• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ORT berekening in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

SamHN

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2021
Berichten
8
Hoi!

Ik ben al een tijd bezig om in het bijgevoegde bestand de ORT splitsing te maken. Ik heb via deze site een voorbeeld formule gevonden (zie bijlage ORT bestand voorbeeld) en in het voorbeeld bestand werkt deze ook prima, maar in mijn bestand (bijlage ORT bestand) lijkt de formule niets te doen met de begin- en de eindtijd. Wie kan mij vertellen wat er mis gaat met deze formule? Het gaat om de formules in de kolommen N, O, P, Q en R.

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • ORT bestand.xlsx
    131,2 KB · Weergaven: 60
  • ORT bestand voorbeeld.xlsx
    18,6 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
De datums en tijden op Blad1 zijn tekst.

zet in (bijv) L1 een 1 en druk op Ctrl+C
selecteer A2:E61
rechtsklik in die selectie en kies Plakken speciaal > plakken speciaal > vermenigvuldig

Nu zijn het wel datums en tijden.

voeg de gewenste opmaak nog toe
 
Dankjewel! Het werkt nu wel inderdaad, fantastisch :D! Alleen met de nachtdienst is het resultaat nog niet goed, dus als iemand daar nog een geniale tip voor heeft, graag :thumb:
 
Iemand nog een idee hoe ik de nachtdienst kan berekenen in dit bestand bij de 144%? Ik ben al een hele tijd van alles aan het proberen, maar kom er helaas niet uit.

Dit is wat ik nu heb, maar dat klopt dus niet.
 

Bijlagen

  • ORT bestand.xlsx
    140 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Sam, er staat in je tabel pause 30 minuten.
hoe moet die verwerkt worden als je in je werktijd meerdere percentages hebt?

ps je krijgt al snel lange formules in excel is een macrotje ook mogelijk?
 
Laatst bewerkt:
De pauze mag genegeerd worden, het officiële bestand is een stuk uitgebreider en daar heb ik al de oplossing voor de pauze verwerkt.
Een macro kan wel, maar liever niet, want dan moet ik het officiële bestand weer helemaal ombouwen en die is op de nachtdiensten na al helemaal af :).
 
zo?
 

Bijlagen

  • ORT bestand (hs).xlsx
    143,6 KB · Weergaven: 39
Thanks! Zo klopt ie al meer dan hoe die bij mij is, maar het klopt nog niet helaas.
144% krijg je tussen 20:00 en 24:00 en tussen 24:00 en 06:00 uur. Bij een dienst van bijvoorbeeld 16:00 tot 23:00 uur, is er dus 1 uur 144%, bij een dienst van 22:45 tot 07:00 kom je dus op totaal 07:15 uur. Diensten tussen 06:00 en 22:00 uur vallen dus niet onder 144%.
 
in de bijlage die je gepost had staat in K3
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(WEEKDAG($A3);H$1));"";ALS($D3<$C3;MAX(0;MIN(ORT!E$4;$D3)-MAX(ORT!E$5;$C3))+MAX(0;MIN(ORT!E$4;$D3)-MAX(ORT!E$3;$C3))+MAX(ORT!$E3;$D3)))

in de bijlage die ik geplaatst heb staat in K3
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(WEEKDAG($A3);H$1));"";ALS($D3<$C3;MAX(0;MIN(ORT!E$4;$D3)-MAX(ORT!E$5;$C3))+MAX(0;MIN(ORT!E$4;$D3)-MAX(ORT!E$3;$C3))+MAX(ORT!$E3;$D3)[COLOR="#FF0000"];MAX(0;MIN($D3;ORT!D6)-MAX($C3;ORT!D$5))+MAX(0;MIN($D3;ORT!D$4)-MAX($C3;ORT!D$3)[/COLOR])))

het rode gedeelte is toegevoegd en wordt aangesproken als de tweede ALS ONWAAR is. En die mogelijkheid had jij niet afgevangen.
Dus vervang het rode gedeelte

Waarschijnlijk moet het zo worden
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(WEEKDAG($A4);H$1));"";ALS($D4<$C4;MAX(0;MIN(ORT!E$4;$D4)-MAX(ORT!E$5;$C4))+MAX(0;MIN(ORT!E$4;$D4)-MAX(ORT!E$3;$C4))+MAX(ORT!$E4;$D4);MAX(0;MIN($D4;ORT!E7)-MAX($C4;ORT!E$5))+MAX(0;MIN($D4;ORT!E$4)-MAX($C4;ORT!E$3))))
 
Laatst bewerkt:
zie bijlage
 

Bijlagen

  • ORT bestand (hs2).xlsx
    147,7 KB · Weergaven: 32
Ja, super, dat is het inderdaad!

Nu heb ik alleen nog een probleem als het een nachtdienst van vrijdag op zaterdag = 149% vanaf vrijdagavond 00:00 tot 06:00 uur) of van zaterdag op zondag (=149% vanaf zaterdag 22:00 uur tot 24:00 uur en 160% van 00:00 tot 06:00) of van zondag op maandag (=160% tot 24:00 uur en 144% van 00:00 tot 06:00 uur) is.

Werkt dat hetzelfde?
 
zoek de verschillen: zie gele en rode cellen
 

Bijlagen

  • ORT bestand met vba 2.xlsm
    157,5 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
@Sylvester, mooi!
 
omdat je zo nu en dan met tekst werkt ipv getallen is de function een beetje aangepast dan werkt hij ook met de Tekstwaarden uit bald1
zie blad1:
 

Bijlagen

  • ORT bestand met vba 2.xlsm
    165,2 KB · Weergaven: 46
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan