga meestal ff koffie drinken als ik een wat trage USB stick heb...
Als je af en toe een boot-stick moet maken.... boeit me dit eigenlijk niet....

Andere methode: Heb ik inmiddels al 3 Icy boxjes van een ~10-tje.
Daar zet ik een 2.5" schijf in die overblijft als er een SSD in die plaats komt of als er een SSD lang komt voor een OK-prijs ,,,,dan kan dat ook.
Zeker met zo een SSD is de speed veel hoger (USB3) en de schijfjes/SSD zijn vaak veel groter qua capaciteit dan.

Er zijn nogal wat grotere USB sticks die heet worden bij langdurig volpompen, dat heb ik bij de schijfjes/SSD's nog nooit meegemaakt.
En je leest links en rechts inderdaad de nodige problemen met de snelheid.

Je kunt wel behoorlijk goedkope grote (>64GB) USB stick kopen maar hoe duurzaam zijn ze.... ik heb eerder nogal wat uitval gehad....terwijl ze netjes behandeld werden.
 
Laatst bewerkt:
Nu begrijp ik ook waarom jij in de Quote 500 staat. Zo houd je dik geld over!
 
Ik zag net dat jij net boven bij staat in die lijst... ontkennen helpt niet....:D
 
Ja, goed. Kost niet wat en is zeker op maandag gemaakt. Zou niet weten wat je verder kunt doen. Ik koop altijd SanDisk.
 
De betreffende stick heb ik aangemeld voor RMA, en heb een nieuwe toegestuurd gekregen.
Ook deze is nog niet zo vlot als de oude stick, maar ik neem er genoegen mee.

Dank voor de reacties en hulp !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan