• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eigen bestandsnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

mulderwme

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2014
Berichten
210
Goedemorgen,

Op de hogeschool waar ik lesgeef, moeten de bestandsnamen van de ingeleverde toetsen meer geüniformeerd worden.
Dat betekent dat de bestandsnaam een bepaald format moet hebben.

Iedereen krijgt een toets met dezelfde naam. Bijv. Toets Excel maart 2021.
Dat moet vervolgens bijv. worden opgeslagen als: HABSVT1L - 123456, Mulder, Willem - Solar 2021-03-31.xlsx

Tot zover geen probleem. Nu moeten ze de toets onder die bestandsnaam opslaan, maar de bestandsnaam is een formule en het blad is beveiligd.
Je kan die bestandsnaam dus niet zomaar kopiëren en met F12 opslaan.

Het bestand moet .xlsx blijven en het mag geen .xlsm worden.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Bestandje is bijgevoegd.

Alvast bedankt!

Groet
Willem
 

Bijlagen

  • Opslaan met eigen bestandsnaam.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 39
En als ze het bestand vóór het openen de gewenste naam geven?
 
Dat blijkt in de praktijk niet te werken. Houden ze zich toch niet aan de richtlijnen.

Je ziet het al in het bestandje. De klas voeren ze dan voor een deel of helemaal met kleine letters in. Daarom laat ik alles omzetten naar hoofdletters.
 
Het enige dat je kan doen is het bestand met de juiste naam aan de verschillende deelnemers sturen.
Daarnaast, als ze zich niet aan de richtlijnen houden is dat ook geen garantie.
 
Maar dan moeten er een paar honderd bestanden worden aangemaakt. Dat is ook een hoop werk.

Zo als het nu is opgezet help je ze om zich aan de richtlijn te houden. De kwaliteit van de bestandsnamen zal zeker beter zijn.
 
Ik lees op internet allemaal met vba.
 
Ja, dat kan prima, maar de school wil geen VBA, dus macrobestanden versturen. Vandaar mijn vraag.
 
Je kan wel met VBA die bestanden met de juiste naam laten genereren.
 
Ja, dat is een prima idee. Overigens vind ik persoonlijk die bestandsnaam niet erg sterk.
In mijn systeem zou ik bijvoorbeeld gebruiken:
2021-03-31_HABSVT1L_Solar_Mulder, Willem_sn 123456

Het systeem gaat altijd uit van het plaatsen van een vast aantal tekens/groep vooraan. Geen - maar altijd/bij voorkeur _
Als je dan een zoekmachine gebruikt werkt het veel beter en sneller. Dat studentennummer zo in de bestandsnaam is niet nuttig om in een zoekfunctie te gebruiken. Als je er sn voor zet is het veel beter. Je zoekt dan op sn (spatie/cijfer)
 
Laatst bewerkt:
Ha Senso,

Klas en Studentnr hebben altijd een vast format, dus hetzelfde aantal tekens.
Omdat ik de toetsen later op klas wil sorteren, staat dat vooraan. De naam van de toets is alleen voor het onderscheid met andere toetsen, dus voor een snelle herkenning.

En emields: De toetsen moeten ze thuis maken (Corona, hè). De toets downloaden ze om 9.30 uur en die moeten ze uiterlijk om 11.00 uur weer uploaden. Niet op tijd, betekent niet ingeleverd.
Ze slaan de toets dus eerst op hun eigen PC op en uploaden die, met de juiste bestandsnaam (!), voor 11.00 uur in het systeem van de school.

Daarna kan het nakijken beginnen.
 
Als je toch alle bestanden moet nakijken kun je deze daarna toch opslaan onder de juiste benaming?
 
Dat kan ik wel doen, maar in het grote systeem hebben ze dan een andere naam. Dan loopt het niet meer 1:1. Ik kan ze na het nakijken niet uploaden.
 
Lijkt mij een onmogelijk gepruts. Of je slaat een bestand op met de voorwaarden van de naam dmv code. Of je doet hetzelfde maar leg je de voorwaarde van de bestandsnaam bij de gebruiker.
maar de bestandsnaam is een formule en het blad is beveiligd.
Bijna iedereen zal in staat zijn om even C9 te kopiëren en te plakken als bestandsnaam en vervolgens het document onder deze naam op te slaan. Is zelfs mij gelukt.
 

Bijlagen

  • HABSVT1L - 123456, Mulder, Willem - Solar 2021-03-31.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 30
Ja, VenA, dat is mijn alternatief.

Nu het niet echt mogelijk is zoals ik wil, laat ik hen de samengestelde bestandsnaam kopiëren en plakken als Waarde in de cel daaronder.
Dan kunnen ze de inhoud van die cel kopiëren en met F12 het bestand opslaan.

Dit zijn wel weer een aantal handelingen extra, ze zitten toch al in de stress en ze komen altijd tijd tekort.
Ik denk dat ik aankondig dat het op deze manier moet en het bestandje meestuur, zodat ze ff kunnen oefenen.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
 
Staat hogeschool voor een school die hoog gelegen is of worden er denkende mensen opgeleid?
 
Tussentijds opslaan in kladblok.

  1. excel -selecteer cel C9
  2. excel -toets CTRL+C
  3. open kladblok
  4. kladblok -toets CTRL+V
  5. kladblok -toets CTRL+A
  6. kladblok -toets CTRL+C
  7. excel - Toets F12
  8. excel - toets CTRL+V
 
of

Laat de leerlingen de xlsx-toets opslaan onder <uniek toetsnummer><leerling nummer> in een map.
In deze map laat jij een macro lopen die, eventueel informatie uit de bestanden haalt, en alle bestanden hernoemt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan