• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Middelste getal krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn78m

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2013
Berichten
60
Hallo,

Ik heb een uitdaging waar ik niet uitkom.
Ik heb een file waarin standaard de lengte x breedte x hoogte staat vermeld
Nu moet ik om het aantal laadmeters te berekenen enkel de lengte en de breedte hebben uit deze cel, en daarom wil ik deze cijfers in een losse kolom hebben om de berekening te maken.
Het staat als volgt in mijn templates:
127x56x123
of
80x120x80

De uitdaging was al dat het eerste getal uit twee cijfers en soms uit 3 cijfers bestaat, dus enkel de formule "Links" ging niet op
Echter is het gelukt om enkel de lengte, dus het linker getal, te krijgen in 1 cel.
Nu moet ik nog het middelste getal krijgen, dus bv 56 of 120.
Echter hier loop ik vast,

Wie o wie kan mij helpen?

zie template in bijlage als voorbeeld,
ik zoek dus het middelste getal, de breedte, en deze zou in kolom E4 moeten komen.

alvast bedankt voor de hulp,

Gr.Martijn
 

Bijlagen

  • middelste getal vinden.xlsx
    10 KB · Weergaven: 35
Deze geeft de waarde tussen de 2 x'n:
Code:
=SPATIES.WISSEN(DEEL(SUBSTITUEREN(C3;"x";HERHALING(" ";100));100;10))
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar tekst naar kolommen. Dat is het meest simpele
 
Of, als je wat dapperder bent, kun je een functie maken die het voor je doet.
 

Bijlagen

  • middelste getal vinden.xlsm
    16,1 KB · Weergaven: 29
Nice GoTo :p

Hij gaat echter wel de mist in bij mij. Hij loopt sws langs de Hell. Een exit function onder de eerste splitgetal lost dat op

Code:
Function SplitGetal(cell, i)
SplitGetal = --Split(cell, "x")(i - 1)
End Function
 
Laatst bewerkt:
Of, om verder te gaan op de manier waarop TS zelf was begonnen, met enkele hulpkolommen (die laatste enkel voor de leesbaarheid van de formules)
 

Bijlagen

  • middelste getal vinden.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 24
en nog een mogelijkheid
 

Bijlagen

  • middelste getal vinden (1).xlsx
    15,9 KB · Weergaven: 25
Dat kan toch 'veel simpeler' met deze UDF:

Code:
Function F_snb(c00)
  F_snb = Evaluate(Split(Replace(c00, "x", "*", , 1), "x")(0))
End Function

PHP:
"=F_snb(C3)"
 
Bijna goed, snb:
Code:
Function F_snb(c00)
  F_snb = Evaluate(Split(Replace(c00, "x", "*", , 1), "*")(0))
End Function

Bovendien: waarom niet meteen Split op "x" > heb je dan niet meteen L & B & H ?
Gesteld dat TS het op deze manier wil oplossen, dan nog de 0 op het einde door 1 vervangen (gevraagd werd B)
Code:
Function F_es(c00)
    F_es = Evaluate(Split(c00, "x")(1))
End Function
 
@enigma

Helemaal fout, enigma,
De hoogte moet juist niet meegenomen worden, zie de vraag in #1.
Nu moet ik om het aantal laadmeters te berekenen enkel de lengte en de breedte hebben uit deze cel
Als de hoogte er ook bij hoorde was dit het eenvoudigst geweest:

Code:
Function F_snb(c00)
  F_snb = Evaluate(Replace(c00, "x", "*"))
End Function

In plaats van een splitsing in kolommen als tussenstap geeft deze UDfF meteen de berekening waar het om te doen is.
 
Laatst bewerkt:
@ snb,

Vermoedelijk lezen we "de lengte en de breedte" dan op een andere manier. In dat geval hebben we beiden gelijk.
Ik maak daarvan "ik wil zowel de lengte als de breedte kennen"
en jij "ik wil de lengte maal de breedte kennen"
Die laatste interpretatie had ik er nog niet aan gegeven toen ik "bijna goed" zei ("helemaal fout" is mijn stijl niet)
 
Daarom is het beter je helemaal te onthouden van enig oordeel over wat een ander aanreikt en alleen een alternatief te presenteren (wat mijn stijl is).
Mij lijkt de door mij geciteerde zin uit het eerste bericht glashelder.
 
Laatst bewerkt:
Daarom is het beter je helemaal te onthouden van enig oordeel over wat een ander aanreikt
Past "helemaal fout" daar onder? Daar zou ik een gezegde tegenaan kunnen gooien...

Mij lijkt de door mij geciteerde zin uit het eerste bericht glashelder
Mij ook, en andere helpers maakten er hetzelfde van als ik.
In het eerste bericht stond overigens ook
en daarom wil ik deze cijfers in een losse kolom hebben om de berekening te maken

Bovendien, zijn we nu niet beiden spijkers op (heel) laag water aan het zoeken...
 
Ik vind die eerste oplossing van JVeer goed. Ja, als je citaten gaat gebruiken en dan bedoel ik selectieve delen uit een tekst dan ga je voorbij aan de strekking/inhoud van de hele post. Lees van A t.m. Z en dan staat er wel drie maal in wat TS exact wil.

Overigens horen we niets meer van Martijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de optie van AlexCEL gebruikt, werkte top, probleem opgelost en ik heb weer wat geleerd.
Iedereen bedankt voor de hulp.

Gr.Martijn
 
De ideale oplossing staat al vermeld, maar als 2 honden vechten voor een been, loopt de derde er mee heen:
In D3:
Code:
=LINKS(C3;VIND.SPEC("x";C3)-1)*SPATIES.WISSEN(DEEL(SUBSTITUEREN(C3;"x";HERHALING(" ";100));100;10))

Met deze code (die hier al in stuk en brok stond) heeft TS onmiddellijk het resultaat dat hij wil zien, namelijk "lengte x breedte" in de volgende kolom.

@raadselsmurf :(
@ snb,

Vermoedelijk lezen we "de lengte en de breedte" dan op een andere manier. In dat geval hebben we beiden gelijk.
Ik maak daarvan "ik wil zowel de lengte als de breedte kennen"
("helemaal fout" is mijn stijl niet)
Waarom "vindt" je dan de Breedte en de Hoogte, intelligentie ? :eek: (plaatsvervangende schaamte)

Rikja
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan