• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kopieren (direct!) bovenstaande cel in gefilterde lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
649
L.S.

Iets dat ik veel gebruik is Ctrl+D en Ctrl+R, respectievelijk bovenstaande cel(len) en linkse cel(len) kopiëren; ontzetten handig! Waar ik nu al een tijdje naar op zoek ben is een sneltoets waarbij in een gefilterde lijst de bovenstaande (zichtbare) cel wordt gekopieerd. Het is namelijk zo dat bij een gefilterde lijst en het gebruik van Ctrl+D nog steeds de (direct) bovenliggende cel wordt gekopieerd; in de meest gevallen dus een verborgen cel.

Ik vind hier merkwaardigerwijs niets over op internet. Iemand een idee, of zelf in VBA duidken?

gegroet,
mrt
 
Hierbij een ultra simpel voorbeeld:
Sta ik in cel C5 en is kolom B gefilterd op 'Feenstra', dan levert Ctrl+D in C5 'Amsterdam' op (verborgen cel C4), terwijl ik 'Deventer' wil hebben.
 

Bijlagen

  • voorbeeldje filteren.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 17
Dus allen feenstra's moeten verhuizen naar Deventer

hier een voorbeeld zonder filteren en kopieren en plakken.
 

Bijlagen

  • voorbeeldje filteren.xlsm
    23,1 KB · Weergaven: 22
Deze macro zal wel werken in je voorbeeldje. In de bijlage gekoppeld aan sneltoets control + Q
Code:
Sub j()
  For i = ActiveCell.Row - 1 To 1 Step -1
    If Not Cells(i, ActiveCell.Column).EntireRow.Hidden Then
      ActiveCell.Value = Cells(i, ActiveCell.Column).Value
      Exit Sub
    End If
  Next
End Sub
 

Bijlagen

  • voorbeeldje filteren.xlsm
    17,4 KB · Weergaven: 19
Tof, dat is precies wat ik zoek; hartelijk dank. Ik zal zelf nog even verder zoeken om meerdere (naast elkaar liggende) cellen tegelijkertijd zo te kopiëren, zoals met Ctrl+D
 
JVeer, het lukt me niet om een variabel aantal cellen (Bereik dus) in één keer te kopiëren, zoals met Ctrl+D
Als ik
Code:
 ActiveCell.Value = Cells(i, ActiveCell.Column).Value
vervang door
Code:
 Selection.Value = Cells(i, ActiveCell.Column).Value
dan worden de cellen (uiteraard) wel gevuld, maar enkel allemaal met dezelfde waarde (van de Activecell dus). Heb je een idee hoe dit op te lossen?
 
Probeer deze eens.
Let op: als de eerst volgende cel de header/tabelkop is, neemt de cel die tekst over.

Code:
Sub j()
For Each cl In Selection
  For i = cl.Row - 1 To 1 Step -1
    If Not Cells(i, cl.Column).EntireRow.Hidden Then
      cl.Value = Cells(i, cl.Column).Value
      GoTo Volgende
    End If
  Next
Volgende: Next
End Sub
 
Perfect.

Ik heb hem gewoon aan Ctrl+D gekoppeld, want zo werkt ie namelijk ook als er niet is gefilterd.


Hartelijk dank!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan