MEDION loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

lobelvin

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2014
Berichten
226
hallo,

ik heb een MEDION AKOYA P7632 laptop van 6 jaar oud met WINDOWS 8.1, de laatste tijd loopt de PC steeds vast na enkele dagen, soms uren of zelfs minuten, ik heb deze al verschillende keren geformatteerd terug naar de fabrieksinstellingen maar helaas zonder resultaat, steeds na enkele dagen, soms uren of zelfs minuten loopt deze terug vast, weet iemand wat ik nog kan proberen om dit probleem op te lossen, alle hulp en tips zijn welkom. een klein gegeven, de problemen zijn begonnen na een update van Windows 8.1, ik weet niet of het er iets mee te maken heeft want anders zou hij toch behoorlijk moeten werken na formatteren naar de fabrieksinstellingen zonder die update.:rolleyes:

Alvast bedankt,
Danny
 
Updaten naar Win 10 dat ding....is nog steeds gratis.
Goede kans dan het dan opgelost is.
 
Wanneer voor het laatst aan de binnenzijde ontstoft?

En met "vastlopen" bedoel je een "freeze"?
 
Hallo,

Vraagje voor Scrapheap: Bedankt, kan je mij enige tips geven hoe ik dit het beste doe?

Lange Pier, de laptop is vrij van stof, heb hem volledig open gehaald (voorzichtig) en geen noemenswaardig stof aangetroffen, met vastlopen bedoel ik dat er niets meer reageert bij klikken met de muis, ik ben genoodzaakt om de laptop met de aan/uit knop uit te schakelen en terug in, na een paar minuten steeds weer hetzelfde probleem.

PS: ik werk nu niet met deze PC voor deze vraagstelling, ik heb nog een vervang PC op de kop kunnen tikken:)

Hartelijk dank reeds voor de informatie.
Danny
 
Druk de Windows toets in samen met R en geef bij Uitvoeren de opdracht "eventvwr" Kies links in de logboeken Windows logboeken met dubbelklikken en dan de de afzonderlijke onderdelen in het midden dubbelklikken. Hier zullen altijd waarschuwingen of fouten staan, dus het is niet allemaal belangrijk. Zoek in de onderdelen van de logboeken met name bij de tijd dat de laptop vast liep.

Kijk bij Apparaatbeheer en vouw alle onderdelen uit, om te kijken of er uitroeptekens staan in de kleine pictogramman van de apparaten.

Controleer of het geheugen goed vast zit, treedt het probleem misschien op als er aan de laptop geschud of gedraaid wordt... en plaats een nieuwe BIOS knoopcel batterij.

Start Windows ook zeker opnieuw op, zonder slaapstand of "snel opstarten." Geef daarvoor eventueel de opdracht CMD en op de opdrachtregel "powercfg –h off" Na opstarten en uitproberen deze mogelijkheid weer inschakelen met "powercfg –h on"
 
Kijk eens of Whocrashed een log kan weergeven van de minidump.
https://www.resplendence.com/downloads
Je hebt een foutcode nodig anders wordt het zomaar wat roepen.

Als het gebeurd tijdens een upgrade naar W10 kan het zijn dat hij het helemaal niet meer doet.
 
Hallo

Meest voorkomende hardware oorzaken ...

Defekte / beschadigde harddisk (door ouderdom , of door er "te" voorzichtig mee om te gaan :eek:) kun je controleren met cristaldiskinfo.

Slechte kontakten r.a.m. geheugen (deze eens in/uitpluggen om de kontakten te reinigen) het geheugen testen kun je met memtest.

Oververhitting c.p.u. / g.p.u. of chipset door stof in de heatpiperadiator of ventilator.

Versteende thermisch geleidende pasta , en of uitgedroogde thermalpads (gekrompen door de warmte) is een veel voorkomend defekt bij deze modellen.

T° kun je controleren met speccy o.i.d. ... er dient lauwe , of zelfs iets warme lucht uit de heatpiperadiator te komen)

Om een o.s. fout uit te sluiten , zou je deze p.c. b.v.b. een tijd kunnen laten draaien in het b.i.o.s. scherm , of memtest laten draaien...


Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Installatie-medium maken om Win 10 te installeren: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Makkelijkste is een usbstick van 8 Gb of groter gebruiken.
Daarna de stick aansluiten en laptop opnieuw opstarten en direct daarna een paar x op F12 ( of andere F-toets ) drukken om het opstart-menu te tonen.
Kies in dat menu voor de usbstick en druk op [enter].
Kies in de setup voor "upgrade" zodat je bestanden behouden blijven.

Vóór je hier aan begint, de accu van de laptop volledig opladen of de lader aansluiten !
 
Goede morgen iedereen,

Vooreerst mijn dank aan iedereen voor de deskundige uitleg, ik ga even samenvatten:
- De laptop gisteren terug geformatteerd naar fabrieksinstellingen omdat deze weer geblokkeerd was, maar deze keer blokkeerde hij al bij het configureren, dus voor het ogenblik zit er helemaal geen leven meer in.:confused:
- De laptop dan maar open gevezen.
- De Laptop is altijd met zachtheid behandeld dus hierdoor kan de harde schijf niet beschadigd zijn.
- Stof in de ventilatie en koeling is niet aanwezig.
Mijn vraag is nu nog,
- De BIOS batterij waar zou ik die kunnen vinden?
- Hoe haal ik indien nodig moest zijn het toetsenbord eraf?
Vraagje voor VDK_P
- De thermisch geleidende pasta , en of uitgedroogde thermalpads, waar kan ik deze vinden?

Als het goed is in bijlage 2 foto's van de binnenzijde PC en HD

Alle tips zijn nog steeds welkom.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.
Danny
 

Bijlagen

  • Binnenzijde PC1.jpg
    Binnenzijde PC1.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 55
  • HD.jpg
    HD.jpg
    875 KB · Weergaven: 61
Hallo

"- De Laptop is altijd met zachtheid behandeld dus hierdoor kan de harde schijf niet beschadigd zijn."

Kan ook schade op lopen door ouderdom , of te warm worden ....

Veel mensen nemen het woord laptop letterlijk , en sluiten de ventilatieopeningen onderaan af door deze op hun schoot te nemen.

Op de schoot nemen veroorzaakt ook bewegingen , waardoor er head/platter kontakt kan optreden.

Cristaldiskinfo eens laten lopen kost enkele minuten .... minder dan tijd dan het mij heeft gekost om dit in te typen.

Een onstabiel toestel moet je ergens beginnen .... mits dit een laptop is ---> logisch om fragiel onderdeel te testen.

Is dit in orde zoveel te beter , maar je moet zekerheid hebben , en niet er van uitgaan dat ....


Mits dit toestel geopend is --> verwijder de paar bevestigingsschroefjes die de ventilator op zijn plaats houden. (let op voor de draadjes van de ventilator)

Controleer visueel of de heatpiperadiator niet verstopt is door stof.

Ik zie een paar pluisjes op de ventilatorbladen .... waar er een paar zijn , zijn er meestal veel meer .... verstopt in de koeltunnel op de heatpiradiator


Thermisch geleidende pasta zit tussen koperen koelvlak en de c.p.u. (links op uw foto)

Bij een toestel van 6 jaar oud , is deze zeker uitgedroogd.

De thermalpad zit tussen koperen koelblok en de g.p.u. (rechts op uw foto)

Als deze is gemonteerd , kun je deze zien zitten als je er schuin op kijkt.

Zonder demonteren , kun je eens duwen met een cocktailprikker om te controleren of deze niet is versteend.

Deze is flexilbel , en is iets vettig.

B.i.o.s. batterij zit meestal bovenaan ... keyboardzijde. (c.r. 2032)

Als het toestel de tijd nog korrekt bijhoudt , is deze zo goed als zeker nog in orde.

Met een multimeter te controleren (klemspanning = hoger dan 3.0V)


Vooruitlopend op dit alles ....

Rechtonder op uw foto , is nog een i.c. te zien .....

Start deze laptop geopend op , en voel eens of deze (te) warm wordt ....


Mocht al het bovenstaande voor u chinees zijn , lijkt het mij veiliger om dit te laten controleren door iemand met de nodige ervaring in deze materie.

Peter
 
Hallo VDK_P

Vooreerst bedankt voor de deskundige uitleg.

Het eerste wat ik net getest heb omdat de Laptop toch open was en aanstond is gevoeld of de IC warm werd en dit is zeker het geval, is dit een slecht teken?
Verder heb ik de BIOS batterij gevonden, deze zit redelijk verborgen en is moeilijk te bereiken (zit in het midden onderaan het zwarte plastiekbehuizing links van het RAM geheugen) en is een vaste batterij, (geen knoop cel) maar ik vermoed dat deze nog i.o. is.
Momenteel blokkeert de PC na het formateren naar fabrieksinstellingen steeds op het zelfde punt bij de configuratie, :shocked:namelijk bij het invoeren van "PC naam" en ingeven van een "paswoord" er is geen beweging meer in te krijgen. :eek:

Vriendelijke groeten,
Danny
 
Hallo,

Nog een vraagje, kan ik de SSHD harde schijf er uit halen en aansluiten op een andere PC om deze te laten testen op fouten of eventuele beschadigingen of defecten?
welke kabel heb ik hiervoor nodig? ik heb op internet 2 modellen gezien SATA naar USB met enkele USB aansluiting maar ook met dubbele USB aansluiting, wat is het verschil en welke heb ik nodig?

Vriendelijk bedankt,
Danny
 
Hallo


"Het eerste wat ik net getest heb omdat de Laptop toch open was en aanstond is gevoeld of de IC warm werd en dit is zeker het geval, is dit een slecht teken? "

Heb hier al een paar medion's gehad , met bijna identieke opbouw , dat deze chipset door hitte gedeeltelijk was losgekomen ...

Deze was wel gekoeld bij deze laptop's , maar toestellen hadden volledig verstopte koeling.

Het viel me wel op op uw --> zeer duidelijke (hoedje af) <-- foto's , dat deze ook vastgelijmd is op de 4 hoeken voor thermische stabiliteit.

Als alle andere zaken die ik heb vermeld om te controleren in orde blijken te zijn , is dit het enige die nog overblijft als mogelijke oorzaak.

Persoonlijk gok ik nog steeds op de h.d.d..

De laptop eens een tijd laten draaien om te controleren op z'n stabiliteit met memtest is ook al eerder vermeld.

Tijdens de foutdiagnose zou ik de h.d.d. demonteren om corrupt , of erger te voorkomen.

Dit is trouwens het eerste onderdeel die demonteer of afkoppel als er een toestel binnenkomt met hardware problemen.


Peter
 
Hallo

"USB met enkele USB aansluiting maar ook met dubbele USB aansluiting,"

Dubbel y aansluiting is er in geval 1 enkele u.s.b. poort niet genoeg vermogen kan leveren om de h.d.d. op te starten.

Deze toestellen bezitten een sata h.d.d.


Om u een idee te geven wat er zo allemaal bestaat :

https://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=sata+to+u.s.b.+&_sacat=0

Persoonlijk koop ik altijd dergelijke "spielerij" aan de bron .... China / Japan .... kost daar 2X niks ... is wel duurder geworden sedert corona toestanden ...


Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Bedankt voor de info, ik ga er meteen een bestellen, voor deze prijs kan je niet sukkelen hé :d dan kan ik op zijn minst de HD al eens controleren.

Vriendelijke groeten,
Danny
 
Hallo

Of ..... de harddisk in een desktop p.c. monteren indien je er een bezit.

Dit :

https://www.benl.ebay.be/itm/Displa...855124?hash=item3ff07fec94:g:KzQAAOSwRkNf3R9d

Is ook goud waard ....

Kun je zien waar de "p.c." vastloopt .... heeft mij ook al veel zoekwerk bespaard.

Kun je in de connector van de wifi kaart pluggen .... echt bevestigen met schroefje lukt meesal niet , maar als je herstellingen uitvoerd moet je al eens "mc gyveren"

Je moet maar eens snuffelen op youtube ... voldoende over terug te vinden ...


Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo Peter,

Voor het ogenblik start de PC helemaal niet meer op, zonder HD kom ik onmiddellijk in de BIOS waar alles normaal lijkt, koeling lijkt mij ook normaal, het koperen geleidingsdeel (die je op de foto ziet)wordt licht warm, ik heb ondertussen een SATA aansluitkabel besteld en ga nu even afwachten tot deze geleverd wordt, persoonlijk denk ik ook dat de HD de geest gegeven heeft.
Ik kom later zeker bij U terug als ik meer nieuws heb over de test.

Alvast een dikke merci en misschien kom ik U ooit eens tegen in Bredene, ik ben daar ook zeer veel, zeker bij moeder lambiek,(of ergens anders) dan kunnen wij eens een pint gaan pakken :p
Groetjes Danny
 
MEDION opstarten vanaf CD/DVD

Hallo,

Hoe kan ik mijn MEDION laptop opstarten vanaf CD/DVD? hierbij een foto van het BIOS boot gedeelte, de opstart/recovery CD bevindt zich in de CD/DVD lade, ik weet niet welke ik moet instellen, of is er een andere manier?

Vriendelijk bedankt voor de moeite,
Danny
 

Bijlagen

  • BIOS.jpg
    BIOS.jpg
    444,4 KB · Weergaven: 56
Gewoon na het aanzetten een paar x op de F12 ( maar kan ook F8 of F10 zijn ) toets drukken.
Dan moet er een opstart-menu verschijnen waarin je de dvdrom kiest en dan op [enter] drukt...
Anders gezegd, je hoeft helemaal niet in de BIOS te zijn.
 
Een UEFI systeem start sowieso altijd op via de Windows Boot Manager, maakt niet uit wat je als eerste zet om v.a. te booten.
Medion gebruikt MSI borden en die heeft F10 voor de hotkey bootmenu.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan