Hoe upgaden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

herriee

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2005
Berichten
32
Ivm met thuiswerken heb ik een widescreen monitor aangeschaft (Philips 346P). Nu hij staat blijkt mijn systeem de resolutie van 3440x1440 niet aan te kunnen. Ik gebruik momenteel de onboard videokaart van het moederbord (Asus P8B75-M). Het systeem is op zich snel genoeg voor wat ik ermee wil doen. De monitor was al duur genoeg. Daarom wil ik verder niet te veel meer uitgeven.

Optie 1 – losse videokaart erin plaatsen. Welke?
(De goedkoopste oplossing.)

Optie 2 – nieuw moederbord met betere onboard video kaart.
Dan moet er ook een nieuwe processor en geheugen aangeschaft worden.
Duurder wat eigenlijk niet het plan is, maar pc is dan ook weer sneller. Tips?

Ik hoor graag jullie mening / tips
 
Bedankt voor je reactie. Die kosten vallen me mee.

Is het nog zinvol om naar een kaart met display poort te kijken ipv hdmi?
 
Als je dat wilt... bij de wat oudere kaarten zie je niet snel betaalbare kaarten die i zulke oude moederborden passen.
Mss weet een expert er wel een?

https://tweakers.net/pricewatch/853053/club-3d-usb-a-to-displayport-12-dual-monitor-4k-60hz.html
Deze ondersteunt ook 4K en blijft nog onder de 100 euro.
Jouw moederbord: https://tweakers.net/pricewatch/307791/asus-asus-p8b75-m-le/specificaties/
heeft een USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) poorten... dus het zou moeten werken...

Valt het tegen.. snel terugsturen mits via webshop besteld.......
Tis iig heel snel getest ... de kast hoeft niet open....
En je kunt hem bij een nieuw of anders systeem ook gebruiken zo'n losse adapter.

Edit: nog meer, maar check het goed
https://azerty.nl/product/i-tec/3661885/usb-3-0-a-c-dual-dp-adapter-externe-video-adapter-usb-3-0
https://www.megekko.nl/product/0/17...-Zwart-USB-grafische-adapter?r=googleshopping
De laatste hier nog iets goedkoper. https://tweakers.net/pricewatch/uns...4k-30hz-usb-30-to-displayport-usb32dpes2.html
 
Laatst bewerkt:
De graka zit in de CPU en daar geef je geen info over en schaf een gt1030 aan, heeft weinig met het mobo te maken, beetje recent en werkt voor dit doel prima.

Met die resolutie wordt er redelijk veel interne ram gebruikt en ook daarvan geef je niets op,.
Daarnaast is interne ram veel trager dan die op de graka zit en is voor de opbouw van het beeld.
 
Laatst bewerkt:
Weer bedankt voor de reacties. Excuus voor het niet geven van andere specs. Ik wist niet dat dat relevant was. Daarom vraag ook ik de experts hier. Dank u!

Processor : Intel(R) Core(TM) i5-3550 CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz
Geheugen : 12 GB

Niet echt een idee of een display poort een betere optie is voor mij dan HDMI. De monitor heeft deze aansluiting vandaar dat ik ben gaan googlen. Er zijn verschillen maar ik weet niet zeker of het beter is in mijn geval. Vandaar de vraag.

Er worden 2 kaarten geadviseerd een GT710 en GT1030. Wat is het verschil hiertussen. De prijs is het dubbele.
Als ik zoek op GT1030 komen er verschillende kaarten naar voren. Maakt het uit welke of zolang het maar GT1030 is, is het goed?

Wederom bedankt!!
 
Even terugkomend op mijn eerdere advies voor een videokaart: ik had me niet gerealiseerd dat het hier een groot, gebogen, scherm betreft.
Dat zijn meestal schermen die gekocht worden door gamers.
En gamers hebben over het algemeen zeer zwaar uitgevoerde pc's.
Ik vraag me dus af mijn advies voor een relatief goedkope videokaart uw probleem gaat oplossen.

M.a.w. u doet er goed aan om eerst het nodige onderzoek te doen naar wat de minimum eisen zijn om zo'n scherm goed te alten functioneren, voordat u iets aanschaft.
Als ik hier een test lees van een gebogen scherm met een resolutie van 3440x1440 dan vrees ik dat een volledige upgrade nodig is.
leest u dit maar eens door: https://nl.hardware.info/artikel/82...benchmarks-welke-prestaties-mag-je-verwachten

Zijn hier op het forum mensen met zo'n groot gebogen scherm en zo ja, wat is de minimum eis aan pc-configuratie in uw ervaring?
 
Laatst bewerkt:
De benchmarks op die pagina's zeggen mij helaas niets. Op de PC worden geen spellen gespeelt. Voornamelijk de office pakketten en online ERP pakketten. Het grotere scherm is bedoeld om ERP / mail of Excel ed naast elkaar te hebben staan.
 
Ivm met thuiswerken heb ik een widescreen monitor aangeschaft (Philips 346P). Nu hij staat blijkt mijn systeem de resolutie van 3440x1440 niet aan te kunnen. Ik gebruik momenteel de onboard videokaart van het moederbord (Asus P8B75-M). Het systeem is op zich snel genoeg voor wat ik ermee wil doen. De monitor was al duur genoeg. Daarom wil ik verder niet te veel meer uitgeven.
Ik hoor graag jullie mening / tips
Ik vind de vraag stelling duidelijk.

Dat zijn meestal schermen die gekocht worden door gamers.
En gamers hebben over het algemeen zeer zwaar uitgevoerde pc's.
Ik vraag me dus af mijn advies voor een relatief goedkope videokaart uw probleem gaat oplossen.
Als zijn thuiswerk geen gaming is... dan is het normaal desktop werk en dan heb je imho geen hoge fps nodig want het is een statisch beeld.
Toch?
En de TS is toch heel duidelijk: Hij wil er niet veel extra geld aan uit geven... blijkbaar doet de baas geen geld erbij of heeft er maar weinig extra geld voor over?


Processor : Intel(R) Core(TM) i5-3550 CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz
Geheugen : 12 GB
Dit systeem moet nog prima normaal desktop werk kunnen trekken.
Neem een van de adviseerde kaarten of de externe USB optie als je nog steeds vindt dat het weinig extra's mag kosten.
 
Laatst bewerkt:
Als er niet mee gegamed wordt en het voor administratieve werkzaamheden wordt gebruikt, dan kan dat inderdaad anders liggen.

Heeft u niet een kennis met een pc met videokaart die u even kunt lenen om te zien hoe dat werkt?
Wellicht dat een wat lichtere kaart dan zo'n zwaar gaminggeval het dan ook goed genoeg doet.
 
Een klein voordeel van zo'n externe USB adapter optie is... dat al je een keer een laptop op het scherm aan wil sluiten en de laptop heeft een geschikte USB 3.2 aansluiting maar kan de resolutie van het scherm ook niet aan.... je zo de adapter om kunt zetten op de USB poort van de laptop...
Anders is wrs een interne kaart net iets goedkoper als het echt daar op aan komt.
 
Indien je er niet mee gamed zou je met een GT 1030 uit de voeten kunnen, max. resolutie van deze kaart is 4096 x 2160 @ 60 Hz via DP als ook via HDMI.
Het betreft hier echt een low budget instapkaart maar dat is ook aan de prijs af te leiden ( rond de € 80 ).
De GT 710 is een NO GO, die haalt de max. resolutie van jouw monitor niet.

Wil je echter iets meer dan raad ik je aan om iets meer uit te geven en voor een GTX 1050 of beter te gaan, dat kost weliswaar een stuk meer maar dat is nu eenmaal het gevolg van de keuze voor dit scherm.
 
Niet echt een idee of een display poort een betere optie is voor mij dan HDMI.
Maakt geen ... uit, zitten beide op hetzelfde digitale kanaal.
En idd, een GT 1030 of hoger kiezen, een AMD RX 550 of hoger kan ook maar kom er maar eens aan.
 
Die gaat het zeker doen plus dat je nog behoorlijk over hebt om redelijk mee te gamen...:thumb:
 
toch nog een vraag. sinds ik deze videokaart geïnstalleerd heb blijft de pc zichzelf opstarten na enige tijd na afsluiten. Beetje zonde aangezien de pc nu veel te lang aan staat.
Iemand een idee hoe dat kan of nog beter hoe op te lossen? In de bios staan alle wake up on opties uit.
 
Windows start zelf de pc om buiten de normale gebruikstijden de updates aan te brengen.
Ergens in de instellingen kan dat uitgezet worden.

Maar wat wel zo simpel is om de pc en toebehoren qua stroom op een stekkerdoos met aan;uit-schakelaar te zetten en na het afsluiten van windows de stroom er af.
 
sinds ik deze videokaart geïnstalleerd heb blijft de pc zichzelf opstarten na enige tijd na afsluiten.
Dat is idd niet goed, kijk eens via zoeken en eventvwr of je er iet over kunt vinden of via de betrouwbaarheidscontrole, Windows key + R en perfmon /rel gebruiken.
https://www.windows-helpdesk.nl/systeemdiagnose/
Bij de rode rondjes met witte kruizen kijken.
Een 0x00000000 foutcode kan helpen.
 
@ lange pier
Als ik bij de rode rondjes kijk gaan deze voornamelijk over programmas die niet goed afgesloten zijn (paint shop pro is niet goed afgesloten).
Er staat om de paar dagen ook Windows Image Acquisition (WIA) werkt niet meer. Kan dat iets zijn?

@Srpchulp.
Ik trek nu savonds inderdaad de stekker eruit. Nadeel is dat ik alles ingebouwd heb en daarvoor een kast moet induiken.

Opvallende is wel dat als de stroom eraf geweest is en nadat deze er weer op is, de pc niet vanzelf uitgaat.
Het lijkt dus dat afsluiten meer naar standby gaan is.

Als iemand nog een tip heeft hou ik me aanbevolen...
 
Bij mijn advies om, na het afsluiten van windows de stroom eraf te halen, ga ik er vanuit dat windows echt helemaal wordt afgesloten en dus niet in sluimer/slaapstand of zo iets.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan